Presenter till…

Presenter är både kul att ge och få, men hur tänker ni kring budget inför, säg, fruns födelsedag eller en julklapp till mor, eller varför inte en 50-års present till bror? Vad tänker ni är en okej budget - var brukar ni ligga i snitt när det gäller nära och kära? Det handlar alltså inte om tillfällen där man köper en flaska vin när man är på besök hos en kompis på parmiddag. Eftersom forumets population är nog inte representativ för Sverige i genomsnitt gör det frågan än mer intressant.

Kanske kan tråden mynna ut i en lista med presenttips/budget till olika tillfällen (ur egna erfarenheten)? Eller roliga reaktioner på udda presenter/tillfällen ni upplevt?

Det där beror ju helt på disponibel inkomst, syn på bemärkelsedagar, barns ålder, relation till födelsedagsfiraren etc.

Generellt tror jag att jag ligger lägre än de flesta, men så väntar jag mig inte mer tillbaka heller.

Barnen och tjejen är prio, syskonbarnen tillika mina fadderbarn därefter.

Roligaste presentminnet var en jul när min bror (då typ 16?) fick en uppblåsbar Alienfigur, men mitt överambitiösa rim på paketet fick honom att tro att han fått en sexdocka. Han har nog aldrig rodnat så mycket och varit så livrädd… och han är verkligen inte den typen, men att öppna detta paket inför släkten tog musten ur honom.

13 gillningar

Alltså min familj, släkt och vänner är inte så flådiga. Vi har nog ingen direkt gräns men jag fick en altan för 18.000 när jag fyllde 40 så syrran fick resecheckar för samma belopp så nånstans därikring blir det för 40 iaf, då delat på två föräldrar o två syskon. När min sambo fyllde 40 åkte vi på weekend för kanske 8000 el nåt sånt. Bjöd min bästis på 40-års helg i somras för ca 5000. Vi är som sagt inte så flådiga men vi försöker alla prioritera att göra saker tillsammans så ofta blir det resor (inrikes i regel) eller teater, konsert eller liknande.

1 gillning

Jag själv skulle ge hur mycket som helst för att slippa bemärkelsedagar, högtider, födelsedagar och så vidare. Är introvert lagd och fullkomligt hatar dessa företeelser. Med det sagt så la jag 30.000 på ett bröllop (plast dotter) som jag garanterat inte skulle kunna medverka (pga pandemin), bästa pengarna jag någonsin spenderat tror jag,

4 gillningar

Utöver att budgeten ska vara lämplig för plånboken så tänker jag inte så mycket på kostnad som vad som kan tänkas uppskattas. Till min fru har det nog varit så skiftande att det varit från någon hundralapp bok till resa/upplevelse för närmare 200000. Till övriga släkt har taket varit lite lägre men det har även där varit någon hundring till ett gäng tusenlappar. Snitt har jag ingen aning om tyvärr. Men lägg vad du är bekväm med :blush:. Uppskattas det inte ligger det inte på dig.

2 gillningar

Ja jag tänker nog heller inte helst eller främst på kostnad, men det var ju en stor del av frågan :slight_smile:

1 gillning

Ibland har jag slagit in något knasigt bara för att kunna skriva ett roligt rim till. Det har varit rimmet som varit grejen.

1 gillning

Upplevelser är ofta det som brukar uppskattas mest och absolut det som lämnar bäst och längst minnen. Kul!

1 gillning

Har ingen särskild budget utan lägger olika vid olika tillfällen. Min man tycker inte om att fira födelsedagar och jul etc utan tycker att tid och relationer är viktigare, under hela året.

2 gillningar

Har inte egna barn men ett “bonusbarn” sen 4,5 år tillbaka.

Damen och grabben skämmer jag gärna bort vid högtider. Han älskar spel så han får alltid något eller ett par Switch-spel han suktat efter.

Vid hennes 40-årsdag så blev det weekend med fint hotell, god mat samt konsert. Kanske runt 8000-9000 kr totalt.

Jag förväntar mig aldrig något själv utan gillar hellre att skämma bort än att få själv. Men det är också lite skillnad i förutsättningar då hon tjänar markant mindre.

Jag fick en väldigt rolig LEGO Technics byggsats för runt 1500 kr och så åkte vi till Kanarieöarna men där stod jag för notan.

3 gillningar

Peugeot pepparkvarn för alla. Helt seriöst.

7 gillningar

Oh, berätta mer? Nån särskild modell?

Peugeot Paris u’Select eller mouture classique

12cm matt brun trä (chocklad/naturlig) är min favorit: Amazon.se

Student på väg in till stan? Peugeot pepparkvarn, 12cm
Ett par som firar sin bröllopsdag? Peugeot pepparkvarn, få det dubbla med saltkvarnen.
Kvinna som har allt fyller 40? Peugeot pepparkvarn, 18cm.
Bästa grillkompisen? Stor Peugeot pepparkvarn, 50cm/80cm
Alltid på båten? Peugeot pepparkvarn

Det finns två modeller, en med val av kvarnstorlek längst ner och en med den övre skruven.

1 gillning

Perfekt, tack! :slight_smile:

Oj märker att det skiljer nåt enormt här, själv ligger nog snitter till vänner, bekanta, syskon/syskonbarn runt 200-250
Tänker dock att ens respektive samt barn kommer lite högre upp i siffror och det kan ju skilja lite mer från gång till gång, men oftast är ju inte saken det viktigaste.

1 gillning

Skitbra men tror frugan blir trött efter jul, födelsedag och bröllopsdag. Har varit gifta i 20 år.

1 gillning

Senast fick min kusins dotter som tog studenten 2000kr. Blev pengar då hon har allt hon behöver men inte cash för planerad resa.

Minsta belopp anser jag är gåva för 500:-, speciellt om man blir bjuden på kalas eller middag. Snålt att ge något mindre.

Högsta belopp skiljer sig beroende på hur nära släkt eller vän man är.

Intressant. Hur kom du fram till att 500 kr är ett bra riktmärke? Villen typ av gåva ger du om du blir bortbjuden?

1 gillning

För det första är det svårt att hitta någon vettig gåva för 200-300kr.

Kalas eller middag kan kosta någon hundring per person och uppåt beroende på vad som serveras och var.
Hemma kan vin och sprit och kötträtter dra iväg kostnaden rejält.
Så är det inte ens säkert att 500kr ens tänker kostnaderna. Tycker att den eller de som firar borde gå plus och inte minus efter en fest.

Vad jag köper är olika och personberoende.
Svårt att generalisera. Allt från upplevelser till prylar eller böcker om det är någon som älskar att läsa massor av böcker.
De flesta jag umgås med i Sverige har det bra och de har ofta allt de behöver. Det gör det svårt att köpa presenter.

1 gillning

Ok, intressant synsätt. Varför tycker du att gästerna bör täcka upp för värdens kostnader? Bjuder man hem gör man ju det för att man vill bjuda? Vill man kan man ju alltid bjuda igen.