Presenter till…

Det är ingen regel och inget måste.
Men jag tycker att jag bör täcka upp för kostnaden för mig om den är rimlig.

Var nyligen på 35-års fest. Mest påkostade födelsedagsfest jag någonsin varit på. Varken jag eller någon annan gäst (gissar jag) var ens i närheten av att täcka upp för vad vi kostade för värden. Där hade jag inte någon ambition att täcka upp …

1 gillning

Jag är en av dem där tråkiga personerna som inte gillar att hålla i festligheter och firar inte så värst mycket. Däremot gillar jag att fira andra och kanske kompenserar med gåvor då jag inte bjuder själv?

1 gillning

Ja då känns det ju mer logiskt :slight_smile:

1 gillning

Gillar synsättet! Hade alla tänkt så skulle nog fler vänskaper finnas kvar vid liv.

Man ska väl aldrig komma tomhänt till en bjudning.

Jag älskar att köpa/tillverka/ge bort presenter. Så mycket roligare än att konsumera till sig själv. För mig är den bästa presenten något som jag vet att mottagaren vill ha eller behöver. Inte så lätt att komma på alltid, men så kul när man hittar rätt. Kan tipsa om att ha en digital lapp i telefonen och skriva upp när man fått reda på något nån vill ha ("x - finare ostkniv, y - vinglas Orrefors intermezzo, z - orkidé ovanlig färg etc etc). Nu när jag har småbarn försöker jag också skriva upp saker och böcker vi uppskattar i olika åldrar, som inspirationskälla sen när kompisarnas barn kommer.

Senaste presenten jag köpte var en vattkoppsvaccination (1700kr för två doser) till mitt gudbarns storasyskon, gudbarnet har inte fyllt 1 ännu men med vaccinerat syskon ska hon väl slippa få vattkoppor innan dess i alla fall. I detta fall kollade jag med föräldrarna först så de tyckte det var en bra idé :see_no_evil:

Annan present jag varit nöjd med: inramad litografi till mamma när hon fyllde jämnt, jag och brorsan gick ihop och han visste en konstnär hon gillar. Hon blev så förvånad, och glad.

Och så spahelgen kompisparet fick i bröllopspresent, och som inkluderade mig och maken som sällskap. Det blev ju lite av en present till mig själv också.

Och lamprastret till släktingens Bumling-lampa efter att det gamla spruckna ramlat ner i middagsmaten lite för många gånger… Jag förvarnade med “jag har köpt en jättetråkig present” men hen blev jätteglad. 700kr.

Själva värdet är mindre viktigt för mig, men jag har en känsla av att det blir obekvämt om man ger bort för dyra saker, särskilt som jag liksom sällan önskar mig så mycket själv. Jag kan ju köpa det jag vill ha/behöver själv liksom, och vill inte ha mer prylar + har svårt att själv komma hemifrån pga barn (så upplevelsepresenter är också svårt).

Tänkte avsluta med en tecknad serie, som (tyvärr?) stämmer för många av mina presentköp, men hittar den ingenstans. En medelålders kvinna med fundersam min och texten “jag hade förstås tänkt mig ett pärlhalsband till födelsedagen, men familjen hade fastnat för en råkostkvarn”.

1 gillning

A) Vänner som fyller år ca 100-150 kr (går ofta ihop med andra)
B) Vänner som fyller jämt 150-300 kr (går ofta ihop med 2-4 andra)
C) Brorsans bröllop 600 kr.
D)Mina barn ca 100 kr (0 och 2 år) så meningslöst att ge något.
E) Fru vid jul eller födelsedag brukar ge något hon eller vi behöver. Vi har ju helt gemensam ekonomi så det hon får plockas från någon annan budgetpost. Senast fick hon en mobil för ca 5000 kr.

Budget till nöje efter fasta kostnader och sparande: ca 2 000 kr i månaden.

Det är ganska olika, vi försöker oftast hålla oss under 500 kr. Till barnen kan det bli dyrare.

Ibland blir det dyrare om det är någon speciell hrej. 10 000 känns som en övre gräns där.

Till jul kör vi julklappsspel. Alla i vår släkt verkar tycka att det är mcket roligare att ta klappar från andra än att ge bort.

1 gillning

Har inte särskilt många att köpa present till.

Min hustrus systers barnbarn är de enda barn jag eventuell köper något till. När den äldsta fyllde ett år fick hon, eller kanske mest hennes föräldrar, ett löfte om pengar senare som jag sparar i en fond i mitt namn. De få gånger vi träffas kan de få någon mindre sak, kanske 100-200 kronor, men de är fortfarande ganska små.

Till min hustru beror det på tillfället. Ibland blir det bara en flaska Champagne eller annat vin för runt 500 kronor men det blir ju lika mycket en present till mig eftersom jag får hjälpa till att dricka upp det! Ibland kan det bli ett smycke för ett par tusen.

1 gillning

Jag är glad över att jag har många som jag köper presenter till och vi brukar vara flera som samlar ihop till en present för att det ska bli något vettigt.

• Nära vänner & kusiner 250-300 kr
  • Föräldrar, syskon & partner 500-1000 kr. Då och då kan det bli upp till 2000-4000 kr om vi vill köpa något speciellt t.ex. säng, cykel, resepengar osv. Oftast ger vi pengar till varandra när det inte önskas något särskilt.

Presenter jag och andra har uppskattat: weekendresa, spahelg, upplevelser, högtalare, konsertbiljetter, köksmaskiner, sällskapsspel, böcker, hudvård, smycken, saker till hobbys/intressen såsom fotbollskläder, fiskespö etc.

Utöver presenter så läggs även en del pengar kring självaste firandet. Det jag upplever folk uppskattar mest är när man har lagt ner tid och energi på att planera aktiviteter eller middagar för att fira dem än självaste värdet på presenten.

Brukar räkna med att 1000kr-1500 kr /månad går till presenter eller firande av något slag :blush:

1 gillning