Hej,
Jag tänker ge pengar i bröllopspresent men hur gör man det?
Kontanter verkar krångligt och riskfyllt, swish verkar lite ytligt men vad finns för alternativ?
Det ska ju finnas något att peta ner i ett slags kuvert tänker jag för allmän beskådan.
Tacksam för tips!
Skulle man kunna skriva ett fint kort i ett kuvert. Där det står summan. Kanske kan skoja till det med lite finstilt att du swishar det.
Vad är det som är krångligt och riskfyllt? Ska du ge 50 000?
Några tusenlappar kan du bara lägga i kuvertet och ge, enklast.
När jag ska ge pengar brukar jag köpa ett fint kort, lägga lite tid på en fin hälsning och sen skriva att det kommer en gåva via swish/bank. Och beroende på beloppets storlek har jag ibland köpt en flaska bubbel eller något för att sätta fast kortet på. Då blir det lite roligare
100k är tanken, plus en liten minnesgrej
Då förstår jag att du inte vill lägga pengarna i ett kuvert…
Men ett finare kort, en mer personlig hälsning, kanske en dikt (egenkomponerad eller befintlig). Och om du känner för det sätt fast kortet på en flaska bubbel!
Ja då är det ju förståeligt, håller med om Swish kanske och försöka göra det till en roligare grej med ett kuvert och kort.
Jag tänker det låter bra.
Jag skriver något på ett kort (med mina kråkfötter).
Jag har köpte en lite minnespresent oxå som jag kan fästa kortet på.
Kanske ska försöka printa denna Monopolpeng och sriva något eller blir det tokigt?
Det tycker jag låter väldigt fint!
Kråkfötter eller ej tycker jag handskrivna kort betyder mycket Absolut! Det tror jag kan bli superbra.
Den var ju rolig, säg inflationen har drabbat dig hårt och det är de enda du har råd med. Sen swishar du 100 lök
Som mottagare skulle jag tycka att kontanter vore roligast att få men jag förstår om omständigheterna gör att det är olämpligt.
Jag använder aldrig kontanter, det var säkert 10 år sen jag hade kontanter i plånboken. 100k i kontanter hade blivit ett jobbigt huvudbry, nästan ingen bank tar väl emot kontanter och det kanske är svårt att få växla dem till digitala pengar utan ett gåvobrev med all penningtvättskontroll nu? Jag skulle rekommendera att skriva ett gåvobrev för en sån summa oavsett hur du ger pengarna.
Kort + “jag tar gärna emot bankuppgifter vid tillfälle” typ. Så har jag fått och skickat slantar.
Kontanter är väl uteslutet? Försöka sätta in dem på en bank kan ju bli en ångestresa utan dess like.
Jag brukar göra ett eget presentkort och därefter swish. Vet inte vad taket är nu men tror det är 150 000:-. Killgissar.
Testa få 100 000 i kontanter och se hur roligt det är 2024
Knappt några butiker tar mot dem, och lycka till att gå in på banken med 100 000 i kontanter “som du fått i present”… du kommer hamna på någon lista med högrisk kunder på en gång.
Taket för Swish är 150 000 om man gör en manuell engånghöjning.
Det är alltid roligt att få 100 000!
Väldigt många butiker tar fortfarande kontanter, t.ex. de flesta mataffärerna och Systembolaget.
Att sätta in pengarna på banken går också men tar några månader, inget större problem.
Några flaskor Petrus och Salon sedan är pengarna slut…
Systemet tar kontanter
Det får bli swish och ett kort då, eller banköverföring kanske.
Hade varit kul att ge några indexfonder men det går inte på avanza.
Printa monopol-pengen på 100k tycker jag verkar kul.
Tack för input!