Jobbinsamlingar för födelsedagar och annat

På min arbetsplats, ett kontor med drygt 60 medarbetare, genomförs det regelbundet insamlingar om allt möjligt såsom födelsedagar, tillökning i familjen, avtackningar och annat. Uppskattningsvis blir det ett par gånger i månaden detta ordnas.

Insamlingarna är helt frivilliga. I ”utbyte” för dessa får man sitt namn skrivet på ett kort som ges till medarbetaren insamlingen är avsedd för. Ofta brukar det resultera i att personen ifråga mejlar och tackar alla. Det är med andra ord nästan helt öppet vilka som deltar.

Jag är egentligen lite emot dessa insamlingar eftersom det ibland förekommer att någon, som det borde insamlas till, glöms bort. Hur tänker ni andra kring insamlingar? Rent krasst är det som att man sponsrar gåvan och i utbyte får man sitt namn publicerat på kortet som mottagaren får.

Många här är mycket kloka personer - vilka fördelar och nackdelar, såväl i karriären som i övrigt, ser ni av att delta i jobbinsamlingar?

Jag deltar ej. Har inte mötts av en enda nackdel.
Kan ju vara för att min arbetsplats helt saknar den typen av födelsedagsfikatårtavurmande folk (oftast tanter av nån anledning) som har tid med sånt där. Vi avtackar folk som slutar eller fyller femtio, det är väl typ det. Och då bjuder arbetsgivaren på fika och nån form av gåva. Att klämma kollegor på pengar är inget vi sysslar med.

2 gillningar

Inget sådant på vårat företag. Med så pass många anställningar måste det ju va nåt nästan varje vecka? Blir ju mycket pengar och en viss press på anställda. Nej tack!

Jag brukar bidra om det är en kollega jag jobbat nära och tycker om annars inte, har inte varit strategisk med det på ngt sätt och aldrig upplevt ngn nackdel med det förhållningssättet. Totalt lägger jag väl typ 40 kr var tredje månad så blir inga stora summor.

2 gillningar

Jag kan inte se några karriärmässiga för- eller nackdelar. Det är ju en social grej arbetskamrater emellan och det är valfritt.

Ett förtydligande. De gånger jag deltagit är ser man på utskicket (mejlet från den som tackat för presenten) att det så gott som alltid är minst 40 pers som är med, dvs en majoritet.

Tänker att man ses som kanske lite ”avig” eller liknande om man avstår?

Åtminstone när någon slutar på företaget så kan jag tycka att det borde vara företaget som bekostar avskedspresent.

Har för mig att det var kutym att det var så förr. Men på företaget jag jobbar på nu har det lämpats över på de anställda att (frivilligt) bekosta sådan present. Tycker egentligen det är principiellt fel att de anställda ska behöva bekosta detta.

Om någon slutar i min grupp, ja. Resten nej.

Ett alternativ kan ju vara att lägga en mindre summa, tex 10kr, när det är ngn man inte känner så väl som det handlar om. Då är man med, men kostnaden blir symbolisk.

Med vänlig hälsning,

F

1 gillning

Jag har aldrig förstått det med insamlingar när någon slutar, även om det här hänt förr där jag jobbade tidigare. Om någon slutar är det troligt att jag aldrig mer ser den personen, varför då ge något? Känns mer rimligt att ge något till någon man jobbar nära och fyller något jämnt.

2 gillningar

Gillar det inte alls. Jobbar på en bank med rätt många anställda och nu har de bestämt att det automatiskt ska dras av en summa från lönen varje år för att delas ut till jämna födelsedagar, om nån fått barn, om nån närstående dött, nån slutat osv. Så nu har man inte ens ett val. Jag vill inte ge av mina pengar till nån man aldrig ens pratat med…

På jobbet är det insamlingar när någon fyller 50, går i pension eller avtackning efter en lång anställning.

Tycker att det är lagom. Inget större belopp vid insamling men tycker att det oftast är fina och genomtänkta presenter. Kanske skarvar VD:n en del.

1 gillning

På ambassaden där jag jobbar har vi ganska mycket av sådant här. Det finns fasta belopp och en ordnad modell för hur allt ska fungera.

Någon gång har jag låtit bli att vara med men generellt ser jag det som något man får finna sig i.

1 gillning

Vad gav ni till Joe Biden när han var på besök? Blev det en låda boxvin eller veckans pocketbok som ni lyckades skramla ihop till? :wink:

Den här ”officiella” sidan av saken är en särskild grej. Varje år får ambassaden ett stort antal presenter från olika ministerier, samarbetsparter, andra ambassader osv. Allt detta brukar samlas ihop och lottas ut till personalen. Principen är lite som fiskdamm på barnkalas. Alla får något men presenterna brukar vara olika bra. En typisk present kan vara en flaska vin. Detta är alltså den rekommenderade ordningen så det är inget vi hittat på själva.

Har aldrig varit me om sånt på någon arbetsplats…

Jag deltog ganska ofta i början i dessa insamlingar som också är relativt frekventa på min arbetsplats. Men med tiden har jag känt att jag aldrig får något tillbaka. De som mottager gåvan tackar aldrig personligen, varken muntligt eller skriftligt. Möjligtvis säger de några väl valda ord vid avtackning när de slutar. Har inte heller sett någon nackdel att inte bidra längre. Inget som drabbar mig negativt.

En annan aspekt är också att jag som är lojal, arbetar hårt mm ändå aldrig uppmärksammas utöver det vanliga, kanske för att jag inte syns och hörs i sociala sammanhang. De som blir mål för de här insamlingarna är generellt mer synliga och “omtyckta” personer, i alla fall på min arbetsplats.

Vi har dock ett mer officiellt system för att visa uppskattning. Ett slags poängsystem där chefen (eller en kollega med chefens godkännande) kan ge poäng för insatser utöver det vanliga. Poängen kan bytas mot presentkort eller andra varor i en shop. Även visst antal år i företaget ger poäng.

4 gillningar

Jag är aldrig med. Tycker det är löjligt. Ofta är det nån fjäskis som ska visa sig duktig och samla till chefer eller liknande som oftast redan har många miljoner på fickan. Brukar inte vilja samla till lärarna i skolan heller. Samma där, nån förälder som ska vara duktig. Dom har fan lön för att göra sitt jobb plus lång ledighet. Varför har det blivit en grej att det ska vara sommarpresent/julklapp där? Där brukar sambon vara med dock. :smile: Som nån ovan skrev så är det ju sjukt mycket bra folk i massor med yrken som krigar men aldrig får nåt.

1 gillning

Det där lät ju sjukt. :rofl: Helt meningslöst.

Jag har nästan svårt att acceptera att detta ens kan vara på riktigt. Hur reagerade kollegorna på detta och hur har lunchrumssnacket varit kring det? Majoriteten kan väl inte tycka att detta är toppen? Haha, varför inte bara slopa alltihop vad presenter och insamlingar heter så riskerar ingen att bli utan eller att det blir orättvist.