Det här är ett riktigt välfärdsproblem Som företagare kan man ju ge sig själv en julklapp för 500 kr skattefritt (och i år kan man ge 2500 kr pga en extra gåva, kolla skatteverket). Det brukar i mitt fall oftast bli ett presentkort på något jag tror jag kommer ha nytta av under det kommande året. Jag söker förslag på mer kreativa och långsiktigt lönsamma gåvor. Får exempelvis företaget köpa fondandelar till en anställd i julklapp? Ädelmetaller blir det inte så mycket av för 500 kr eller 2500 kr, finns det något liknande?
Samma sak när en långvarigt anställd fyller ex 50 år så får företaget ge en gåva på 15 000 kr. Klockor är ju en klassiker här men jag tänker att det borde finnas mer idéer som går utanför boxen och kan vara mer givande om det inte finns behov av klockor.
Skatteverket godkänner inte pengar eller gåvor som kan bytas mot pengar så det blir nog tufft:
Gåvor som lämnas i pengar är inte skattefria. Som pengar räknas även andra betalningsmedel som check, postväxel och presentkort som kan bytas mot pengar. Presentkort som inte kan bytas mot pengar kan däremot vara en skattefri gåva.
Som egenföretagare köper jag vad jag vill men jag pratade om det här med en bekant häromdagen. Han hade fått en del gåvor som mer eller mindre samlade damm i garderoben nu. Svårt att hitta något som passar alla även för mindre bolag. Företaget gick senare över till presentkort som var mer uppskattat. Då kan man köpa sådant man vill ha istället.
Extra avsättning till pensionen kanske, de flesta skulle nog bli besvikna och inte förstå tanken bakom, så kanske ett presentkort också. Många använder sig av superpresentkort. Ett kort som gäller på massor med olika ställen.
Vet inte om företaget kan investera pengar åt en arbetstagare, tex investera åt arbetstagaren och pengarna betalas ut om tex tio år. Låter som det ligger en del jobb bakom en sådan lösning.
Vissa företag erbjuder väl också aktier i egna bolaget till arbetstagarna?
Använder man superpresentkortet, så blir ju den faktiska effekten att den anställde får motsvarande summa över på sin vanliga lön. Här kan man ju komma med tips på vad som kan göras med det. Annars är ju silvermynt lite schysst. Är det ett stort företag, kan man kanske prägla egna.
Hur många anställda har ni? Om det bara är några stycken så kan du be de anställda säga vad de vill ha och så beställer du exakt det. Det fick jag en gång: ett kostnadstak och ombads skicka länk till chefen. Smidigt.
Om ni är tillräckligt små kanske ni kan leta upp någon julklapp tillsammans? Typ “vad tror ni om den här julkorgen?”. Då får du chans att bedöma reaktionerna också.
När jag sålde min tid till ett större företag så använde de Morot. Fanns mycket fint att välja på där men för mig som både är anti-konsumtion och ogillar att fatta beslut så blev det en aning jobbigt. Lyckades hitta något jag behövde till slut och blev nöjd så.
Presentkort på t.ex. ICA (eller annat som gäller brett) i Corona eller julgåva tyckte jag var toppen. Inte spännande, men förmånligt och det får full användning utan att behöva kompromissa eller köpa onödiga saker.
Det kan gälla även om de inte är anställda i bolaget och istället sitter i styrelsen. Enligt skatter.se kan till och med en styrelsesuppleant få julgåva så länge denne utför någon form av arbete.