Köpa dyrare gåva till anställd

Blir inte klok på gåvor från företaget till en av mina anställda.

Har en anställd som nyss fyllt 35 och skulle vilja köpa en present som jag vet personen vill ha. Kostar ca 5000kr.

Har fått för mig att detta är okej sålänge jag förmånsbeskattar personen samt inte drar av momsen.

Någon som har koll tills min revisor är tillbaka från semestern:)

Det är ju generöst av dig, men är du helt säker på att din anställde vill ha en pryl med tillägget ”å så dras det ju 2600:- på nästa lön, skatt vettu”…?

3 gillningar

hehe, yes. Det har jag kollat och denna person skattar 30% men tackar för rabatten de ev får (har tidigare klagat över att personen inte kan tänka sig lägga så mycket pengar på en “ren lyxvara”.

Det blir förmånsbeskattning för den anställde. Den anställde betalar skatten på förmånen och ditt företag får betala de sociala avgifterna. Kostnaden för inköpet blir också avdragsgillt.

Är kostnaderna avdragsgilla som lön för företaget? Samt får den anställde pensionsavsättning på kostnaden?

Tänker om det finns några fördelar att ge en gåva kontra att bara ge lite extra lön en månad som motsvarar värdet av gåvan efter skatt?

Avdragsgilla som lönekostnad. Pensionsgrundande. Tänk som att du istället för pengar betalar genom en vara. Värdet blir ju samma för den anställde.

Är det något klädesplagg så kan du printa loggan och köra det som arbetskläder. Är det något fysiskt så kan du printa loggan på den och ha den som reklam inom företaget, men vem kommer reagera om den ges till någon eller inte? Nu bör man bara mer noga än så men är det verkligen så noga

Hade man i det här läget kunna slänga på 2600kr i bonus från ingenstans?

Det är ju upp till dig. Blir ju som en extra lön.

Då har jag tänkt i rätt banor. Vill inte ta det som kostnad, i form av t.ex förbrukningsvaror (vilket oroväckande många har föreslagit:)).

Kom faktiskt fram till det kanske vore enklare att ge en bonus.
T.ex för hjälp i ett säljarbete till kund. Det borde ju bli bäst, kostar företaget lönekostnader istället för att prylen ska införskaffas också. Är det okej tror ni?

Som förslag:
Flera föreslår gråzoner, se in i gråzonerna. Där kan det finnas riktigt förmånliga lösningar. De kan även gå att göra dem riktigt ljusgråa med rätt utförande.
Borttaget pga felaktigt minne

Fortfarande nattsvart område… :rofl:

2 gillningar