Företagskläder avdragsgillt

Hej.

Jag jobbar i ett varmt land som pilot, som uniform behöver jag t-shirt, polo tröjor och shorts som andas, typ som tränings kläder. Dom skulle ju tekniskt sett kunna användas privat.

Skulle det fungera att köpa det på företaget och slänga på en logga på alla kläder och för det avdragsgillt. Eller kommer skatteverket gnälla på det?

Om de kläder du får av din arbetsgivare är vanliga kläder, till exempel jacka, kostym, dräkt, skjorta eller byxor är det oftast en förmån du ska betala skatt för. För att du inte ska behöva betala skatt för förmånen ska kläderna:

• utgöra arbetskläder, det vill säga du får de för att du ska använda de i ditt arbete och
  • vara obligatoriska för dig att använda i ditt arbete och
  • vara anpassade för arbetet, dvs. plaggen bör vara enhetliga för viss personal eller ha någon annan särskild egenskap och
  • vara försedda med arbetsgivarens namn eller logotyp så att de märkbart avviker från vanliga plagg.

Det räcker inte med att det finns en logotyp eller att du enligt avtal inte får använda kläderna privat. Samtliga förutsättningar måste vara uppfyllda för att du inte ska behöva betala skatt för förmånen.

Skulle säga att det troligtvis inte kommer att räcka vid en eventuell revision.

Hos Skatteverket kan man i en rättslig vägledning läsa:

** utgöra arbetskläder, d.v.s. de tillhandahålls för att användas i tjänsten,*
** vara obligatoriska att använda i tjänsten för den anställda,*
** vara avpassade för tjänsten, d.v.s. plaggen bör vara enhetliga för viss personal eller ha någon annan särskild egenskap, och*
** vara försedda med arbetsgivarens namn eller logotyp så att de märkbart avviker från vanliga plagg.*

För skattefrihet för sådana plagg räcker det således inte att de är försedda med logotyp, eller att plaggen enligt avtal inte får användas privat, utan samtliga nämnda förutsättningar bör vara uppfyllda.

I ditt fall ser jag inte att du uppfyller ALLA kraven.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/324001.html

Hmm räcker väll med att ts uppfyller punkt 4 vilket han väll gör ifall han sätter på företagsnamn etc på kläderna.

Om inte det så kan man inte annars säga att kläderna är reklamgåvor?
Tänk typ kepsar/t-shirts man sätter företagsloggan på detta är ju något många företag gör.

Som jag skrev ovan står det

Samtliga förutsättningar måste vara uppfyllda för att du inte ska behöva betala skatt för förmånen.

Dvs alla fyra punkter och inte endast punkt 4.

1 gillning

Okej men om man klassar kläderna som reklamgåvor då?
För vi alla har ju någon gång fått kläder av företag med deras logga på oftast enklare plagg så som kepsar och t-shirts.

Är du kund hos företaget? Eller anställd personal?

För att något ska räknas som reklamgåva så kan det inte ges till anställd. Dessutom får det bara ha ett mindre värde, kulspetspenna i plast med logga brukas ge som exempel. Någon hundring per kund och år.

Företaget får ge julgåva till personalen, men det är för mindre värde. Jubileumsgåva när personalen fyller jämnt.