Hej, jag startade ett Aktiebolag i höstas så är fortfarande ganska ny på att driva eget företag. En sak jag är lite osäker på är om det är någon skillnad på att handla som företagskund eller privatkund online. På många affärer finns valet att handla som privatkund eller företagskund. På flera sidor så är det billigare och mer förmånligt att handla som privatkund, finns det någon nackdel med att göra det över företagskund? Tänker då att man gör köpet som ett utlägg som privatperson och sen får pengarna från företaget.
Eller så kanske man kan handla som privatkund men sätta företaget som köpare när de frågar om ens uppgifter?
Det är korrekt som du beskriver att många erbjudanden riktar sig till privatkunder. Företagskunder förväntas inte bry sig på samma sätt om vad det kostar. Sedan kan de också hypotetiskt ha olika avtal som ger särskilda fasta rabatter osv. Om vi pratar om ett mindre företag så är det som regel helt klart fördelaktigt att välja att handla som privatkund.
Fördelen med att köpa på företaget är väl att man kan lyfta momsen (betald moms mot moms in) samt att man betalar med oskattade pengar i bolaget. Känns som det är mer fördelaktigt
Sen vet jag inte hur det fungerar med om man gör privata inköp som betalas av företaget, om det ska beskattas som förmån.
Alltid köpt på AB det som ABt ska äga. Tex datorer, skrivare, telefoner mm. Men jag är inte heller så vass / erfaren på detta utan mer försöker hålla det så rent som möjligt
Finns det någon skillnad på att köpa en vara som företagskund med företagspengar eller göra köpet som privatkund som utlägg. Hur som får man väl inte köpa en vara för privat bruk?
Nej, men det kan ju vara delat för privat bruk och företaget. Då blir den delen som företaget ska använda avdragsgill.
Borde inte vara någon skillnad pengamässigt mer än att man måste, som jag förstår det, fysiskt bevara kvittot på utlägget. Inte scannat kopia. Se mer nedan tex