Hej,
Som ämnet beskriver funderar jag på det här med presenter till mina anställda på deras födelsedagar.
Jag skulle vilja ge presenter från mig personligen och syftet ska vara att jag värderar, uppskattar och ser mina anställda. Det ska vara en mindre summa för att minska risken att det misstolkas, 300-500kr. Presenten kommer även att vara likvärdig för samtliga.
Tips och tricks på att göra detta på ett bra sätt och minimera risken att detta ska misstolkas.
Samtidigt på hur jag kan, på ett snyggt sätt, visa att jag varken förväntar mig eller vill ha en present själv. För present till chef anser jag är direkt opassande.
Slutade eller fyllde 50/arbetat 25 år i firman. Dessutom ska de tänkta löpande presenterna beskattas som lön och de tror jag rätt få anställda skulle uppskatta att få en present de beskattas för så håller med dig, födelsedagsfika och ett grattis gör massor för att man som anställd ska känna sig sedd.
Vilket påminner mig om en arbetsplats jag var på när jag fyllde 40. Chefen uppmärksammade andra som fyllde år, men hen nämnde inte något när det var min dag. Kände mig verkligen sedd!
Nu kompenserar jag den missen som egenföretagare, är varaktigt anställd (6+ år) och fyller jämt. Råkade överhöra ett samtal chefen (d.v.s. jag) hade där han pratade om den fina minnesgåvan värd 15.000kr som jag ska få när jag fyller år.
Då är risken än mer att det blir märkligt, vad man än vill så är chefen aldrig ens kompis på riktigt. Bättre att du köper fika (enklare fika) på firmans bekostnad och mailar ut att klXX är det födelsedagsfika för X som fyller år idag. Se sen till att du aldrig missar någon.
Jag jobbade tidigare kommunalt och då var julklapp den “årliga present” som man fick.
Det verkar också vara den modell som är godkänd enligt Skatteverket.
En av de chefer jag jobbade med på den tiden hade som tradition att köpa böcker som julklapp till alla sina underställda. Alla fick alltså varsin inbunden personligt utvald bok. Chefen i fråga läste alltså mycket och hade bra koll både på sina medarbetares intressen och utbudet av böcker. Jag var med på en sådan julklappsutdelning och tyckte det var lite roligt. Det var många av böckerna som både var fina, hade fått olika priser etc. och som hade valts ut på ett genomtänkt sätt till var och en. Att det var julklapp gjorde att alla fick present samtidigt så det blev enkelt och “rättvist”.
Minnesgåva till anställda
En minnesgåva är en gåva av minneskaraktär som lämnas till varaktigt anställda i samband med att den anställda uppnår viss ålder (jämna födelsedagar från 50 år och uppåt), längre tids anställning (minst 20 år) eller när anställningen upphör. Minnesgåvor är skattefria om värdet inte överstiger 15 000 kronor inklusive moms och inte ges vid mer än ett tillfälle utöver när anställningen upphör.
Med varaktigt anställda i samband med minnesgåvor anses anställda med en sammanlagd anställningstid om minst sex år.
Jobbade ett tag på ett kontor (ca 30 personer) och där fick födelsedagsbarnet välja vad som skulle vara till fikat den dagen. Kostnadsramen var “vad en tårta till 30 personer skulle kosta”. Många olika tårtor blev det men även en del “inovationer” som korv med bröd, godisberg, hälsobars etc. På det stora hela ett lite mer personligt födelsedagsfirande utan att det var presenter