För närvarande har jag VFU (verksamhets förlagd utbildning) på min ämneslärarutbildning och har en handledare under den här perioden som jag skulle vilja tacka. Är rätt osäker på vad som skulle vara en bra gåva till min handledare. Jag tänker spontant en choklad ask, ett presentkort från Systembolaget på 200 kr och en blombukett.
Är det en rimlig gåva? eller har ni andra förslag på gåvor som jag ge till min handledare?
Blommor, choklad och vin känns ju mer som att du fiskar efter en date men det ena utesluter väl inte det andra kanske
Ofta har man ju jobbat, träffat och störtats av fler än handledaren.
Bjuder hellre hela arbetslaget på fika någon av de sista dagarna och en extra symbolisk grej till handledaren.
Jag tycker det är väldigt trevligt när man visar uppskattning till varandra, åt alla håll, vare sig det är med gåvor, ord eller gester. Dessutom finns det stora skillnader i vilket uppdrag man gör för sin lön – vissa gör något utöver vad som förväntas i tjänsten för att de helt enkelt är omtänksamma och välmenande individer som önskar sina juniora medarbetare väl. Det är väldigt trevligt när dom individerna får veta att det gör skillnad, så att de får motivation att fortsätta!
Jag hade en handledare på en kurs på Chalmers som var grym. Vi bjöd honom på en semla.
Sen var han direkt drivande i att fixa kontakter till mitt exjobb. Bästa tjugo kronorna spenderade på länge.
Under mitt exjobb hade jag en handledare som var halvtrött men med mycket att säga till om i sin organisation. Vi bjöd honom på middag när exjobbet var nästan klart. Har aldrig fått så bra referenser någonsin.
Min första anställning fick jag en formell mentor på arbetsplatsen. När hon gick vidare till annan roll och vår mentor/mentee-förhållande avslutades köpte jag en schysst flaska vin till henne. Gissa vem som gav mig en rejäl spark framåt i karriären senare?
Undvik alkohol/presentkort på Systembolaget om du inte är helt säker på att det är rätt gåva. Många har problem med bruk/missbruk, antingen själva eller i sin direkta närhet.
Lämplig gåva kan vara gofika till alla och till handledaren kanske en liten presentkorg med kaffe/te och annat gott från bästa kaffe/tebutiken i stan? Alltid kul att få uppskattning!
Jag brukar alltid försöka boka in handledningsmöten med mina exjobbare på fettisdagen (de blir lite förvirrade först varför jag vill ha möte på en annan veckodag den veckan än vanligt). Min institution på Chalmers brukar alltid köpa in lite för många semlor än vad det är anställda på fikan, så exjobbarna brukar få varsin semla. Sen gör exjobbarna ett superbra jobb resten av våren, och företagen vill ha fler exjobb kommande år eller fördjupad forskningssamarbete.
Till frågan:
När jag disputerade (inom något relaterat till Industri 4.0 som Jan dissade i ett avsnitt för längesen) så fick mina handledare och min examinator egen hembryggd öl av mig.
Ett par av mina egna exjobbare för ett par år sedan envisades med att få ett till handledningsmöte efter de redan var klara. De dyker upp med en egen hembakad tårta. Jag har handlett nästan 20 exjobb och det här exjobbsparet kommer jag att alltid komma ihåg bland mängden.
Det är inte att man köpt något som är det viktiga utan uppskattningen man känner när någon har uppoffrat tid.
Om handledaren på något sätt är inblandad i examinationen så räknas gåvor som mutor. Så se i så fall för alla inblandades skull till att inte ge någon gåva förrän examinationen är avslutad.