Hur vanligt är det insamling av pengar till julklapp eller sommarpresent till chefen? Jag ser två vinnare, den som håller i insamlingen och chefen. Den som samordnar insamlingen får guldstjärna/pluspoäng och chefen som redan har högre lön + bonus får en dyr fin julklapp. Ska tilläggas att alla anställda inkl. Chefen redan får en julklapp av företaget. Ja men det är ju bara “xxx-kronor.” Brukar det låta, naturligtvis multiplicerat med antalet underställda x2 tillfällen per pår. Hur ser man som chef på att ta emot den här typen av gåva? Måste kännas konstigt.
Under alla mina år i arbetslivet har jag aldrig varit med om detta.
Jag hade inte fått ta emot - inte heller velat ta emot den. Ok presenter är jämna födelsedagar och när man slutar. Den förra typiskt privat insamling. Den senare typiskt tas av företaget. Samma för alla, chefer och medarbetare.
Aldrig sett det. Jobbat totalt över 25 år.
Det enda jag sett är att man vid något tillfälle firat att en chef fått barn. Det har skett med klädesplagg till barnet med något skämt tryckt på kläderna.
Aldrig sett detta när jag jobbat. Vare sig i Sverige eller utomlands. Chefen har väl en egen chef som kan vissa denne uppskattning.
Jag skulle tycka det känns konstigt om personerna som rapporterar till mig skulle köpa någon typ av julklapp eller sommarpresent till mig. Vill inte hamna i en situation där det verkar som att man kan få fördelar av att ha köpt en present, så skulle nog försöka undvika att ta emot den på något sätt.
Undantag skulle vara om det handlar om någon som bakat fika på ens födelsedag, eller om man arrangerar “secret santa” så att alla köper varandra något, eller liknande situationer.
På min gamla arbetsplats skulle det samlas in pengar avsedda för present till chefen både till jul och sommarsemester.
Precis som du beskriver var det någon medarbetare med extra god relation till chefen som höll i insamlingen.
Jag vägrade konsekvent att delta i detta men jag satte in några hundralappar på Barncancerfonden varje gång och uppmanade övriga medarbetare att göra detsamma.
På så vis kunde man sedan sortera ut vilka som valde att smöra för chefen med inköp av skumpa och vilka som visade lite kurage och inte föll för grupptrycket…
Tyckte mest synd om nyanställda som inte visste vilket ben de skulle stå på.
Jag har aldrig varit med om att man ska samla in present till chefen. Om du är modig kan du ju fråga insamlaren om det är okej att det är du som ger presenten till chefen å allas vägnar. ![]()
Råkade också ut för detta för många år sedan. En fjäskande mellanchef ville visa sig på styva linan. Minst sagt irriterande eftersom chefen tjänade åtminstone tre gånger så mycket som mig.
Ett kuvert vandrade runt på arbetsplatsen. Man skulle lägga i en sedel och skriva sitt namn på kuvertet. En kollega kom då på den briljanta iden att skriva sitt namn men inte lägga i några pengar! Jag och andra följde efter. Efter detta blev det ingen mer insamling…
Helsingborgs Dagblad har i en artikelserie (anonyma källor) beskrivit utbredda missförhållanden på ett företag i trakten. Bland annat tas en mut- och gåvokultur upp, inkluderande ”presenter” till chefer. Undvik.
Jag kan ge en symbolisk summa om någon slutar eller fyller jämt, men hur fan lyckas man samla in till en spa dag?
Om någon så gärna vill fjäska så kan de själva bjuda ut chefen på en lunch, fika eller öl … Detta ska inte drabba en hel grupp med anställda.
.
Jag har folk som rapporterar till mig om det gör nån skillnad.
När någon slutar eller fyller 50, oavsett titel, absolut. Julklapp till en chef? Aldrig i livet. Chefen bör se till att företaget ger de anställda bonus istället.
Inte jag heller. Men har bara jobbat i snart 35 år och undrens tid är väl aldrig förbi. Normala insamlingar är när någon slutar, fyller 50 eller fått barn.
Håller med vinnaren i detta upplägg är den som samlar in.
Om nu jag hade varit anställt så hade jag gjort följande:
Jag hade vänligen tackat nej för att sen gå den som samlar in bakom ryggen och bjuda chefen på något finare från mig 
Inte för att bli mer omtyckt men för att reta gallfeber på den som kom på att samla in från alla andra 
Jag har varit med om detta. Man ställde upp för man kunde ju råka illa ut om man var den som vägrade delta kändes det som. Men det var en hemsk företeelse, många av de som gav pengar tjänade ju en bråkdel av det som chefen hade i lön och hade kanske egentligen inte råd att delta.
Jag fick julpresent av mina chefer, och det var verkligen inte något jag räknade med. Däremot fick dom varsin ask choklad av mig som tack för gott samarbete 2022, men jag förväntade mig verkligen inte en present tillbaka. Även arbetsgivaren gav julklapp, till alla.
Förstår inte, är det en hypotetisk fråga eller förekommer detta på din arbetsplats?
Det förekommer på min arbetsplats.
Jag skulle aldrig vara med. Om jag var en chef, skulle jag aldrig ta emot heller.