Nu äger ju jag företaget så jag tror att de anställda ser våra julklappar som en present från mig till dem och därför vill de ge mig något, vilket de alltid gör. Det uppskattas mycket från min sida och inte något som premierar någon enskild individ vid ev. löneförhandlingar eller projekt.
Men sen ser jag en tydlig skillnad när chefen inte är ägare utan egentligen anställd precis som resten, vet inte hur jag hade resonerat i det fallet.
För många år sedan när vi inte var så många på jobbet så gav alla klappar till alla. Det funkar dock inte längre när styrkan vuxit men väldigt trevligt var det.
Aldrig hört talas om detta innan. Brukar samla till folk som slutar, går i pension och fyller jämt (50år/60år).
Eftersom jag är konsult brukar jag däremot lämna massor av godis vid jul/påsk och köra ett par bjudningar per år men de är inte just för chefen (inhyrande chef) utan bjuder så många jag tycker är rimligt.
Ja blir ju lite speciellt om chefen är ägaren då får jag medge att även jag gett julklapp typ någon flaska vin. Men det är mer för man blev hembjuden på fördrink innan man gick på julbord. Så var mer artighetsprincip, man kommer inte tomhänt som gäst.
Secret santa kör vi, en klapp för 100 spänn, frivilligt.
Jag jobbar på förskola och kan inte minnas att jag varit på någon arbetsplats (inom förskola alltså) där vi inte gett både sommargåva och julklapp till chefen…
Ofta avslutas terminerna med ”obligatorisk fest” (apt men med något gott att äta om vi har tur och att terminen knyts ihop, vi får uppskattning för vad vi åstadkommit osv) och då brukar chefens present överlämnas. Vem som lämnar över har aldrig varit en grej, kanske för att det är så givet att det ska ges, så alla chefer förstår att det är från alla.
Aldrig varit med om heller.
Vid pension, fylla 50 eller när man slutar kan det ges en gåva, oavsett vem det gäller, men några obligatoriska gåvor till chefen 2 ggr om året låter märkligt.
Om jag var i chefsposition (vilket jag har varit) så hade jag väl iof uppskattat tanken då det är ett tecken på att arbetslaget trivs, men det hade ju inte favoriserat den som överräckte gåvan.
Inget jag har hört talas om, tycker över huvud taget dessa insamlingar på arbetsplatsen är märkliga. Sedan jag började arbeta tidigare i år har två personer lämnat vår arbetsgrupp och då fått små avskedspresenter, detta har dock inte föregåtts av någon insamling där jag har tillfrågats att bidra utan jag utgår från att detta är ett utgift som företaget tar.
Vi får inga julklappar alls av företaget. Om man ger varandra julklappar är det väl en sak, men att alla utom en befinner sig på givarsidan känns mycket märkligt.
Vi hade så för typ fem år sedan. Typ ett blomsterarrangemang. Därutöver fick alla medarbetare inklusive chefer julgåva. Jag förstod aldrig varför cefen skulke ha dubbelt. Nu har det efter omorganisation inte förekommit. Enda gången personal samlar in är vid nyfödd och någon slutar.
I ett mindre företag där närmaste chef även är ägare skulle jag dock kunna tänka mig att bidra. Förutsatt att chef/ägare är vettig…
Jag ger en liten symbolisk present till mina medarbetare (betalad av mina egna pengar) med ett personligt kort för att visa min uppskattning.
De gav mig en chokladask med ett kort där alla skrivit ett lite tack till mig.
Vi har alla hjälpt varandra lyckas under året och kämpat bra tillsammans samt gjort roliga saker ihop.
Jag tyckte det var trevligt.
(Jag gav också små presenter till barnens lärare, mina grannar och vår barnvakt av samma anledning. Ett litet symboliskt tack för att de varit flexibla och hjälpt mig under året.)
Aldrig varit med om.
Sitter numera själv som gruppchef och skulle nog ha svårt att ta emot något dylikt.
Om det inte är vid avslut av tjänst eller typ födelsedag vid 30/40/50 osv…
Låter bara skumt!
Vi brukar skramla ihop till städerskan till jul. Och när någon fyller år eller avslutar sin anställning brukar det bli en insamling där de närmsta deltar. Vem som har en chefsroll läggs det inte så stor vikt vid.