Afterwork men betala själv?

Hej,

Skulle gärna ha era åsikter om en fundering jag har.

Vår avdelning ska ha afterwork, inbjudan skickad i Outlook. Maten och drickan behöver vi själva stå för. Jag tycker detta är lite höjden av snålhet, du är välkommen på kalas men du får ta med din egen tårta🫣.

Till saken hör att det är ett stort företag så pengar finns det, fråga mig inte hur jag vet det(jag bara vet).

Hur ställer ni er till detta? Tacka nej med anledning att jag inte har råd, eller att jag brukar inte ta med egen tårta på kalas. Läsa på företagets riktlinjer? Har alltid blivit bjuden innan på andra företag och även andra avdelningar inom företaget jag jobbar på nu.

Tack!

/Johan

10 gillningar

Jag har bara jobbat kommunalt, regionalt eller statligt och brukar själv betala på aw. Gå eller inte, men svara inget spydigt, det är bara oförskämt.

55 gillningar

Hos oss är det lite olika beroende på vem som organiserar; är det något mer spontant initierat av någon anställd betalar vi själva. Är det något mer officiellt från jobbet betalar företaget det mesta. Vi har några bjudgrejer per år (som många är med på), men många fler spontana (som de som är sugna på aw är med på). Det brukar finnas en del dryck och annat i köket som blivit över från events som ibland AWas upp någon fredag mer spontant med.

9 gillningar

Inget konstigt alls. Hos oss har vi en liten ”fest kommitté” som hittar på lite saker ibland är det bjud ibland betala själv. Bjud brukar innebära att man ändå måste komma på något före.

Vill man inte gå tackar man nej utan förklaring.

19 gillningar

Jag har aldrig blivit bjuden när det har varit afterwork så det känns helt normalt.

Vill du inte gå och betala själv, stanna hemma.

17 gillningar

Vad intresserant att det är så olika!

Håller 100% med om det är spontant så betalar man själv.
Vid en organiserad AW av företag så tycker jag att man bjuder sina anställda och som sagt första gången jag är med om att jag måste betala själv på en organiserad AW av företaget.

Tack för svar!

10 gillningar

Har aldrig varit på någe afterwork, men hört av andra då… Va jag förstår så är de arbetskamrater som själva träffas efter jobbet på eget initiativ å har inge me företaget å göra… Me andra ord så står folk föregna kostnader…

3 gillningar

Om det är företaget själva som organiserade skulle jag nog ocskå höja lite på ögonbrynen om det inte bjöds på i alla fall något.

10 gillningar

Instämmer, är det ledningen som bjuder in verkar det märkligt att det inte bjuds på något.

Jag jobbar inom vården (den regionstyrda) och även hos oss brukar mat ingå i såna sammanhang. Inte dryck dock, det sticker tydligen i ögonen på… någon.

6 gillningar

Oficiela firmafester brukar va bjudes. Ofta ihop med något konferensliknande innan för avdragsmöjligheten.

AW är ju bara att man träffas efter jobbet och omgås lite. Brukar va kom den som vill och självbekostat oavsett vem som bjuder in. Kan väl va kul att företaget försöker dra igång lite socialt umgänge.

Tycker man inte om sina arbetskamrater eller har ont om pengar är det bara att stå över. Men gillar man dem och har pengar så går man. Jag har aldrig förstått mig på principen " Jag umgås gärna med jobbarkompisarna, men bara om företaget betalar"

7 gillningar

AW innebär för mig något man gör tillsammans med närmsta arbetsgänget då alla betalar för sig, och att det är helt ok att tacka nej utan krav på förklaring.

Enda gången min arbetsgivare bjuder på mat och ett glas vin el öl till maten är när vi har heldagskonferens vilket sker max en gång per år och vid den årliga julmiddagen.

Tror att det diffar mycket beroende på om man jobbar privat eller för stat/kommun/region…

4 gillningar

Samma här, men min erfarenhet är främst kommun och myndighet. Alkohol är där jag är nu högst restriktivt så det är främst mat vid ex en konferens eller julmiddag.

I min ungdom (haha) jobbade jag på ett telemarketingföretag, då blev vi alla bjudna på en kryssning. Kaos och väldigt kul, men skulle inte uppskatta att kommun eller stat bekosta likande :sweat_smile: AW för mig är att man betalar för sig själv, även om inbjudan kom via jobb e-post.

2 gillningar

Det är väl olika. Hittar cheferna på något på mitt jobb och bjuder in så betalar vi aldrig själva.

Vi anställda styr dock upp en hel del grejer själva eftersom att det är så trevligt, och då betalar man givetvis ur egen ficka.

Vill du inte gå dit eftersom att det inte är gratis så uppskattar du troligtvis inte sällskapet särskilt mycket. Stanna hemma.

1 gillning

Handlar inte om jag uppskattar mina arbetskamrater eller inte, umgås med flera privat (då betalar vi själva :rofl:).

Men när företaget bjuder in så är det i min värld företaget som betalar. Handlar inte om att vara snål eller liknande heller, mer princip sak enligt mig. Super trevligt på AW men vill ett företag behålla sina anställda så tycker jag de bör bjuda på små saker, liten summa fõr att få engaregade medarbetare tycker jag.

Återigen tack för era kommentarer! Uppskattas mycket!

3 gillningar

Helt ärligt så är de AWs som är ordnat med kollegorna inofficiellt de bästa. De som är ordnat av företaget så har jag inte gått på om det inte är konferens. Tror det är bäst att hålla det så, då beblandar man inte sig med kollegorna som presterar dåligt och kan hålla personligt avstånd från dessa även.

Skamligt av ett privat företag att inte bjuda på rubbet. Är det kommun eller liknande finns det väl en massa regler som gör det annorlunda. När jag jobbade statligt var det ofta snålt på aw.

Är det ordnat av anställda är det snarare självklart att företaget inte står för det

5 gillningar

Jag arbetar för staten. Ingen som helst alkohol får staten numera bjuda på om det är internt. De senaste åren har det blivit rejält mycket hårdare.

Rent generellt, så hade jag förutsatt att man själv betalade för sin AW, men det beror nog på att jag arbetar för det offentliga. I det privata så kan det säkert skilja sig mycket åt, beroende på vilken arbetsgivare man har.

7 gillningar

Om företaget officiellt bjuder in är det företaget som bjuder.

Står det i inbjudan något annat så gäller ju det eller om det aldrig är så att man bjuder på nånting. Sjukt snålt bara.

Exakt vad det ska bjudas på är beroende på inbjudan, var och när.

Vill man vara billig bjud personal på kontoret sen låt folk gå vidare om de vill. Kostar typ 50kr per person med öl och chips.

Känns som en blåsning att bjuda på AW sen bjuda på ingenting :thinking:

1 gillning

Jobbar för ett privat företag.
Julbord står företaget för.
AW som ordnas av företaget står företaget för. Dock max 500 kr/år. (Skattemässigt)
AW som ordnas av kollegor står man för kostnaden själv.

För 20 år sedan typ jobbade jag för ett stort industriföretag och där bjöd de på princip allt inkl AW som ordnades av kollegor. Bara skicka fakturan till företaget. Det var tider det.

En gång blev det lite problem med fakturan för julbord. Alkoholkostnaden var högre än själva maten. Så VD fick justera lite med hjälp av restaurangägaren så gick det igenom hos revisorn/skattemasen. Glada 1990-talet :slight_smile:

3 gillningar

Underbart :wink::smiley:

3 gillningar