Afterwork men betala själv?

Min begränsade erfarenhet (endast privata företag) är att ju större företag, desto snålare med att bjuda sina anställda på grejer. Det företag jag jobbar för just nu verkar typ tycka att man ska vara villig att betala för möjligheten att jobba just där (i form av lägre lön).
Men jag har många anhöriga som jobbar inom vården och de får vara glada om de ens kan ta ut sin flex/får betalt för sin ständiga övertid. Så känner inte att jag kan gnälla så mycket.

3 gillningar

Kan tillägga att vi också gemensamt betalar för alla presenter typ grattis till barn, avskedspresenter och liknande, som jag lite vant mig vid att jobbet står för. Inga stora pengar för var och en, men kan inte tänka mig att det skulle kosta företaget mycket heller.

1 gillning

Det där låter väldigt allvarligt. Jag förstår om det kan vara svårt att ta ut tid men få betalt för övertiden är förstås ett absolut måste. De bör nog anlita juridisk hjälp.

6 gillningar

Oj då det låter ju som sagt inte alls bra!

Jag är inte här för att klaga/gnälla bara det att i min värld bjuder man sina anställda om man själv bjuder in.

1 gillning

Okej, inte betalt för övertid är kanske en sanning med modifikation, men vet ett landsting där det fanns ett maxtak för flexen och tog man inte ut det som gick över taket (vilket ofta inte gick) så brann det inne utan kompensation.

Kan också tycka de borde dra in facket åtminstone, men skulle nog inte falla dem in. Skulle ju gå ut över patienterna om de inte stannade längre/åkte in obetalt på helgen för att göra klart administrativa uppgifter :woman_facepalming:

3 gillningar

Håller egentligen med!

1 gillning

Om överskjutande flex inte på något sätt går att få ut ska de inte jobba in mera flex. Det borde vara ett brott mot kollektivavtalet att jobba utan ersättning.

2 gillningar

Jag vet och det är tråkigt men ändå inte deras ansvar.

På sådana premisser tackar jag nej. Min fritid smäller högre än gratismat med kollegor.

3 gillningar

Vem är avsändare då? Precis som många andra här är det skillnad på AW och AW.

Om det är bolaget/din chef eller motsvarade som bjuder tycker jag absolut att det är bolaget som ska stå för maten och någon drink. I ett sådant scenario brukar det ju numera inte vara “fri bar” men några drinkbiljtetter brukar delas ut.

Om det är en kollega som skickat ut det då är det kanske inte bolaget som står för AWn och då är det ju självklart att man betalar för sig. Här kan man ju ha en AW på kontoret, det har vi haft många gånger och då är det oftast lite öl och vin som säljs för självkostnadspris.

Mina erfarenheter kommer bara från privata bolag.

Avsändaren är en av cheferna på avdelningen, så den är planerad av cheferna. Det var därför jag ville lyssna in runt era åsikter.

Tack!

Ett jobb så fick man maten och en dryck betald.

Ett annat jobb så fick vi princip obegränsat med dricka om vi så ville.

Jobbat på ett mindre privat IT-företag med ca 20 anställda. Där var alltid även respektive medbjudna och fri sprit och mat och ibland resor. Nu jobbar jag statligt och man får alltid betala ur egen ficka. Även lunch på interna kurser. Kan kännas snålt men skattemedel ska så klart inte användas i onödan.

1 gillning

Alla arbetsplatser jag varit på har betalat allt. Men sen har det varit privata företag med goda finanser också.

1 gillning

Kan någon förklara varför offentliga arbetsplatser sällan bjuder på alkohol vid sociala sammanhang? Är det av hänsyn till folk med alkoholproblem? Varför görs inte samma avvägning på privata företag?

Det anses väl bara opassande att spendera skattepengar på alkohol. Sedan brukar det vara väldigt dålig budget för fester/julbord osv. Jag vet att budgeten vid tillfällen varit så låg att den inte ens räckt till julbord vid jul. Finns alltså inget utrymme för mer än själva maten om ens det.

1 gillning

För att det finns någon idé i samhället om att personer som jobbar i offentlig verksamhet inte ska få några som helst förmåner och helst jobba gratis.

4 gillningar

Även om jag tycker det visar på uppskattning att arbetsgivaren bjuder på något, så finns det ändå en gräns där jag nog hellre får ut pengarna i lön än överdrivna utsvävningar i bjud och förmåner.

Extremexempel för att visa min poäng; jag vill inte ha en barista som serverar Kopi Luwak på mitt jobb.

1 gillning

Är det en kollega som är hygglig nog att styra upp en AW så skulle jag räkna med att betala själv, men kommer inbjudan från chef / arbetsgivare så blir läget ett annat. Har varit med om upplägg där arbetsgivare betalat första beställningen (läsk / öl / vin) för alla vilket är trevligt :beers:

Att förutsätta att alla vill köra en helkväll inkl. middag på egen bekostnad kan vara… lite optimistiskt.

1 gillning

After work är inte firmafest i min värld. Firmafesten är helt eller delvis gratis (typ mat och x dryckesbiljetter.)
After work är för mig att någon på firman lägger energi och möda på att hitta på en trevlighet, men med egen finansiering beroende på hur du vill delta. Ofta är det en medarbetare som initierar och får använda sig av företagets kanaler, men företaget kan också initiera om det finns behov.

2 gillningar