Det beror väl iofs i vilken roll chefen gör inbjudan, jag har vart på självbekostad AW på initiativ av en chef, men initiativet var taget som privatperson av chefen och inte “på uppdrag” av företaget.
På en arbetsplats (5000 anställda i Sverige) där jag var ganska många år, var senaste aw (första på typ 4 år) en samling i matsalen efter jobbets slut. Arbetsgivaren stod för chips/salta pinnar o dylikt. “Medtag egen dricka”.
Jag gick inte av principiella skäl, ska de ro ihop aw för personalen var fjärde år får de anstränga sig lite mer…
Att en arbetsgivare ordnar en aw med krav på att de anställda betalar själva tycker jag låter extremt märkligt. Jag hade bytt jobb.
Om man byter jobb för att man måste betala själv på AW:n så har man nog haft utmaningar långt tidigare.
Schemalagda AW:n, typ en gång per månad, som företaget bjuder in till skulle jag förvänta mig att företaget betalar för kalaset. Möjligen med någon begränsning (max två öl/vin etc.).
Men om en chef skickar ut en inbjudan helt random och skriver “vi ska ut på AW ikväll (alt. om X kvällar), vilka hänger på?” då hade jag inte förväntat mig att någon annan betalar.
Nja byta jobb bara för det kanske inte är tillräckligt, som sagts tidigare då är det nog andra saker som spelar in.
Jag har ett intressant och utmanande jobb med ok lön så inga planer på att byta just nu, men absolut öppen om det kommer upp något
.
Men jag ska fråga om policyn imrn till en administratör som vet allt om regler och policy’s.
Men jag kommer inte betala min egen AW när den är planerad av arbetsgivaren.
Hur formell var inbjudan? Hur har man formulerat sig?
Det är inte den privata kostnaden som är problemet, utan det är signalen det sänder om företagets ekonomi och prioriteringar. Samma tankesätt gäller om företaget börjar ta betalt för kaffet på jobbet, snålt och långsiktigt idiotiskt.
Om arbetsgivaren inte har råd att bjuda på en öl eller två för systembolagspriser varannan månad för att uppmuntra sina anställda att bygga relationer så är det något väldigt fel på prioriteringarna, eller så är pengarna helt slut.
Precis så. Men absolut, är det formulerat som ett privat aw initiativ från en medarbetare, i vissa fall även chef, så är det väl en annan sak.
Håller med, men förmånerna är väl mycket billigare för företaget (tror jag - inte så insatt. Om inte annat mycket lättare att dra ned/in på än lönekostnader).
Vet inte vad alla har för relation med sin chef men på vårt kontor är vi vänner även med chefen och om han skulle säga “Ska vi gå på Bishop imorgon?” så hade inte jag tänkt att detta ska företaget bjuda på annars går jag inte. Så det beror ju helt på situationen.
Om vi däremot är på en jobbresa eller det är kunder involverade vid en “AW” så då bjuder ju såklart jobbet då detta inte är valbart. Samma gäller väl om det blir något mer uppstyrt likt en medarbetare slutar eller firmafest osv då tycker jag arbetsgivaren kan visa uppskattning till sina medarbetare och bjuda på detta.
Sambon fick för ett par veckor sedan en inbjudan från jobbet om att gå på fest, men hon skulle behöva betala €14 för nöjet, och det skulle inte ens serveras alkohol. Det slutade med att festen ställdes in på grund av bristande intresse, och nu planeras i stället en tillställning där företaget ska stå för fiolerna.
För några år sedan ändrades reglerna så att representation inte är en avdragsgill kostnad. Så ska företag betala blir det dubbelt så dyrt då det tillkommer skatt och arbetsgivaravgifter.
Min erfarenhet är att de knappast är de kollegor som presterar dåligt som undviker AWs…
Till ett inofficiellt AW kan man bjuda in de man vill!
Som på dagis. Bjuder vissa på kalas men ej andra.
Förhoppningsvis hanterar ej bjudna kollegor situationen bättre…
Typ på måndag fortfarande lite sur och presterar dåligt. Vem är förloraren? Givetvis företaget…
I mitt fall blev det ändrat så nu bjuder firman på maten😀!
Det lönar sig att fråga runt:+1:
!
Tack alla underbara rikatillsammanskompisarsomfixarbiffen ![]()
![]()
!
Ja, det beror förstås på omständigheterna.
Är man hundra och väljer att bjuda in tio så tycker jag att det är helt okej men att 99 är välkomna är inte okej.
Jag menar att man “bjuder in” de man vill umgås med, inte att man väljer bort att bjuda in de man inte vill umgås med.