Ifrån tråden vad man gjort för sin ekonomi;
Har utelunchen en framtid eller är vi i smörgåsträsket med resten av Europa inom kort?
- Ja, varje dag
- Ja, ett par dagar i veckan
- Ja, fredagslyx!
- Nej, alldeles för dyrt!
0 röster
Ifrån tråden vad man gjort för sin ekonomi;
Har utelunchen en framtid eller är vi i smörgåsträsket med resten av Europa inom kort?
0 röster
Börjar själv, inte ätit en matlåda sedan 2006, men 2500:-/månad är en resa, en Louis Vuitton väska till frun eller ett stort sparande.
Skippar utelunchen…
…men jag lagar mat. Jsg skulle inte retirera till Norgemackan.
Och, jobbar man på liten ort är utbudet uselt för utelunch.
Äter frukost på café och lunch ute 2-3gånger i veckan.
Nu ska jag var helt ärlig och säga att det inte är fantastiskt i Norrort heller.
Lunch ute varje arbetsdag.
När jag började jobba var det en praktiktjänst med 13,5k brutto och då hade jag flyttat hemifrån så då fanns det inga marginaler för annat än matlåda hela veckan 
Sedan jag fått en rimlig lön så har jag kört på fredagslyx. Har passat väldigt bra då mitt söndagsstorkok brukar räcka till lunch+middag måndag-torsdag. Har också varit trevligt att kunna käka/snacka med de kolegorna som aldrig har med sig låda. Nu börjar jag dock tröttna på utbudet på mat i området så jag funderar på att köra matlåda även några fredagar i månaden igen 
Smörgåsar sju dagar i veckan men kompletterar med McDonalds för att kunna hoppa på oplanerade övertidspass.
Måste erkänna, hade jag haft lön så hade jag gärna köpt minst en utelunch per vecka.
När jag jobbade inom industrin för ca 15 år sen köpte jag dagligen lunch från mässen. Tror de kostade ca 40kr med klippkort.
Äter kanske utelunch 2-4 gånger per år, många ställen erbjuder även rabatt för oss med FK kort. Mer en fin gest än att det gör en stor skillnad.
Har ingen möjlighet att äta lunch “vanliga” arbetsdagar. Gör det 1-2 gånger om året.
Skulle inte betala för att göra det ofta även om jag kunde.
Priserna varierar ganska mycket. Går fortfarande att hitta ok falafel för ca 50 kr på många ställen
Svarade inte på frågan då det finns flera anledningar till att jag äter matlåda istället:
Nej, det är klart, att tre av fyra argument (om man ser arbetsdagen som det) är ekonomi gör inte att ”nej, det är alldeles för dyrt” är exakt rätt

Bara ett av fyra argument har med ekonomi att göra för min del. Nr 3.
Jag tror att vi kan enas om att vi är olika
ekonomi är inte bara pengar för mig. Det är en del av livet, som påverkar alla val man gör.
Samtidigt skulle jag inte skrivit dyrt, utom kanske oekonomiskt
om jag ska slå hål på mitt eget argument.
Matlåda varje dag från middagen/lunchen som lagades hemma dagen innan. Äter aldrig lunch ute. Tycker inte det är tillräckligt prisvärt.
Nej väldigt väldigt sällan. Jag gick igenom alla mina kontoutdrag för ett par år sen och insåg hur mycket pengar jag la på sånt och kände då att det inte var värt pengarna. Jag går hellre ut och käkar nånbriktigt god middag för den summan 1-2 ggr i månaden. Vardagslyx är nice och mat är fantastiskt men just uteluncher tycker jag inte är värt det.
ÄgaMinTid, är det du? ![]()
Ett tips om man vill vara ekonomisk, ta med en tom lunchlåda, köp med favoritmaten från restaurang och dela upp portionen.
I de flesta fall är portionerna på takeaway rejält generösa och är lagom till två portioner.
Passar kanske inte för all mat, men det är ett sätt att halvera priset per lunch och ändå stötta restaurangernas verksamheter. 
Jobbar mkt fysiskt ute så kan inte värma mat och behöver riktig mat typ fisk kött och salladsbuffé för att ha tillräckligt med energi (mackor, pizza, kebab går bort) Jobbar i hela Gbg området så har provat säkert 200 lunchställen. Vi är lyxknegare och jag skulle absolut inte byta höjdpunkten på dagen mot kanske 80:- besparing om jag inte var absolut tvungen. Eftersom man ätit en rejäl näringsrik lunch är det också lite mindre viktigt att äta en dito middag. 99-129:- är en bra deal tycker jag jämfört med att äta ute på kvällen.
Imån fredag blir det Old beefeater inn, alltid bra kött typ ryggbiff och ett bra fiskalternativ på fredagar. Dessutom blir det kanske en veckans öl, vilket ofta är en tjeckisk Zubr 
Det finns otroligt mycket bra lunchställen i Gbg.