Jag tror faktiskt aldrig jag har haft med mig en matlåda till jobbet. Jag köper lunch varje gång jag är på kontoret och ibland även när jag jobbar hemma. Jag är VIP-kund på restaurangen i byggnaden och betalar 112,50:- per lunch efter höjningen nu i Januari. Var 90:- för bara 6 månader sedan. Hej inflationen. Läsk/dricka tar jag som enklare förtäring på bolaget.
Säg att det landar på 2 000 kr i månaden. Alternativet med att laga själv är ju inte direkt gratis så det handlar ju inte om att jag skulle fått 2 000 kr över om jag istället lagat allt hemma. Lätt värt pengarna anser jag. Sparar inte till FIRE eller liknande så om om det går in en tusenlapp mindre på börsen varje månad spelar inte så stor roll. Har en relativt hög sparkvot ändå.
Efter pandemin äter jag lunch ute varje dag jag är på kontoret och det finns någon gå ut med, alt äter representation med någon kund. Före pandemin hade jag ibland med mig något eller gick hem och åt men nu ser jag dessa gemensamma måltider som en guldkant på livet.
Jag kan tycka att det är lite synd om man som höginkomsttagare kommer dragandes med matlåda varje dag. Känner man att man verkligen får ut noll värde av en utelunch så kan jag förstå det, men själv tycker jag det lätt är värt att betala 100 kr några gånger i veckan för att få lite variation och slippa laga mat själv.
När det gäller mig själv personligen så är matlåda också lite av en varningsflagga. De perioder där jag kört med matlåda så har det antingen varit för att tjänat rätt dåligt, eller jobbat på arbetsplatser där det inte funnits personer jag velat umgås med längre än nödvändigt - då passar matlåda och en snabb lunch bra. Så jag ser utelunch-kontot som ett tecken på att jag trivs och mår bra…
Har man jobbat på verkstadsgolvet i över 30år så är man van vid matlåda inte en enda utelunch under alla dessa år, vid något enstaka tillfälle har man stuckit bort till korvmojjen och lyxat till det med en burgare som man tagit med sig och ätit på jobbet såklart
Håller med. Folk som inte vill äta ute ens ibland saknar ofta något socialt.
Beror förstås på vad man jobbar med. Har man dålig lön, typ 18k i månaden kan jag förstå att 120 för en lunch är för mycket. Folk som tjänar 80k men inte anser sig ha råd med utelunch är nåt annat
Äter alltid lunch på restaurant när jag är på kontoret och kommer inte sluta med det.
Nu är jag i och för sig bara 2-3 dagar på jobbet i veckan nuförtiden, men gjorde likadant när jag jobbade varje dag i veckan.
Tycker helt klart det är värt att betala 125-200kr för att få lagad mat till lunch.
Hur kul det än kan vara att laga mat, så hör inte vardagsmatlagningen riktigt dit för mig.
Vi gör redan “storkok” från vilken rester äts upp utan problem utan att jag ska släpa med mig delar av det i en låda till jobbet.
Släpandet till jobbet är en annan aspekt varför jag föredrar att äta på restaurant, cyklar alltid till jobbet och vill helst undvika att ha väska.
Till sist är det sociala att gå iväg och äta med arbetskamraterna en del av fördelen, nu kan man ju givetvis äta matlåda med andra med, men det är i princip ingen som har med sig matlåda på vår arbetsplats.
Om jag slutade med att äta lunch ute skulle jag gå och äta på restaurant för pengarna.
Det här måste ju vara specifikt för utbudet av restauranter där du jobbar, finns väl enorma mängder restauranter som varken serverar fet eller översaltad mat.
Och det är kanske en aspekt, skulle lunchrestauranten i byggnaden jag jobbar i vara enda alternativet skulle jag nog vara mindre angelägen att äta utelunch. Äter aldrig där, för maten är undermålig.
Det kan ju också vara så att andra på jobbet också har matlåda så att den måltiden blir mer social. Man kanske också hinner sitta ner och prata längre om man inte går iväg.
Det kan finnas undantag men generellt sett om man går på restaurang så är maten i alla fall översaltad, pga att många annars anser att den är smaklös. Men för mig är det på gränsen till outhärdligt då jag använder väldigt lite salt.
Gå och ät på t.ex. indisk/nepalesisk då, slipper du salt över huvudtaget (fet kan man knappast kalla den för heller)
Jag är för övrigt väldigt känslig mot salt mat själv, klarar inte och äta om det inte är sparsamt saltat.
För mig är det livskvalitet att äta lunch ute, men har också en massa olika bra restauranger och kök inom 10 min gång. Bor utomlands men ändå ganska dyrt, 80-150 kr beroende på restaurang. Tycker jag blir mer produktiv efter lunch efter att ha varit ute och ätit och gått en runda.
Tycker ärligt talat att just lunch är prisvärt hemma i Sverige. Åtminstone när jag är hemma i Malmö tycker jag man får riktigt bra mat på luncherna. Samma mat för 100+ kr på lunchen som på kvällen är det dubbla typ.
Äter alltid ute. Finns i alla fall 10 bra lunchrestauranger på gångavstånd, och massa andra som vi testar ibland men inte återkommer till så ofta.
Nu är det en del representation så betalar kanske 15 lunch privat varje månad men även om det inte var det så skulle jag äta ute.
Kan inte se hur jag skulle spara 2000 kr på matlåda, då måste man laga mat för kanske 30 kr per portion hemma vilket är långt under mitt snitt. Ska man äta fisk och vill ha en maxad salladtallrik till så sparar man väldigt lite på att laga hemma. Visst, kör man storkok och äter samma sak, typ böngryta, en vecka så blir det ju billigt men det är inget roligt.
Dessutom är lunchen ett trevligt tillfälle att prata med kollegor, byta miljö, få lite luft. Även om jag åt i lunchrummet skulle jag sitta en timme och snacka, att kasta i sig maten för att spara 30 min är inget för mig.
Dessutom innebär en bra lunch varje dag att jag ofta kör typ fil med bär, musli, rostade hasselnötter etc till middag. Så kompenserar en del kostnadsmässigt även om det inte är av kostnadsskäl.
Många som svarat i denna tråd verkar vara utan partner. Ska två vuxna äta ute varje dag blir det väldigt mycket pengar. Åtminstone i Stockholm har matpriserna ute stigit rejält. Kostar lunchen 140 kr (på centrala restauranger är detta lågt räknat!) landar man ju heller inte på några 2000 i månaden utan snarare 3080kr (140x22).Är man då dessutom två vuxna blir det 6160 kr på en månad. Alternativet som jag gissar sker är att partnern har matlåda vilket verkar vara något av en ekonomisk snedfördelning av resurser.
Njäe, svarade bara för mig själv men det är en bra poäng.
Min fru äter också lunch ute varje dag Ibland tillsammans eftersom det inte är jättelångt mellan jobben.
Som sagt tycker vi det är livskvalitet för oss att käka lunch ute men det är absolut en kostnad. Som vi tycker det är värt. Kostnaden för oss landar nog på 5000 kr per månad.
På alla arbetsplatser jag jobbat på är kulturen att man äter lunchlåda. De som väljer att gå ut är udda fåglar som anses lite osociala eftersom de inte sitter och pratar med kollegorna.
För vår del beror det dels på att vi har kortare lunch, 30-45 min, och dels på att vi måste byta kläder för att gå ut. Möjligheten till flex är 0 så när lunchen enligt schemat är slut måste man vara på plats, ombytt och redo.