Jo, samma här, svarade också bara för mig själv.
Min fru äter oftast lunch på skolan hon jobbar på, kanske inte direkt restaurantmat, men inte heller matlåda.
Jobbar hemma tre (ibland fler) dagar i veckan så de resterande prioriterar jag lite lunchumgänge med kollegorna. Särskilt som jag sitter på eget uppdrag och inte har den interationen med dem i jobbet. Blir kanske 1000 i månaden, men att laga mat är inte gratis heller så de hundralapparna är det värt tycker jag.
Fredagslunchen har varit ett stående inslag för mig! Det gör det extra roligt att gå till jobbet ![]()
Unnar mig lite i övrigt och med småbarn hemma så blir det en av få tillfällen man kan bli serverad något på en restaurang.
Om jag inte skulle lägga pengarna på utelunch hade det nog hamnat pengar i Avanza Auto.
Här är det tvärtom, 90% äter låda i den gemensamma matsalen, så lunchen är ett bra tillfälle att umgås med dem som inte sitter i samma byggnad som en själv.
Äta ute kräver dessutom biltransport 5km (minst) så det är lite omständigare också.
Dock en del resor i jobbet, och då blir det utelunch oftast (hoppar över ibland) men då har man ett traktamente som täcker del av kostnaden också.
Aldrig ätit lunch ute (förutom speciella sociala tillfällen några gånger/år) sedan jag flyttade hemifrån för över 20 år sedan och i princip aldrig en macklunch. Kör matlåda med rester, storkok (ca 10 matlådor år gången till frysen så det går att sprida ut dem) eller ibland fryst från matdisken.
har inte haft någon plan för var pengarna ska gå, men lägger mycket på fritidsintressen.
Svarade inte jag heller. För mig handlar det om vad jag stoppar i mig. Dessutom jobbar jag hemma så jag äter hemlagat jämt. Att det blir billigare, godare och nyttigare är en bonus.
Enda gångerna jag äter lunch ute är när jag är på tjänsteresa utomlands. Men då får man ju prova på något helt nytt vilket är trevligt.
Hur god är en lunchmåltid på ett lunchhak och hur kul är det att sitta bland massa folk som hostar och har sig.
Jobbar bara på kontoret 2 gånger i veckan. Maten de har där är inte särskilt god eller billig. Alternativet är att gå 3km till närmsta restaurang och när man är tillbaka är maten kall. Så jag kör hellre matlåda, slafsar i mig det på 5 minuter ändå. De flesta kollegorna har också matlåda så jag äter hellre med dem.
När jag skrev köp med maten, så menade jag just det. Att man köper med maten till kontoret och delar upp det där.
Nämnde också takeaway, vilket är att man köper med maten i stället för att äta på plats.
Trodde de flesta förstod vad takeaway innebär, men tydligen hade jag fel. 
För mig handlar inte jobbet om ett socialt jippo. För mig handlar det att prestera och ha roligt samtidigt.
För få människor i kontorssvängen med tillräckligt intressanta bakgrunder eller personligheter för att jag ska orka sitta på lunch varje dag.
20/80 för mig matlådor/uteluncher. Som mgmtkonsult får lunchen anpassas till omgivningen:
- De dagar/veckor man är on-site hos kund är det nästan uteslutande uteluncher. Lunchen är ett bra tillfälle för stakeholder mgmt med kund, gruppera sitt team etc. Gäller att ta seden dit man kommer. För projekt utanför hemort bor man även på hotell, dvs svårt med matlåda…
- När jag jobbar från konsultfirmans kontor är det mestadels matlådor. Dock en del sociala grejer, internpolitik/rövslickeri etc.
Ash, missade takeaway! Då är jag med..
Jag använder själv en app som heter Too good too go, måste säga att den är klockren. Jag bor mitt i en storstad så mitt utbud är stort.
Jag räddar miljön, jag sparar pengar jag stöttar restauranger, företag.
Använt TGTG i 4 månader nu och har sänkt min matkostnad markant.
Något som inte nämnts är att om man äter på restaurang måste man ha 1h lunchrast. Har man matlåda kan man gott ha 30 min rast, vilket betyder att man, med rätt förutsättningar, kan sluta 30 min tidigare.
Där jag jobbar är fikarast ovanligt så lunchen blir den huvudsakliga tiden man umgås med kollegorna. Därför kör vi oftast 45 min till 1h. Dock är det sparsamt med alternativ för att äta ute, det blir mest att man i så fall hämtar mat och går tillbaka till lunchrummet. Själv brukar jag ta med en färdiggjord salad jag köpt i mataffären. Då och då äter jag dock ute på någon av de 2 alternativ som finns inom 10 min gångavstånd. Lägger nog i runda slängar ungefär 1,000-1,500 kr på det per månad.
Den tycker jag är den allra bästa biten. Har inget behov av en timmes lunch, knappt en halvtimme heller.
Har under mitt 30+ år långa arbetsliv ätit egenbetald lunch ute max 3 gånger sammanlagt. Tackar ofta nej om någon bjuder eftersom det går mig på nerverna att stå i en lång kö hungrig och sitta att äta i i högljudd miljö, dessutom tar den en timme totalt. Då går jag hellre från jobbet en halvtimme tidigare med 30min lunch.
Dessutom är det förbannat dyrt.
Något som inte nämnts är att om man äter på restaurang måste man ha 1h lunchrast. Har man matlåda kan man gott ha 30 min rast, vilket betyder att man, med rätt förutsättningar, kan sluta 30 min tidigare.
Det är en bra poäng, men det kräver ju vissa förutsättningar som du säger.
Under andra förutsättningar kan den där extra halvtimmens rast göra att man blir mer effektiv på eftermiddagen och kan ändå gå hem en halvtimme tidigare för man fått det man skulle göra gjort.
Under ytterligare andra förutsättningar kan man, om man nu ska optimera för tiden på det här sättet, jobba hemifrån, beställa hämtmat och stoppa i sig den framför datorn medan man jobbar.
Äter vällagad husmanskost på en trevlig lunchrestaurang varje dag. I min mening en lyx värt mer än en märkesväska till frugan.
Tackar ofta nej om någon bjuder eftersom det går mig på nerverna att stå i en lång kö hungrig och sitta att äta i i högljudd miljö.
Alltså, ja, om gå ut och äta lunch är såhär, då förstår jag. Att betala överpris för skolmatsbespisningsupplevelse a’la sodexo är nog som sagt inte något jag skulle göra heller.
Men som sagt, har man tur måste det ju inte se ut såhär, det kan vara en mindre restaurant med serveringspersonal, bra mat och priserna är samma eller endast marginellt dyrare än ovanstående.
För närvarande tar jag med mig mat varje dag, men det är för att jag försöker hålla en ganska strikt diet ett litet tag. Annars brukar jag gå ut 2-3 gånger i veckan, tycker det är trevligt att sträcka på benen och se lite folk “på riktigt” (ser bara mina anställda digitalt).
Dagens lunch på de två ställen som finns i min by ligger på 129-139kr, bra kvalitet och trevlig hamnmiljö.
Själv föredrar jag att äta inomhus. Hemma eller på restaurant.