Vi som vägrar matlåda (och bara äter ett varmt mål mat om dagen)

Det kanske vanligaste tipset om privatekonomi från olika ekonomer och förståsigpåare i TV, radio och på nätet tycker jag är; lunchlådan. Detta verkar vara privatekonomins silverkula som höjer pensionen och räddar skuldsatta.

Finns det fler än jag som ser en fackmannamässigt tillagad lunch i en trevlig miljö med tillhörande promenad och solsken (när vädret tillåter) som en omistlig del av arbetslivet? För oss som studerat på universitet är det väl inte just mikrovågsuppvärmd mat vi saknar mest?

Och är det en svensk grej att äta två mål varm mat (varm som i tillagad) om dagen? Jag minns att när jag bodde i Danmark tyckte folk det var lite lustigt att Svenskar behöver två tillagade måltider om dagen, det får nämligen nästan bara dagisbarn i Danmark.

Att inte laga middag varje dag efter jobbet sparar också in flera timmar hemarbetstid i veckan som kan användas till att arbeta med eller givande hobbys. En macka med gott pålägg eller müsli av finare sort räcker väl när man kommer hem?

(Förstår så klart att barnfamiljer, kroppsbyggare m.fl. kan ha andra behov)

13 gillningar

Utan två tillagade mål mat om dagen och kanske en nattmacka blir jag ingen rolig person… :roll_eyes:

4 gillningar

Ekonomin är faktiskt bara knappt hälften av anledningen till att jag är lådtroll på jobbet.

Den främsta anledningen är att jag är så jävla bra i köket :sunglasses: Naevars… men de närmsta lunchställena till nuvarande arbetsplats är faktiskt inte mycket att hänga i granen för det tresiffriga priset. Det är inte svårt att göra bättre själv och få i sig mer protein etc.

Dessutom äter jag inte frukost och då är det få portioner som duger där ute.

10 gillningar

Matlåda och kvällsmacka :slight_smile:

2 gillningar

Nu kostar en lunch 155 kr eller däromkring om man bor i Stockholm - men jag tycker absolut att det är värt det för lite snack med sina kollegor och en promenad efteråt. Det händer också att jag köper en matlåda från någon av restaurangerna för typ 75 kr.

Jag äter inte ett fullgott mål på kvällen, det brukar bli en halv sallad eller halv matlåda, det räcker gott och väl i kombination med en kvällsmacka innan läggdags.

Mycket billigare.

Jag har också jobbat en del i både Norge, Danmark och England och tanken med två stora mål om dagen är ju väldigt främmande där.

Jag äter alltid frukost, men alltid bara macka + kaffe. På luncherna brukar jag plocka bort mesta av kolhydraterna. Ett av lunchhaken skyter om att de alltid lagar mat så du ska få i dig 1000 kalorier. Käkar jag där behöver jag inte äta på flera dagar :smiley:

Man undrar var denna stora aptit vi svenskar verkar ha kommer ifrån… vi kanske jobbar dubbelt så hårt och behöver dubbelt så mycket mat :grin:

1 gillning

Huruvida man äter 10 stora skinksmörgåsar i en sittning per dag eller tre varma mål mat om dagen säger väl ingenting om energibehov eller aptit? :smiley:

Kalorier in och kalorier ut. Folk äter ju riktigt magra luncher på typ 500 kalorier har jag märkt. Men det är ju inga problem om man äter jämnt under dagen.

4 gillningar

Tycker inte det alltid varit så.
När jag var ung så käkade man ju redig mat i skolan, och på kvällen körde vi oftast kvällsmat. De var väldigt sällan några 1000 kalorier utan ofta en knäckemacka, kanske kokt ägg, en soppa eller några rester som blev över från helgen.

Jag äter bara lunch&middag. Har gjort så senaste 10 åren. Maten snålar jag inte in på. Det är typ det jag unnat mig :joy:

Jag har bättre kontroll på maten via egen matlåda. Går jag på restaurang är maten oftast väldigt mycket fetare och saltare. Då det blir kanske 5-10 gånger dyrare än med matlåda kommer snålheten fram och jag äter större portioner än vad jag behöver, och förlorar pengar på det. Mina matlådor kostar sällan över 20 kr.

När jag kommer hem efter jobbet värmer jag antingen matrester om det finns, eller så äter jag gröt och tar macka till. Lagar mat gör jag normalt inte om det inte är för matlådor (många på en gång).

Tveksamt. När jag lagar mat blir det för många matlådor på en gång. Exempelvis pasta med köttfärsås för 10 eller 20 portioner. Säg att hela operationen tar en timme med 20 portioner, vi pratar då om 3 minuter per portion om jag fryser ner 20 portioner. Lägg på lite för upptining och runtomkring men säg max 10 minuter per portion. Den äter jag på jobbet på max 20 minuter. Jag stämplar en halvtimmes lunch, vilket innebär att jag kan gå hem minst en halvtimme tidigare än de som går ut och äter och det går åt minst en timme. Jag sparar då alltså 2,5+ timmar varje vecka mot den som går ut och äter.

4 gillningar

Mår illa när jag ser folks vidriga, micrade matlådor på lunchen.

Jag äter oftast bara middag. Ibland tar jag en proteinbar eller liknande till lunch då får vi har fri tillgång på jobbet.

1 gillning

Vidriga, på vilket sätt?

Det skulle jag se som en vidrig lunch däremot, men smaken är ju olika.

22 gillningar

Lite väl för starka känslor. Att äta matlåda till lunch på jobbet är vanligare än äta en “fräsch” bar.

Eller vidrig.

8 gillningar

Bar:en är ingen höjdare heller förvisso. Men den stinker i alla fall inte.

Oftast äter jag ingenting dock. Man behöver inte äta hela tiden. Särskilt inte om man jobbar framför en dator.

1 gillning

Ja, vi är fler :wink:
Äter alltid på restaurant när jag är på kontoret.

Hemma lagar vi storkok 2-3 dagar i veckan, de andra dagarna äter vi det som blivit över från det.
Så, de dagar jag äter ute på lunchen blir det antingen rester eller något lättare till middag oftast.

Jag lagar på rutin 12-14 lådor ris och nötfärs/kycklingfärs av enbart tidsmässiga skäl, oavsett om jag deffar eller inte (tränar och är därmed även intresserad av näringsinnehållet). Behöver inte sällan försöka förklara för människor att jag inte är sinnessjuk. Av någon sjuk anledning tröttnar jag inte på att äta samma sak vecka efter vecka. Jag kanske är sinnessjuk trots allt? Det räcker ju med en eller två något festligare måltider på helgen. Sen är det ju ett lyckligt sammanträffande att det också råkar lira med plånbokens hälsa.

3 gillningar

Inte jag heller faktiskt men en förutsättning är att man bara haft maten några få dagar i kylskåpet eller tinar upp löpande från frysen. Jag gör även färsk sallad varje morgon till matlådan, tar ett par minuter att fixa till bara och det gör maten betydligt fräschare. Här kan jag variera lite även om jag skulle ha samma sorts varma mat hela veckan. Väljer grönsaker som är prisvärda, skippar exempelvis tomater om de är dyra.

1 gillning

Jag äter en gratis barnportion lagad mat på jobbet till lunch. Vi äter oftast lagad mat till middag, ganska ofta rester från helgen.

Min arbetsplats har nyligen flyttat till ett nytt kontor. På det tidigare kontoret fanns en “inhouse” restaurang där man som anställd fick hygglig rabatt. Priset för en lunch låg på kanske 85-90 kr. Många valde att äta där.

På vårt nya kontor har man byggt upp en stor hall där alla kan äta sina lunchlådor. Det finns gott om plats och riktigt många mikrovågsugnar, kylar, frysar etc. där. Det finns även nu en restaurang som dock fastighetsägaren (inte arbetsgivaren) står för. Priset för lunch är mycket högre där och det kostar kanske 120-130 kr. Det var dyrare även innan dagens situation. Det är inget fel på restaurangen men den är inte direkt bättre än den tidigare restaurangen. Vissa går det men matlåda har helt tagit över som standardalternativ.

Jag gillar verkligen modell med stor hall. Det är ett trevligt ställe och man kan lätt mingla runt med kollegor. Till den tidigare restaurangen gick man oftast i grupp med de närmaste kollegorna. Till hallen kan man gå själv. Det är helt lugnt att sätta sig ner och småprata med andra kollegor än “de vanliga”. Att heja på olika ledningspersoner är också enkelt. De har också matlåda. Tycker att den här modellen är toppen på alla sätt faktiskt.

2 gillningar

Stor humor.

19 gillningar