Hört talas om värmeskåp? Genomvarmt och färdig att äta direkt när man har rast. Micro blir varmt på vissa ställen och tar tid att få jämn värme i
Ja, för mig/oss, en härlig lunch gör att eftermiddagen på jobbet blir så mycket roligare. En skön paus med miljöombyte ![]()
Vi äter oftast bara ett mål tillagad/varm mat om dagen. Lättare mål på kvällen alltsomoftast.
Är det middag hemma hos någon eller ute på stan på kvällen så tar vi oftast en lättare lunch. Kaloriintaget räcker gott och väl ändå för oss ![]()
Man har tyvärr tagit bort dessa på de flesta arbetsplatser och installerat mikrovågsugnar istället. Man lär sig hur man värmer i mikron så det blir bra.
Tycker det är självklart att äta 2 varma måltider per dag, förutom på helger. Äter dock sällan (eller väldigt lite) frukost, däremot lite fika på kvällen innan man hoppar i säng, så det blir rätt lagom energiintag. Käkar alltid låda, då 90% gör det på min arbetsplats (man måste åka bil för att komma till ett matställe) så är det rätt trevligt samt även tidseffektivt att bara ta 30 minuter lunch. Och ekonomiskt inte minst.
Dock på jobbresor skippar jag varm lunch iom att dels blir det rätt dyrt med att köpa både lunch och middag, och traktamentena är tyvärr anpassade efter prisnivån 2005 eller nått, men även då jag numera försöker hålla järnkoll på vad jag stoppar i mig, så äter jag en stadigare frukost på hotellet (även om jag inte är hungrig så tidigt på dagen), och sen bara nått lätt till lunch, typ en påse tonfisk och en frukt eller nått.
Men har noterat att det finns ett visst socialt tryck att man ska med och äta, brukar lyftas några ögonbryn när man säger att man bara tar lite medhavd fika…
Men att inte äta middag på kvällen, det skulle suga ordentligt!
Logiskt sätt borde väl en macka vara OK när man kommer hem. Viktigast är att du håller dig mätt till frukosten.
Halva grejen med middagen är att umgås med sin familj tycker jag. Hade jag varit solo hade jag lätt nöjt mig med gröt eller liknande.
Sedan vet jag att min sambo insisterar på varm mat till middag. Protein som protein, eller är varm protein mer värdefull? Hmm… Nåja, jag antar att vi är olika.
Och jag känner precis tvärtom. Jag blir betraktad som underlig för att jag äter både lunch och middag. Även om förståsigpåare på TV och i tidningar ser det som en självklarhet med två lagade mål om dagen så gör i princip ingen i min bekantskapskrets eller familj det.
Jag förstår inte hur folk inte kan bli vrålhungriga, och varför, varför, varför skulle det vara finare att äta en macka på kvällen än en rejäl middag? För det är ju det ni tycker, ni som frågar om detta. Ni bryr er om hur andra gör, och känner er som bättre människor för att ni gör på ett annat sätt, ett finare sätt.
Jag lagar middag i stort sett varje dag, och resterna tar jag med till jobbet dagen efter. Jag äter också en ordentlig frukost. Jag mår bra av denna rutin. Låt mig göra det utan att jag ska känna mig fel och som nåt jäkla matvraksmonster som måste ändra mig och börja med fil och flingor i stället.
På helgen verkar det dessutom helt förbjudet med två lagade mål mat, även bland de som äter som jag i veckorna. Men min kropp fungerar ju likadant på helgen och jag är vaken lika många timmar. Men folk kanske får sitt kaloriintag på helger via öl och fika i stället. Helt ok så länge ingen annan får ont av det, men kom inte och skratta åt mig för jag lagar lunch älven på lördagar.
Jag äter inte frukost så en rejäl lunch måste jag ha. Har testat OMAD (one meal a day) men blir för tungt. Dessutom tittar många kollegor konstigt på en när man inte äter. Promenerar dock alltid efter lunch.
Har alltid matlåda. Dels gillar jag att laga mat och sambon är kock. De få gånger jag/vi äter ute blir vi alltid besvikna. Dyr och smaklös mat och kass service på många ställen. Dessutom är det ofta väldigt hög ljudvolym på restauranger, jag hör knappt vad andra säger.
Börjar komma fram en annan intressant fråga här i tråden, många verkar skippa frukosten, varför då?
Jag körde ett tag (konditions)träning innan frukost, men då åt jag ändå alltid frukost efter träningen.
Periodisk fasta.
Men de få gånger jag bor på hotell med frukostbuffee så brukar jag hugga in. Om man ändå betalat för det så… ![]()
Det är nog mest en vanesak. För min del kunde jag inte överleva utan frukost förr, då magen typ åt upp sig själv inifrån. Sedan några år tillbaka kan jag dock inte äta frukost utan att bli seg och konstig i magen. I stället dricker jag en kopp kaffe som dessutom mättar en eventuell hungerkänsla. Jag älskar dessutom tidsbesparingen som följer av att inte äta frukost, om det inte är av sociala skäl på helgen eller så. Ska tillägga att jag hellre och oftast äter ett större mål mat på kvällen, vilket alla nog inte gör.
Tillhör väl kategorin “supersparare”, och har käkat matlåda ända sen ajg träffade min fru som är/var kock. Innan dess blev det två mackor till lunch. Nån gång gick jag ut och åt.
Nu blir det väldigt sällan att jag går ut och äter, sen covid har jag tröttnat på bullriga matställen där man knappt kan få en syl i vädret utan att bli överröstade av sällskapet på 8 personer på bordet bredvid. Maten är ofta fet och salt och kostar en bra bit över hundralappen. Brukar käka lunch vid 11-snåret, då är det tyst och lugnt i fikarummet och man kan läsa nyheterna i lugn och ro. Snacka med kollegor gör jag under dagen lite då och då. Har inget behov av att sitta och snacka medans jag käkar, det kom jag ifrån som sagt när det var covid under 2 år.
Nån gång tar vi take away där hemma, eller går ut och äter. Svårt med små barn, då får jag ingen mat-ro om man samtidigt ska hålla koll på dem. Varför slösa bort en femhundring på en middag som jag inte kan njuta av?
Frukost samma sedan 20 år tillbaka, en macka och en kopp te eller kaffe.
Våra sammanlagda matkostnader på en månad är ca 4300 kr.
/
Tycka vad man vill om metoder likt dessa, men det besvarar ju inte kärnfrågan. Det går väl att periodiskt fasta även om man belägger matintaget till morgonen?
Om det är bättre eller sämre att göra det ena eller det andra kan man ju sen tvista om.
Personligen så schemalägger jag oftast de större matintagen till början av dagen, med gröt/yoghurt +müsli, ett par ägg och några mackor med skinka ost till frukost.
Javisst, kvittar när man lägger fönstret. Men jag tycker det är lättast att skippa frukosten då man redan fastat hela natten. Dessutom av sociala skäl är det lättare än att hoppa över lunch eller middag.
En gång testade jag fasta 3 dagar. Första dagen var svår men sen var det inga problem alls, hungern försvinner när kroppen fattar att det inte kommer nåt. ![]()
Att äta ett större mål gör ju knappast att du får i dig den näring du behöver, låter mer som en snålhet likt Günther Mårder.
Skulle aldrig klara mig utan frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat.
Och självfallet matlåda bara överdrivna lunchpriser med halvfabrikat, nej tack.
Det är ju skillnad på lunchhak och lunchhak.
![]()
patetiskt
Har under många år levt med det dem kallar för OMAD One Meal A Day. trivs super bra på det men vet med att detta inte är för alla. Dock vet jag inte om detta ändrat konstanden för maten direkt. och jag gör inte det för ekonomiska skäl utan pga hälsa
Nu pratar vi bra ställen, inga arbetarfik direkt. Jag vill veta vad jag stoppar i mig och det får jag inte veta på lunchställen direkt. Feta maträtter är det oftast och en syn som inte är ovanlig är att folk blir fetare och fetare ju mer dom äter ute.
Jag tror nog faktiskt att det är tvärtom. Det anses mycket finare att äta riktig mat även på kvällen. Jag får lagad mat till lunch på jobbet och skulle aldrig behöva lagad mat på kvällen men det anses väldigt suspekt att som vuxen, ännu ej pensionär, inte äta riktig mat till middag! Jag bryr mig inte om vad andra tycker men för att vi ska ha matlåda till min hustru måste vi ändå laga mat på kvällen, alternativt specifikt laga matlådor vilket är tråkigare, så jag ätar oftast lagad middag.