Det har skrivits en del om det här mirakelpillret som Novo Nordisk har hittat på som är bra vid diabetes och övervikt. Just nu verkar det finnas en överefterfrågan men det lär ju lösa sig framöver.
Är detta något att satsa på? Jag har själv ett BMI runt 28 och är alltså inte någon total tjockis men har en lättare ölmage som sannolikt inte är långsiktigt gynnsam.
Jag förstår att läkemedel isolerat knappast löser några problem och att en korrigerad livsstil är lika viktigt. Jag går själv inte upp i vikt längre men inte ner heller. Att äta ett piller som löser den frågan vore onekligen praktiskt.
Med anledning av överefterfrågan har det uppstått en diskussion om vem som skulle vara mer prioriterad för att få knapra mirakelpiller. Jag har inga utsikter om att ”stå först i kön” men räknar med att det i sinom tid finns piller så det räcker åt alla.
Om vi nu helt teoretiskt tänker oss att en robust kur av mirakelpiller som tar bort ölmagen kostar 30.000 kr så känns det som en vettig satsning.
Är det någon som kan mer om den här frågan? Tänker jag rätt eller har jag missat någon aspekt av frågan?
Semaglutidonomics - by Scott Alexander - Astral Codex Ten tycker jag gav en del intressant information. Tydligen är det en på fjorton som slutar ta medicinen pga biverkningar och två av tre som går ner minst en tiondel av sin vikt, vilket är rätt bra jämfört med andra mediciner. Jag skulle absolut överväga det om jag vore överviktig.
Min fundering är vad steg två är efter den svindyra kuren som gör att aptiten minskar och att man således går ner i vikt. När man slutar så kommer ju aptiten tillbaka och man börjar vandra upp igen? Definitivt mirakelpiller för Novo Nordiskt
Färre öl (el motsv) och lättare träning så försvinner det där. Att ta piller för att slippa så enkla förändringar anser jag dumt. Dessutom unnar jag våra diabetiker denna plötsliga bristvara.
Kan lägga till att jag också haft ett BMI på runt 28 med en trivsam ring runt magen. Insåg att det berodde på en bristsjukdom (brist på omdöme) och slutade dricka ett 4-pack folkölsguinness per kväll och tappade 10kg på väldigt kort tid, men gjorde i övrigt nästan inget. Aldrig att jag skulle lagt 30000 på att få bort dessa kg, för snål och för enkel alternativ lösning.
Hade jag varit kliniskt överviktig så hade det kanske varit en lösning då man antagligen nått ett läge där man har psykologiska problem med sitt ätande och behöver en omstart som kanske kan triggas av en kraftig viktnedgång.
Precis som andra nämner blir det problematiskt när du väl slutar med kuren. I takt med att du går ner i vikt sänker kroppen ämnesomsättningen i vila, detta eftersom kroppen tror att du svälter. Det finns flertalet studier som visar detta.
För permanent viktnedgång krävs en livsstilsförändring, en mirakelkur eller mirakeldiet är endast en quick-fix på ett långsiktigt problem.
Att det vore möjligt att gå ner i vikt mer allmänt är jag klar över. Dock brukar det heta att bukfettet är svårt att bli av med. Skulle det bara handla om vikten mer allmänt vore frågan en annan.
Till saken hör också att jag inte är purung. Alla råd om att träna si och så många gånger per vecka eller äta enbart det ena eller andra fungerar kanske för någon 25-årig student som styr sin tid och sin tillvaro själv. Jag behöver förhandla mig till varje timme av egen tid och äta det som ställs på bordet hemma. Vissa justeringar går förstås att göra men modellen att styra om livet nittio grader (typ) är inte riktigt realistiskt.
Jag bor idag på Balkan och här äter man kött och dricker alkohol. Vegetarian har jag varit en gång i världen. I Sverige skulle jag nog kunna gå i den riktningen igen men här nere är förutsättningarna dåliga.
…och har inga problem med att ha ett högre BMI heller.
Du får nog välja, tänker jag. Jag äter också kött och dricker alkohol och jag är inte purung, men jag äter mindre portioner och dricker inte dagligen. Utöver det är det rörelse och kloka val som gäller primärt.
Drick mindre av alkoholen. Alkohol styr kroppens endokrina system på ett sådant sätt att fettförbrännimg minskar. (Ja, jag är en ämnesområdesexpert. Inte en skälvutnämnd sådan heller, utan jag har både diplom och guldring som bevis utfärdade av staten).
Går folk upp i vikt igen efter att ha ätit sådana mirakelpiller? Ofta är det väl livsstilen det hänger på, och kalorier in kontra ut fortsätter väl gälla den dagen pillerburken är slut och magen eventuellt är borta.
Är själv strax norr om femtio. Mitt knep är att inte vara mätt när jag somnar. Inte hungrig heller kanske, men ”nu vore det gott med en macka!”. På den nivån. Då har jag antagligen ätit en mindre portion på kvällen.
Det stör inte min livsstil för mycket. Det går. Och jag har samma byxor som för fem-tio år sedan.
Kan inte heller dricka mer än några enstaka öl i veckan.
Jag förstår helt och håller med om att träna X gånger i veckan kan vara en omöjlighet att få in i sitt schema om man inte är 25 år längre.
Med det sagt, jag tycker att det hör till att vara vuxen och mogen att ha hittat en schemalagd aktivitet i veckan man tycker är rolig, som också ger fysisk aktivitet. Det kan vara vad som helst - styrketräning, långpromenad, simning, klättring, dans, bollsport med gubbarna, osv. Gör man absolut ingenting alls så har man inte ett välbalanserat liv tycker jag.
Sen behöver detta inte nödvändigtvis göra att man går ner i vikt, viktnedgång handlar mer om kost, så där kan pillret säkert vara en bra hjälp.
Jag har haft ett BMI på 30. Vilket ingen trodde, BMI är en rätt trubbig måttstock när man är 190 har 46 i fötter handleder grova som vrister och 63 i huvud, men okej det fanns bukfett att ta av också.
Jag äter knappt godis/snacks och dricker extremt sparsamt. Alltid varit förut förundrats och avundas dem som snabbt kan tappa vikt genom att sonika sluta mala i sig en back öl eller ett fat semlor i veckan …hur svårt är det?
Däremot så har jag alltid varit en stor-ätare och har kanske fostrats till att vara den som tömmer grytorna, som min far gjorde förr. Nu har jag bestämt mig för att aldrig äta mest, typ ungefär lika mycket som min knytnäve är stor. Egentligen är jag nöjd där om jag hinner känna efter. Och har så sakteliga tappat ett kilo per månad och det känns som en hållbar takt.
Nu har det dock stoppat på BMI 27. Läkaren har faktist pratat piller, men jag tror mer på min ide. Jag gnetar på och bör kunna nå under 25-26 till hösten, och där är jag nog nöjd.
Tränar också 5pass i veckan kondis/styrka men det är kostintaget som gör skillnad.
Dagens stalltips: Ät lågkolhydratkost, dra drastiskt ner på ölen. Jag gick ner 25 kg för 10 år sedan och håller vikten än. Dom snabba kolhydraterna ( mjöl och socker) är den största boven. I veckorna kör jag 16:8 och det gör att jag kan äta hyfsat liberal lchf för övrigt. Jag är snart 60 så är ingen ungdom heller
Detta tror jag är nyckeln som många missar. Det är inte farligt att vara lite hungrig då och då. Är man hungrig på kvällen så är det inte heller farligt att gå och lägga sig hungrig och äta en större frukost morgonen därpå istället. Alla signaler måste inte ageras på direkt. Om man ska hålla sig i form i dagens värld med oändligt med mat tillgängligt så måste man bli bekväm med den känslan.
Vissa har nog (genetiskt?) lättare för detta, andra behöver mer viljestyrka.