26 veckor för att bli fit och möjligen fri blodtrycksmedicin

Idag börjar jag en nysatsning på hälsa och träning. Att träna är inget nytt för mig, har tränat kontinuerligt, och mycket, i många år. Men tänkte det var dags att försöka nå några mål.
Jag har gjort liknande, om än kortare, tidigare, med gott resultat. Dock har jag aldrig prövat att dra ner på saltet, så det blir nytt och ska bli spännande.

Jag kör denna tråden lite för att hålla mig själva accountable, men även för att någon kanske finner det inspirerande eller intressant.
Varför på detta forum? Ja, för att jag gillar er, känner mig ganska trygg med er, och att vara i fysisk god form, och kanske utan blodtrycksmedicin, också är att vara rik.

Jag kanske delar av mig av mina stora excel-ark om någon är intresserad. Speciellt för er med högt blodtryck, kan det vara intressant att veta hur låg-salt-dieten påverkar.

Jag frågade i chatten på forumet, och där sa flera att det var en OK ide att ha det på forumet
:slight_smile:

Målen är:

1. <12% kroppsfett
  2. Kunna sluta med blodtrycksmedicin

Jag vet inte om andra punkten ens är möjlig, genetik spelar stor roll, men jag tänkte har jag inte försökt så vet jag inte.

Förutsättningarna är följande:

Att på ett halvår, 26 veckor, gå ner i vikt. Målet är 1% av kroppsvikt per vecka, huvudsakligen självklart fett. För att minimera muskelförlust kommer jag äta en högprotein-diet och fortsätta styrketräna.

Jag kan inte springa eller annat där man hoppar på grund av dåliga knän. Har även andra underliggande sjukdomar som, om jag har otur, kan sätta käppar i hjulet.

Startläge

Idag är jag ca 30% kroppsfett och väger ca 83kg. Det innebär ca 25kg fett. Alltså fettfri massa på ca 58kg. 12% kroppsfett skulle innebära en vikt på ca 66kg. För enkelhetens skull siktar jag på 67kg, då blir det 16kg nedgång (15kg kroppsvikt, räknar med att första kilot försvinner snabbt då det brukar vara vatten).

Jag är medveten om att man oftast förlorar muskelmassa när man har kaloriunderskott, men jag bortser från det då det hela ändå är överslagsräkning.

Diet

Jag tänker äta samma sak varje dag, alla dagar. Jag har därför räknat noggrant på alla krav från Livsmedelsverket, NHS samt rekommendationer från Hjärt-Lungfonden.

Målet är minst 150g protein varje dag. Vidare är målet så lite salt som möjligt. Mindre än 2000mg natrium per dag. Eftersom jag vill se hur mitt blodtryck reagerar på en lågsalt-diet.

Till varje måltid dricker jag ca en halvliter vatten.

Måltiderna redovisas enligt: energi (fett/kolhydrater/protein) natrium

07:30 Frukost 1: Kaffe med mjölk

Totalt: 27kcal (1g/3g/2g) 30mg

09:30 Frukost 2: Protein-smoothie

• 300ml mellanmjölk
  • 20g Mandelsmör
  • 300ml kallt kaffe
  • 30g vassle-proteinpulver
  • 1st banan

Totalt: 500 kcal (17g/44g/41g), 150mg natrium

13:00 Lunch: Kyckling och ägg sallad

• 100g Romansallad
  • 100g körsbärstomater
  • 100g gurka
  • 30g rödlök
  • 2st kokt ägg
  • 100g grillad kycklingfilé
  • 50g morot
  • 50g färska champinjoner
  • 10g olivolja
  • 10g vitvinsvinäger
  • 1/2 pressar citron
  • 250ml Kaffe
  • 50ml Mellanmjölk

Totalt: 481 kcal (23g/22g/45g), 530mg natrium

15:30 Mellanmål: Äpple

Totalt: 112 kcal (0g/24g/0g), 2mg natrium

17:30 Middag: Hemmagjord chiligryta med avokado

(gör 7 portioner åt gången i crockpot, därför mängden nedan är lite knasig)

• Nörfärs (5%) 215g
  • Gul lök 14g
  • Vitlök 0,5g
  • Kidneybönor 33 g
  • Svarta bönor 33g
  • Stora vita bönor 33 g
  • Krossade tomater 171g
  • Grön Jalapeno 16g
  • Grön Paprika 29g
  • Potatis 70g
  • Tomatpuré 21g
  • Sambal Oelek 5g
  • Avokado 50g

Totalt: 608 kcal (22g/39g/57g), 504mg natrium

20:30 Kvällsmat: Kvarg med annat

• Vaniljkvarg utan socker 200g
  • Renee Voltair Granola Hazelnut & Raisin 30g
  • Blåbär 25g

Totalt: 214 kcal (2g/25g/22g), 63mg natrium

Tillskott: Omega-3

Eftersom jag inte äter fisk i denna diet, så kompletterar jag med omega-3, i form av kapslar med fiskolja.

Totalt för hela dagen: 2000kcal (65g/160g/170g) 1300mg
Med följande fördelning av vitaminer och mineraler:

Näringsämne Intag RDI %/RDI
Tiamin (mg) 1,1 1,1 103%
Riboflavin (mg) 2,7 1,4 190%
Niacin (mg) 35,1 16 220%
B6 (mg) 3,1 1,4 220%
B12 (µg) 8,3 2,5 331%
C (mg) 193,1 80 241%
A (RE/µg) 982,7 800 123%
D (µg) 6,7 5 133%
E (mg) 24,2 12 202%
k 251,5 75 335%
P (mg) 2151,2 700 307%
I (µg) 252,9 150 169%
Fe (mg) 15,0 14 107%
Ca (mg) 1086,7 800 136%
K (mg) 5835,9 2000 292%
Mg (mg) 415,0 375 111%
Se (µg) 59,9 55 109%
Zn (mg) 20,6 10 206%
Omega 3 3,8 3 128%
Omega 6 8,3

Tanken är att aldrig vara mer än 1000kcal under, så om jag har förbrukat mycket energi under dagen så kompletterar jag kvällsmålet med banan, russin eller liknande.

Excel:

Träning

Eftersom jag tränar väldigt mycket vanligtvis, så fortsätter jag helt enkelt med det.

• Mån: Styrka (lätt)
  • Tis: Kondition intervaller (1h)
  • Ons: Styrka (tungt)
  • Tor: Kondition intervaller (1h)
  • Fre: Styrka (medel)
  • Lör: Kondition (2h)
  • Söndag: Styrka (medel)

Jag prioriterar sömn. Så, om sömnen varit dålig, så kör jag begränsat, eller ingen träning.

Givetvis tränar jag inte om jag är sjuk.

Vidare så fortsätter jag att gå massor, jag har normalt sett över 20 000 steg/dag.

Undantag

Tanken är att inte göra för stort ingrepp på mitt, begränsade, sociala liv. Så, om det är utgång med kompisar, eller aktiviteter med familjen, eller släktmiddagar etc., då gör jag undantag den dagen.

Detta tar jag höjd för i mitt stora planerings excel-ark.

Uppföljning
Jag väger mig varje dag och ska försöka mäta blodtryck var tredje timme, eller när jag kommer ihåg.
Mäter med Apple Watch ungefärlig förbrukat totalenergi.
Jag kommer att rapportera här en gång per vecka resultat och tankar.

13 gillningar

Jag förväntade mig en sträng diet, med tanke på ditt alias. :smiley:

Lycka till, men räkna inte med så stor lycka på blodtryckfronten bara. Det är ofta väldigt genetiskt.

5 gillningar

Egentligen spelar det mindre roll, blodtrycksmedicinen fungerar bra och har dessutom väldigt få biverkningar och risker. Men, jag vill lära känna min kropp och hur saltet påverkar. Vore också skönt att äta en tablett mindre på morgonen!

För något år sedan gjorde jag ett test där jag testade olika träningsformer för att se hur de påverkade mitt blodtryck och hur länge effekten satt i. För mig var styrketräning det som sänkte blodtrycket bäst, men tyvärr höll inte den direkta effekten i sig längre än ca 6-8h. Så det var inget alternativ till medicin.

3 gillningar

Lycka till!

VIll bara dela med mig av två länkar:

9 Ways To Lower High Blood Pressure Naturally (zoe.com)

Ett annat knep som ibland rekas är att klämma tennisbollar:

Want To Lower Your Blood Pressure By 20 Points? Try This Exercise… | Functional Medicine University - The Leader in Online Training in Functional Diagnostic Medicine

Just styrka i händerna är tydligen en bra indikator på god hälsa. Det finns en mackapär som mäter det om man vill ha något mer high-tech än en tennis-boll :slight_smile:

1 gillning

Tack!

Ska läsa. Klämma har jag testat med minimal effekt:) tyvärr!

1 gillning

Sorry, alltihop görs här, men när man knaprat blodtryckssänkande i snart tio (?) år så får man nog snällt fortsätta. Det är den enda medicin jag käkar, så det är okej med mig.

Även det. Det var f ö det enda styrketestet på mönstringen där jag presterade över medel. Det minns jag fortfarande. :joy:

2 gillningar

Vill bara slå ett slag för skaldjur om du vill ha mycket protein!

2 gillningar

Att greppstyrka samvarierar med generell hälsa betyder inte att en får bättre hälsa av att träna greppstyrka (korrelation vs kausalitet).

@salladen

10 gillningar

Absolut. Jag är väl medveten om korrelation och kausalitet.
Men, det finns faktiskt studier som visar på träna greppstyrka har positiv effekt på blodtrycket. Det var därför jag testade det.

Ska se om jag kan gräva fram.

Edit: Hittade inte studien jag tänkte på. Men verkar varit mycket studier på området, men resultaten är tveksamma och lite överallt. Vilket stämmer med mitt personliga test, när jag körde greppstyrka och kollade effekten på blodtrycket.

Det är detta jag pekar på.

Men som med det mesta som har med hälsa, näring mm så är det väldigt individuellt vad som hjälper och stjälper.

1 gillning

Ett tips är att köpa en kontinuerlig blodtrycksmätare av märket Aktiia. Den är lika bra som automatiska blodtrycksmätare men den mäter blodtrycket dygnet runt och utan inflation. De har nyss lanserat en ny modell som är vattentät i England, det kanske går att beställa från den här länken, den som visas på deras sida är inte den nya än.

Man behöver dock använda en parcel forwarding tjänst som Forward2Me vilket medför kostnader, tull osv, så det är ju inte gratis.

Jag beställde min från Tyskland med mailboxde som är populärt för personer som bygger datorer, men det är den äldre modellen och innan de hade lanserat den nya.

1 gillning

jag såg att din kost innehåller mycket kalium redan, annars finns seltin, ett salt med mindre natrium och mer kalium. Smaken är inte riktigt som salt, men rätt nära.

1 gillning

Tack. Övervägde köpa ost gjord med sådant salt. Men skippade. Det får bli som det blir.

Lunchen är rätt tråkig. Men middagen är helt OK!

1 gillning

Är inte Vitamin D lite väl lågt?

Rekommenderat tillskott av D-vitamin per dag: Barn och vuxna som inte äter fisk - 10 mikrogram

Hur mycket EPA samt DHA per dag blir det?

Äter du något till chilin? Har svårt att släppa bröd till chili då det är så gott tillsammans, men det är ju inte det bästa. Är det potatis du kör istället eller är det nermosat med resten?

Kan för övrigt rekommendera riven morot i chilin, märks inte och är nyttigt.

Hur lång tid för styrkepass och vill du gå in på detaljer?
Samt vad gör du för din kondition om du inte springer?

Ska bli spännande att följa!
Lycka till!

1 gillning

Vad har du för blodtryck idag och vad är målet för att sluta med piller? Saknar den accountabilitin när det var ett av de stora målen :wink:

Lycka till! Seriöst hårt program!

2 gillningar

Vet inte om du söker feedback på upplägget men om jag vore du skulle jag aldrig ödsla kalorier på något drickbart under en diet - man går nog så hungrig ändå. Utöver det tycker jag att träningsvolymen är alldeles för hög för ett kaloriintag på 2000 kcal per dag. Gällande styrketräning så hade jag MAX haft 3 pass i veckan och då fokuserat på tunga pass. (detta kommer från någon som dietat 15+ gånger
till låga ensiffriga belopp).

3 gillningar

Tack för feedback.

Denna diet är på 2000kcal, det är för att den ska funka oavsett vad jag gör.
Jag håller koll på energiåtgången och fyller på då det behövs för att aldrig ligga på mer än -1000kcal under en dag.
Förstår hur du tänker kring att dricka kalorier. Men tror inte det kommer vara något problem alls att jag går hungrig. Vi får se om några veckor.

Träningsvolymen är som den är :slight_smile: Har kört detta under några år och behöver det för mitt välmående i övrigt :slight_smile: Jag har hållt på med styrkelyft i yngre dagar, men känner att min kropp inte längre klarar träna tungt. Därför tränar jag numer fler reps och lägre vikt. Ligger på ungefär klassiska 10 reps set.

Den tunga dagen ovan är snarare tung i bemärkelsen att den består av tunga compound-övningar.

Blodtrycket ligger perfekt med medicinering. Snittet idag är 126/76. Tanken är att förhoppningsvis gå ner på halv dos när jag börjar märka att blodtrycket blir lågt och kanske slippa helt efter sommaren.

Och utan medicin? Är väl det som är det relevanta tänker jag?

Jag tror på ditt upplägg och jag tror också att du mycket väl kan minska medicinen helt. Två tips som funkat på mig.

1. Testa rödbetsjuice, antingen 100% rödbeta eller 50/50 rödbeta/granatäpple. Granatäpple kan sänka kolesterolet, vilket är viktigt att få ner vid högt blodtryck

2. Börja basta regelbundet. Det finns flera studier som visar att bastubad sänker blodtryck.

Bonustips: åk gärna till värmen när det är som mörkast på året och lev hälsosamt samtidigt. Värmen sänker trycket och du svettas ut salt . Jag brukar försöka äta mkt fisk när jag är utomlands och dricker ingen alkohol.

Lycka till och håll oss uppdaterade hur det går :+1:

1 gillning