16 weeks of hell - Mina erfarenheter av 16WOH

16 weeks of hell - kanske en annan tråd men berätta gärna mer! Är själv sugen på att göra det nämligen. Är det värt det? Hur många timmar i veckan måste man lägga (går det att kombinera med ett jobb där man veckopendlar till London?). Är maten lika tråkig som den verkar (gillar verkligen inte jalapeños). Har Caroline också gjort det och vad tycker hon?
Jättenyfiken!

Jag skulle säga så här, mig passade det ganska bra. Träning och hälsa är inte ett område jag är särskilt insatt och flera halvhjärtade försök som inte fungerat, så kände jag att jag behövde något som var med “all-in”. Typ gör så här, så här och så här. Det vill säga någon som berättar för mig hur jag ska göra, jag behöver inte tänka utan bara följa instruktioner.

Sedan tror jag att många har olika upplevelser. Tydligen är det många som kommunicerar mycket med coacherna, jag checkade in en gång i veckan utifrån överenskommelse om vikt och midjemått. Men jag är ju ganska självgående även i andra områden i livet. Så det handlar mycket om personlighet och motivation.

Resultatmässigt så har jag gått ner över 14 kg (från ca 95 kg till ca 80 kg) och gått ner i midjemått (över naveln) från 108 till ca 90 cm. Så jag är nöjd med resultatet. Kunde det varit bättre? Absolut. Sista två veckorna tränade jag inte på grund av sjukdom och extremt mycket jobb. Å andra sidan så känner jag att jag har haft två veckor att träna på “livet efter 16 woh”. En läkarkompis sa ju att med stor sannolikhet kommer jag om 24 månader väga mer än när jag började, något som jag avser att motbevisa honom på. :slightly_smiling_face:

När det gäller själva programmet. Jag blev förvånad över ett par saker:

• Jag var rädd att jag skulle vara hungrig. Under 16 veckor inträffade det typ 1 gång och det var mitt eget fel. Följer man programmet och pratar med coacherna så tror jag att det är en rädsla man inte behöver ha. Vissa dagar åt jag inte ens det jag skulle (mot deras rekommendation) eftersom jag inte pallade.

• Det som jag däremot gravt underskattade var tiden det har tagit. Man gör en powerwalk om dagen på 1 timme. Med lite ledtid så är det minst 1 h 15 minuter. Sedan har man i princip varje dag även ett gympass som i alla fall jag aldrig klarade under en timme. Ofta snarare 70-90 minuter. Med lite ledtid, 2 timmar. Så utan problem gick det 3 timmar åt dagen för att göra det man skulle.

• Maten effektiviserade jag, typ grilla 4 kycklingfiléer åt gången som man tog till olika måltider. Det sparade tid vid tillagningen. Men annars tar det mycekt tid också.

• Angående matens variation. De har verkligen ansträngt sig för att göra olika rätter och man har ett komplett matschema. Jag själv tyckte jag knäckte koden någonstans en månad in. Det vill säga att alla rätter var en kombination av X gram protein, Y gram fett (ofta i form av vitost) och Z gram grönsaker samt lite kolhydrater. Började till slut bara rotera mellan de rätterna jag gillade och “skapa egna” utan deras godkännande. Men det är väl ingenjören i mig, man kan alltid “förbättra” allt och jag följde mina kurvor.

• Min absolut största miss var en underskattning av mängden sömn. Alla säger att man blir pigg av träning. Jag blir tvärtom. I normala fall klarar jag mig på ca 6 timmars sömn. När jag tränade enligt ovan sov jag utan problem 8 timmar. Det medförde att jag i min värld “förlorade” 5 timmar om dagen (3 timmar träning, 2 timmar sömn). Caroline tyckte det var bra att jag sov mer, jag: not so much. :joy:

Så, avslutningsvis, ja, jag rekommenderar det. Men man behöver vara medveten om att man kommer lägga minst 3 timmar om dagen på det. Så är det görbart? Absolut. Gör det skillnad? Absolut. Passar det alla? Nej. :slightly_smiling_face:

Skulle jag rekommendera det till någon som veckopendlar till London, kanske. Var dock medveten att tiden kommer behöva tas någonstans.

5 gillningar

Jag själv är inget fan av upplägget, mycket som i min mening är onödigt tufft - promenader mitt i natten och jalapeños? Inget för mig.

Med det sagt - det är ju en jävla utmaning, och den bästa träningen/dieten är den som blir utförd. Behöver man en rejäl utmaning för att ta tag i det så är det säkert bra. Själv tränar jag regelbundet som jag själv vill, och har ganska lätt för att gå upp & ner i vikt.

Edit: 16WOH kommer upp vid 42:20 i poddavsnittet om man bara vill lyssna på just det :slight_smile:

2 gillningar

Angående det här: ligger man stadigt på 90 kg och ligger i kaloribalans så är det stor sannolikhet att du kommer fortsätta med samma vanor när programmet är slut. Det är därför jag inte gillar “quick fixes”. Man kan gå ner många kilo på ganska kort tid, men när det är dags att dra i deff-bromsen blir det lätt att man äter för mycket för sin nya vikt. Har man gått ner 15 kg behöver man mindre kalorier än innan för att ligga i kaloribalans. Det är då viktigt, om man vill ligga kvar på den nya vikten, att man justerar kaloriintaget därefter :slight_smile:

2 gillningar

Jag har också genomför 16 WOH, var så långt tillbaka som 2017.

Det tar tid, men det ger resultat. Jag har alltid tränat, men inte tagit hand om kosten. För min del var det verkligen bra att få strukturen och hjälp med nya övningar. Att gymträna på sättet under 16 WOH skilde sig enormt från mitt vanliga sätt. Tidigare körde jag mer på strykelyft och inte så mycket repetitioner.

Angående maten så var jag nästan aldrig hungrig, snarare tvärtom. Vissa dagar var det tufft att få i sig all mat, jag hoppade över vissa måltider. Fuskade en del med frukt när jag behövde ha lite extra skärpa på jobbet. Och precis som @janbolmeson säger, man hittar sina favoriträtter och sedan börjar man lägga till saker. Jag äter inte kött, men fisk och skaldjur, så jag och Tony byggde upp det matprogrammet gemensamt. Så länge jag diskuterade saker med Tony var det inga problem att byta ut ingredienser mot andra som jag uppskattade bättre.

Hur har jag det 3.5 år senare? Jag tränar på och håller en bra vikt. Väger mindre idag än när jag avslutade 16 WOH, men har mindre muskelmassa. Detta är ett aktivt val från min sida, jag prioriterar inte att träna lika hårt. Idag har jag verktygen för att kunna få magrutor på 30 dagar om jag vill, vilket jag tar fram 2-4 gånger per år. Däremellan så går jag upp något kilo fett, men håller det i balans.

3 gillningar

Kan intyga på heder och samvete att:

1. Jag inte åt en enda jalapeno
  2. Jag gjorde inte en enda promenad innan kl. 08:30

Tror det är högst personligt. :joy:

4 gillningar

Håller helt med. Äter annorlunda nu. Älskade dock ett citat från en av deras tränare: :joy:

Om du äter bra och tränar bra och går upp i vikt. Då ljuger du för dig själv.

2 gillningar

Precis som med aktier här på forumet så bör träning och hälsa ha samma utgångsläge. “Långsiktigt och inte för komplicerat för annars är det lätt att man går in o pillar”. I 16weeks of hell är risken för “all-in” att man ger upp under resans gång eller går tillbaka till det vanliga efter 16veckor. Progression är nyckeln i träning - börja lätt och öka succesivt när du gör framsteg.

2 gillningar

LYSA: Köp en PT, få en bra träningsportfölj som passar just dig. Lite dyrare men bra avkastning på sikt utan du behöver tänka på vilka övningar du behöver utgå från start.

LF Global Indexnära: Googla träningsscheman och ta något du gillar. Lite svårare att komma igång men billigare i avgift.

Bitcoin: 16 weeks of hell.

13 gillningar

Tack allihop för riktigt bra svar!!!

:joy::joy: riktigt bra liknelser!!!

Jag är lite partisk men jag håller inte med dig.
I min värld är det:
LYSA: 16 WOH. Du får kostschema och träningsschema. Vet precis vad du ska göra och när.
LF Global indexnära: Googla träningsscheman och ta något du gillar. Lite svårare att komma igång men billigare i avgift.
Bitcoin: Köp en PT och du vet inte vad du får för hjälp eller resultat.

:slight_smile:

3 gillningar

Haha… Så du menar att jag trillade dit i alla fall… :joy:

1 gillning

Det är förmodligen billigare att bara köpa ett kostschema, är ju inget magiskt med just 16w of hell. Folk äter mindre och tränar (mindre viktigt dock) => de går ner i vikt och kan ta bra bilder i fint ljus.

Givetvis bra att ha en coach om det hjälper en följa programmet. Men antar det finns billigare alt.

1 gillning

Klart det finns billigare alternativ. Det man - eller snarare - jag “köpte” var uppföljning. Det vill säga någon som frågar mig “Har du gjort det du har sagt att du ska göra?”.

Man kan ha en åsikt om det ska behövas eller ej. Men i det här fallet så vet jag att det fungerar för mig att ha någon som blir förbannad på mig om jag inte gör det. Typ. Jag behöver inte det inte i andra områden i livet som t.ex. jobb där jag alltid gör det jag ska göra (även om jag inte känner för det), men i träning faller jag alltid dit (eftersom det inte påverkar någon annan). Så jag tror det är lite individuellt vad som fungerar och man behöver.

2 gillningar

Kan berätta om min viktresa. Gick ner från 98 kg till 75 kg genom ändrad kost och ändrad motion (slutade med läsk och godis och åt mindre portioner, speciellt frukost och kvällsmat). Lyckades sedan hålla den vikten i 14 år innan allt för mycket stress gjorde att jag började tröstäta onyttigheter igen. Nålen vände neråt innan 98 igen och ligger nu på 95-96. Det är brutalt mycket svårare att gå ner den här gången dock vilket jag tillskriver att basförbränningen har anpassats efter ett lägre kaloriinnehåll. Det stora problemet för mig är att alla år med övervikt och med efterföljande överträning har stort anlag för att få problem med knäna. Knäproblem tycks det som att de “varar för livet”. Försöker därför göra en mycket långsammare viktresa den här gången. Målet är att ligga i spannet “normalviktig” igen.

Tror ärligt talat att en långsam viktnedgång genom både exklusion och inklusion är bästa metoden. Min fru slutade med läsk och godis för 14 månader sedan, allt annat lika. Hon har gått ner över 10 kg bara genom det. Då åt hon inga enorma mängder godis, hon drack dock mycket Coca Cola och annan läsk (minst en burk om dagen men ofta 1,5-2).

3 gillningar

Med tanke på hur slimmad du sätt ut på senaste videos så verkar du “plockat ut” vinsten när den var var på topp :wink:

Jag skojar såklart i mina liknelser även om det finns en del sanningar i det :innocent:.
Har aldrig köpt en PT själv eller använt mig av 16weeks of hell. För vissa personer är det säkert jättebra med en riktig hårdstart som 16weeks of hell innebär samt en “daddy” som du kan ge dig bekräftelse för dina framsteg. All träning är bra precis som med sparande - vilken man väljer är en smaksak :slight_smile:

2 gillningar

Lightläsk är mitt go-to! Hjälper mig mycket i deffperioder men dricker även enbart lightläsk i vardagen :smile:

Äntligen hittat det podcastavsnittet jag tänkte länka när jag länkade det förra :sweat_smile: Tyngre Rubriker avsnitt 182 om 16WOH och Hälsoresan på DPlay. En hygglig genomgång av det, blandat sågning men tar upp lite varför det funkar osv :slight_smile:

https://open.spotify.com/episode/3pK74exrFQf3YMRFZJUosN?si=ntIv21k8TUiboIbEj4R5uQ

Shit vad spännande! Jag sysslar mycket med träning själv och skulle gärna köra en 16WOH. Någon som vet om de stödjer specialkost? Tänker specifikt på vegansk kost. :thinking: