Pulverlunch och DIY Huel

I tråden om ekonomiska lifehacks kom diskussionen om pulverlunch eller lunchshakes upp och jag bestämde mig för att testa Mëtta som är en svensk motsvarighet till Huel.
Trots att det är rätt ok med i snitt 25kr/portion så känner jag att det borde gå att få till själv, ännu billigare och framförallt ännu mer kontrollerat så jag slipper proteinpruttarna som jag inte trodde jag skulle ha av veganskt proteintillskott.

Jag skapade ett konto på completefoods.co men ser att recepten är lämpade för personer bosatta i framförallt US och UK. Det ser svårare ut att hitta ingredienserna här.

Har ni några tips på vad jag kan använda förutom t.ex. malt havregryn, olivolja och ärt- och hampaprotein för att få till en fullvärdig lunch i shakerformat?

1 gillning

Vad är ditt mål med detta?

Ping @Caspian som är storkonsument…

2 gillningar

Att spara tid och pengar, att komma närmare uppdelningen i tallriksmodellen och att motverka mina ätstörningar (måste alltid äta något, hela tiden). Jag har inget större behov av att gå ner i vikt men vill inte heller gå upp mer än nu.

Jag skulle fortsatt äta frukt och grönsaker för att få dig vitaminer och annat göttigt som du inte får i dig från havregryn och annat :slight_smile: men det kanske du tänkt ändå!

Okej. Kanske är väldigt på här nu, men: Hur hjälper dig en shake att komma över din ätstörning?

1 gillning

Tack för tipset om Mëtta! Har länge använt Huel som preppmat och frukost till och från och var precis på väg att beställa en ny batch när jag såg tråden :slight_smile: Har länge stört mig på det relativt höga ursprunget från Asien i Huels mix!

Kan tyvärr inte hjälpa dig med trådstarten dock… Men det är en intressant tanke och jag är minst lika intresserad! Jag tycker ändå att pulverna är rätt prisvärda och funktionella för mig iofs.

Det är väldigt svårt att överäta pulvermat som Huel. Det är mycket mer fibrer än vad gemene man är van vid så tenderar man att överäta rekommenderas det varmt!

https://comfoo.com/ kör jag. Ett annat svenskt alternativ till Huel. Mycket bra enligt mig men om det är hyffsat enkelt att göra själv är jag intresserad

2 gillningar

Okej! Mina tankar går HELT emot det du påstår. Att om man är en person som överäter så är att dricka sin mat/kalorier det SISTA man ska göra.

Är det så att man behöver läka sin relation till mat så tänker jag att “låtsas-mat” inte är en bra väg. Eller?

@fitur Äter du “hela tiden” för att du är hungrig eller är det en slags craving som du inte kan motstå? Vad äter du när du hamnar i dessa situationer? Kan du se någon relation till din övriga kost, typ, om du har ätit mycket pasta senaste tiden så måste du äta mer pasta?

Vet inte på vilken “nivå” detta är på. Har du provat terapi som KBT?

1 gillning

Tallriksmodellen är väl idag en erkänt förlegad modell, där även dess skapare sågar den?

1 gillning

Intuitivt kan jag förstå hur du tänker. Men heltäckande shakes som Huel et al. är mycket matigare än man kan tro. Det är en stor skillnad mot proteinpulver. Man blir genuint mätt! :slight_smile:

Det låter jag vara osagt. Har ingen erfarenhet!

Jag skulle varken kalla det hunger eller craving, snarare bara något jag satt i system och är van vid sen barnsben. Har en förhållandevis god metabolism att tacka för att jag inte fått diabetes eller kraftig övervikt.
Just vad jag äter är själva anledningen till att jag tror att det även finns en del cravings efter oftast salta snacks. Jag tänker att jag saknar något i kosten som ger mig ett sug. I övrigt så äter jag stora mål mat kl 07, 11, 18 och gärna nån nattmacka eller som nämnt något salt, även om jag inte är hungrig.
Jag vill få bort behovet av att äta ett av de stora målen och förhoppningsvis balansera kosten så jag inte har något saltsug.
Tänk typ att jag vill äta frukost och middag på riktigt men lunch som pulver i mindre antal kalorier och kvällsmål i form av frukt eller liknande.

Ja, jag köper det till fullo. Jag vet att min kropp behöver en snarlik protein/fett/kolhydrat-indelning med fibrer osv men inte i vilken mängd.
Jag var faktiskt nyligen inlagd på SÖS av andra skäl och bad att få prata med en dietist som hänvisade mig till tallriksmodellen trots att jag kanske lika gärna hade kunnat må bra av intermittent fasta… vem vet.
Jag gissar att även legitimerade läkare sitter på förlegad fakta.

Jag har sen i oktober haft stor glädje av Optimising Nutrition [Tillägg: min ‘ambassadörslänk’ som mest bara visar hur du hittat till ON, om du registrerar dig via den.] som visar just på det du pekar på här, rekommenderas varmt att kolla upp. För JA; våra cravings ÄR signaler, det är bara det att det inte är helt enkelt som lekman att faktiskt fatta vad tusan budskapet är.

Så för alla som är nyfikna rekommenderar jag varmt er att kolla in dem. Inte minst för att de är så bra på att säga att det inte finns Ett Rätt sätt att äta, utan att det gäller att hitta rätt sätt för just dig. Så just :point_down: är sådant som jag nu börjar få grepp på, vilket är ganska fantastiskt ärligt talat:

1 gillning

Mëtta har hittills bemött mig otroligt bra. De hörde själva av sig när nybörjarrabatten inte funkade och uppmärksammade det i sitt system.
Det negativa skulle jag säga är smaken. För stark artificiell sötma. Har ännu inte testat banan och jordnöt och hoppas på det bästa.

De har en rätt bra take på skillnader i innehåll. Bla att krossade linfrön kan ha skadliga egenskaper och ser 1-2g högre fiberinnehåll kan reta magen. Jag gillar också att de satsar på havre, som jag hoppas kommer från Sverige.

Ja, cyanidinnehåll (också i t ex äppelkärnor och okokta hyllebär (dvs fläderbär, för icke-skåningar))) i linfrö som blir tillgängligt när de är krossade - därför finns det väl knappt att köpa längre (tror och hoppas jag… därför inte bra ha dem i t ex smoothie heller om man har en effektiv mixer).

1 gillning

Mëtta innehåller linfröolja som jag förstått är mindre farligt än krossade linfrön, hur det nu går till… jag tänker att enda gången det är ofarligt är i fröform eftersom det går ur kroppen i stort sett osmält, men jag är ingen expert.

Ja, det e ju därför inte linfrö som sådant plockats från hyllorna.
Men googlar man (kanske ffa på flax och flaxseed och/eller flaxseed oil) så hittar man ganska många som står i vars sen ringhörna. De som säger linolja och linfrö är bland det farligaste du kan dra i dig, och de som säger precis tvärt om.

Ja. Det är inte helt ovanligt.

Alltså det här kände jag inte till. Visst, döda djur och halvruttet kött i tarmarna är en utomordentlig bas för gas. Men en otränad tarm som ska ta sig igenom en bönbaserad kost är ingen lek det heller.
Det kanske är den syntetiska produkten som chockar systemet i ditt fall?