Brukar inte det här handla om Coca Cola eller liknande? För varje 400 kcal så använder man 500 mL vatten och det är rätt så mättande med 7 g fiber och 29 g protein, havregryn har 10 g fiber i jämförelse.
Absolut, det kan handla om läsk, men det gäller väl likväl med mat? Speciellt när det sägs finnas en ätstörning?
Kan du nämna fördelarna med att dricka en söt dryck baserad på havremjöl istället för att äta riktig mat?
Jag är osäker på vad som orsakar det men jag har aldrig varit med om det förut med denna typ av proteintillskott. Jag känner igen det från tiden när jag tränade och överkonsumerade vassleprotein.
Ja, läkare har ju inte kost som kompetensområde då det är svårt att kräva att de ska vara uppdaterade i det området 
Poängen är väl att Huel med fler inte är Coca Cola som ju är närmare 100% kolhydrater av sockerartsslag helt utan fibrer. Det är en sammansättning av näringsämnen som ska likna en fullgod måltid fast i vätskeform.
Skillnaden mellan en shake och att äta “riktig mat” (sätter i citationstecken eftersom jag tycker den termen är oerhört bred och nästintill oanvändbar. Vissa hävdar ju att stuvade makaroner med falukorv och ketchup är riktig mat) är ju att i shaken är kalorierna exakta och förutsägabara. Få människor har koll på hur mycket kalorier deras lagade mat har per 100g och hur stora portioner de äter (hint: många (de flesta?) äter mat med för mycket tomma kalorier och för stora portioner).
Jag tror inte det finns några teoretiska fördelar med att konsumera födan i flytande form rent näringsmässigt. Men det finns praktiska fördelar.
Nu är jag ingen pulver-förespråkare alls. Men jag förstår varför vissa människor ser fördelarna. I synnerhet de som hatar att laga mat och som har en upptagen vardag.
Just detta var en legitimerad dietist på SÖS 
Jag tycker egentligen inte det är konstigare än att äta soppa till lunch varje dag. Soppan jag normalt äter behöver inte nödvändigtvis vara mycket nyttigare än en fast lunch men med pulvret har jag kanske chans att påverka mer.
Jag försökte använda hemsidan men förstår inte riktigt hur jag går tillväga. Är det forumbaserat eller inställningar för att få fram ett kostdiagram?
Min lunch varje dag. Kastar ned i en mixer:
- 1 Banan
- 1 Päron (eller annan frukt)
- Havremjölk
- Fryst spenat
- Stor skopa vassleprotein.
På så sett får jag alltid i mig två frukter samt gröna blad varje dag. Dessutom innehåller den ca 30g protein, vilket är trevligt. Den smakar dessutom väldigt gott och är väldigt snabb (äter/dricker den faktiskt framför datorn).
Samma varje dag för jag är dålig på att improvisera.
Inte shakerformat, men ursmidigt:
4 ägg med en klick smör, blir strax under 10 kr. Och då blir det lika mycket kalorier som en portion Mëtta, men mer näring och färre/inga antinutrienter och tarmstörare. Så lunchar jag nästan varje dag, och brukar piffa upp det med lite kaviar eller inlagd sill 
Hur tillagas det?
Hur är det med ägg och skadliga kolesterolvärden?
Jag äter kokt ägg och havregryn varje morgon och brukade göra smoothie på samma sak (utan tillagning så klart).
Kolesterolrika animalier är hälsokost, larmen är nys och har orsakat oerhörda förluster av välbefinnande, hälsa och liv. Kolla t ex Dietdoctor, Uffe Ravnskov, Ralf Sundberg, m fl.
Någon som har koll på om någon näringsfysiolog kikat närmare på dessa produkter? Känns spontant som för bra för att vara sant.
Jag brukar koka äggen. Ibland gör jag äggröra eller omelett. Eller smoothie med råa ägg, men då utan sill o kaviar 
Bara jag som är snål och tycker det är ganska “dyrt” med 20-25kr/portion?
Jag brukar köpa på mig viktväktarnas soppor (linser eller grönsaker) när de går för runt 15kr/st.
Visst kanske inte innehåller alla vitaminer, men godare än pulverdryck. Och så kan man komplettera med en vitamintablett 
Jag tycker det är dyrt. Ungefär där jag ligger på en god hemmalagad rätt.
Ja jag instämmer men räknar fortfarande in faktorerna att en pulverlunch inte kräver att jag lagar den dagen innan, att jag slipper kyla den på jobbet och att jag slipper försöka ha någon fantasi.
Jag hade gärna sett att pulverlunchen är perfekt optimerad med näringsvärden eftersom mina luncher ibland kan innehålla sånt som min mage inte gillar.
Mëtta har dock en väldigt söt smak. Finns det inget liknande alternativ som smakar som mat istället för efterrätt?
Comfoo och Queal vad jag vet. Jag håller med om att Mëtta har väldigt artificiellt söt eftersmak. Jag har testat alla tre smaker och enbart jordnöt/banan är ok i min mening.