Jag vill bara FYI:a dig om att Mëttas kundbemötande är fantastiskt. De glömde skicka med en skopa och gav mig istället en rabattkod på 20% på nästa beställning. Hittills OK med smaken banan/jordnöt och känt mig mätt av en “måltid”.
Någon annan som fick otroligt ont i magen av Huel första gången?
Hej Peter
Har du funderat på att försöka ställa om till en diet och rutin baserat dagsfasta och keto baserad mat för att komma bort från de ständiga hungerkänslorna?
Man kan äta fettrik mat fast en eller två gånger om dagen och däremellan fasta. Säg 16-20h fasta per dygn. Undvik kolhydrater, frukt mm som mest gör att man känner sig hungrig och måste äta ofta.
Finns massvis med info och bra videor på nätet om du är intresserad. Sök på t ex OMAD eller 2MAD. (one meal a day / two meals a day).
Har beställt Mëttas “debutpaket” där man får testa alla smaker. Tänkte först testa Huel men då startkostnaden där är högre blir det Mëtta för att se om dessa drycker är något för mig. Aldrig testat denna typ av måltidsersättning eller proteinshakes förut. Tanken är att ha detta som lunch men äta “vanlig” (fast) mat till frukost, mellanmål och middag.
Jag kommer aldrig byta ut alla måltider mot flytande mat då jag tycker om mat väldigt mycket och tycker om att testa nya rätter, däremot vill jag lägga mindre pengar på uteluncher utan att behöva stå och göra matlådor. Då dessa ersättningar kan förtäras på språng skulle jag även kunna ta en timmes promenad varje dag på lunchrasten.
Vet dock inget om att göra det själv men för mig motverkar det bekvämligheten i att köpa denna fördiga måltidsersättning.
Ha i åtanke att första dagarna är lite knepiga.
Min mage protesterar alltid första två dagarna med Huel efter längre pauser iaf.
Därefter fungerar det helt magiskt för mig. Så testa varje lunch en vecka för att få en så bra bild som möjligt.
Den största fördelen jag sen skulle vilja lyfta med Huel etc. är att de är optimerade för stabilt blodsocker.
Så sen jag började med Huel till lunch så har jag aldrig fått en energidipp på EM, utan fokuset är på topp från morgon till sen kväll.
Men för att verkligen känna av den effekten måste man även avstå från andra sötsaker på eftermiddagen som kan fucka upp blodsockret.
Instämmer i detta. Jag har käkat en del pulvermat och jag tror att överätandet uteblir eftersom att det i ärlighetens namn inte är särskilt gott och för att variationen är minimal. När man slukat 40 cl shake är man inte sugen på 10 cl ytterligare.
Pulverdieten har många fördelar. Sparar tid, relativt nyttig och billigare än utelunch.
Jag har en shaker stående på jobbet som åker fram när man inte har matlåda eller när man inte hinner/prioriterar att gå ut och köpa något.
Har man en stressig dag med många möten njuter man inte av att snabbt slänga i sig en dagens lunch för 125 kr, som förmodligen dessutom är onödigt stor.
Då kan man lika gärna sluka en shake och spara en hundring…
Har kört Huel till och från länge men tycker priset gått upp mycket sista åren, och aldrig blivit av med “huel-pruttarna”.
Vad är det som gäller nuförtiden? Huel, Mëtta, Comfoo, eller Queal? Ger någon mindre gas i magen än Huel? Förstår jag rätt att Mëtta och Comfoo är svenska? Blir lite sugen på Mëttas “Carrot & Ginger” när den återkommer i lager.
Ser lite klagomål om eftersmaken på Trustpilot och detta bemötande:
Vi har precis (11 juli) gått live med vår nya version 3 som är utvecklad efter feedback som din egen. Den är mindre söt och mer balanserad i smaken och tror därför den passar dig perfekt!
Så förhoppningsvis smakar den bättre nu ![]()
Tjena Peter!
Kul att du är intresserad av att skapa en egen version av näringskomplett pulver!
För att din shake ska räknas som näringskomplett behöver du ligga runt 45-60%K/15-25%F/20-30%P (kolhydrat/fett/protein räknat i kalorier) Detta är runt de rekommendationerna som EFSA och WHO tagit fram.
Ett “bas” recept kan vara tex, (per 2000kcal)
- 350g Havremjöl
- 50g Hampaprotein
- 50g Ärtprotein
- 35g Rapsolja/solrosolja
- 6g havrefiber/psyllium husk/akaciafiber/inulin
-
- vitaminmix/mineralmix (finns i pulver och tablettform)
Sedan lite saker som kan vara bra att ha i åtanken.
Kolhydrater är gott och billigt, Protein är “meah” och dyrt och Fett är “okay” men billigt.
Tips skulle också vara att använda något som hade balanserat din egna version. Tex Sucralose och askorbinsyra, på så sätt kan du reglera sötma och syra enkelt.
Pris för en helt egen DIY kan landa runt 8-15kr/shake beroende på vilken kvalité du vill ha på dina råvaror. Det går dock lätt att komma över 25kr i DIY också om du bara vill använda mer exklusiva råvaror. (Räknat på 400kcal)
Det tog mig/oss två år och cirka 150~ olika versioner för att skapa ComFoo’s perfekta formula. Men jag gav mig inte förrän allting var helt perfekt. Smak, munkänsla, syra, sötma, ja allt skulle bara vara perfekt. Inga genvägar, inga billiga och dåliga råvaror, utan enbart högsta möjliga kvalité. Precis som en Svensk produkt ska vara.
Om du/någon undrar något eller vill bolla lite så bara skriv ![]()
Albin Sandell
Vd - Grundare
ComFoo - Framtidsmat AB
Jag älskar att det alltid finns folk som kan på detta forum. Vad man än diskuterar så gör sig kompetensen påmind. Kul!!!
Tack för ett utförligt svar! Med tanke på den tidsbrist jag lider av så kommer jag istället fortsätta köpa färdiga produkter. Har ni något kit med mindre portioner så jag/vi kan testa?
Tjena igen Peter!
Ingen fara! Alltid roligt när folk vill pröva göra sina egna versioner 
Tyvärr har vi inga mindre påsar att erbjuda för tillfället. Vi erbjuder dock 100% pengarna tillbaka om du inte är nöjd där du inte behöver skicka tillbaka något, bara maila så löser vi det direkt utan frågor.
Men angående ett litet kit så kan du lägga till shaker och skopa till din beställning och använda koden “startpaket” i kassan så bjuder vi på det 
Sen skapade jag en kod som är “FrågaAlbin” så bjuder vi på frakten också (koderna går att kombinera men gäller enbart en gång)
Om du väljer att prova så hade det varit väldigt roligt att få höra vad du tycker om ComFoo, hör gärna av dig i så fall 
Jag har tidigare testat både Queal och Huel. Bytte mest ut luncher pga smidigheten och pengarna (slippa dyra uteluncher). Man fick ganska illa ”utsläpp” vilket inte uppskattades av övriga i hemmet… Det var ett par år sedan dock och nu beställde jag faktiskt Comfoo för att testa. Vi får se om frugan vill skilja sig om några veckor eller inte 
Tack så mycket för din beställning!
Vi erbjuder dock enbart pengarna tillbaka om du inte är nöjd, frugan kan vi tyvärr inte göra något åt om hon lämnar 
Slog till på ett paket ComFoo också nu, så får jag se vilken jag gillar bäst av den och Mëtta när båda har dykt upp.
Inte beställt Huel än men det som lockar där är är större variation på smaker. Inser redan innan jag testat att jag kommer tröttna på chokladsmak till lunch fem gånger i veckan.
Hoppar in här utan att ha läst och delar med mig av min erfarenhet av pulvermat. Jag har kört med Huel. Började strax före coronan och ersatte lunchen med Huel. Käkar aldrig frukost och låg på den tiden en del på hotel i veckorna så det var ett smidigt sätt att slippa restaurangmat två gånger om dagen.
När sedan coronan kom så köpte jag hem ett rejält lager för att ha nödproviant.
Jag gillar Huel. Har testat en del annat också men Huel var i mitt tycke bäst. Man får i sig det man behöver utan att bli mätt. Om jag hade en stillasittande dag körde jag med Huel Black som innehåller lite mindre kolhydrater. Annars den vanliga.
Nuförtiden äter jag bara ett mål mat om dagen och då försöker jag äta något gott. Oftast kött men nu på sommaren blir det en del sallad från odlingarna. Favoriten är nyplockad basilika, tomater, lufttorkad skinka och mozzarella.
Huel är dock alltid bra att ha hemma samt att ha i nödväskan i bilen. Om något oväntat händer och man måste kunna agera är det bra att kunna fylla på med bra energi på några minuter.
Tack för beställningen! Hade varit riktigt roligt att få höra vad du tycker när du väl provat! 
Förstår att variationer lockar, det är den enda nackdelen för oss att jobba med så stora MOQ som vi gör. Men vi har just nu 1 ny smak som är på väg att lansera inom en/två månader (om vi har tur med råvaror) som jag verkligen tror kommer vara en favorit!
Och som det ser ut just nu kommer 2023 bjuda på väldigt många nya smaker!
Kommer absolut en recension/jämförelse här i tråden när jag testat 
Sen får utvärderingen utvisa om jag väljer att fortsätta med en av dessa, om jag säger att pulver inte är för mig alls eller om jag testar på ytterligare någon som tex Huel
Någon som kör Comfoo och vill bjuda in mig?
Jag beställde häromdagen. Jag kan bjuda in dig om jag kan. Jag ska kolla på hemsidan.