16 weeks of hell - Mina erfarenheter av 16WOH

Har läst på deras instagram att om du äter fisk går det bra men veganskt eller vegetariskt går ej.

2 gillningar

Tack för info! Synd, hoppas att de utökar med det i framtiden. Kan förstås köra en egen variant, men jag att ha en utstakad plan med uppföljning tror jag hade drivit mig lite extra.

1 gillning

Själv började jag med periodisk fasta för drygt 5 år sedan. I princip så innebär det bara att jag skippar frukosten. Gick ner från 90kg till 72kg över en sommar och har hållt mig där sedan dess. Har inte ändrat något i kosten i övrigt, äter fortfarande glass osv. Går ca 1.5h om dagen och försöker springa ca 30-90 minuter i veckan. Bästa jag någonsin gjort. Tidseffektivt, enkelt och billigt. Passar säkert inte alla. Men korta program och dieter som man ska följa ger jag inte mycket för, det håller inte på lång sikt. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Det är väl som man brukar säga, den bästa dieten är den man kan hålla.

9 gillningar

@janbolmeson och alla vi andra gillar ju studier/forskning, det visar sig att studier visar att om man upphör med en fungerande kosthållning slutar den att fungera. :slight_smile:

Andreas Eenfeldt - Vem har rätt om LCHF? - YouTube

Har ni inte sett Andreas Eenfeldt tidigare så måste ni titta på detta föredraget.
A global food revolution - YouTube

Min man testade 16 woh och tyckte att den var ett bra program med grymma resultat om man är disciplinerad. Men som flera andra skriver här så är maten onödigt tråkig och man missar helt pulshöjande träning och rörlighet. Tycker att det säger sig självt att man inte bara kan styrketräna så hårt i 16 veckor. Jag hittade ett annat program som jag körde ihop med några kollegor som var superbra. Hittade ett företag som heter ProudNaked. Då kör man helt digitalt men maten är superbra med tydliga recept och dom har fångat helheten mycket bättre utan att krångla till det i onödan med en massa olika dietperioder och komplicerade styrketräningsövningar. Det är dessutom billigare och utan den lite pubertala machoattityden som genomsyrar 16 woh.

Kul, men hur hittade du det företaget? Proud Naked AB registrerades 2021-10-27. Hur funkar det och hur gör jag om jag vill testa? :sunny::hugs:

2 gillningar

Det var en kollegas man som kände en släkting till dom som driver det som tipsade. När jag var med så var vi bara 12 deltagare och det var superbra. Om dom har börjat köra större grupper som många andra liknande program så hade jag nog letat vidare. Såg att dom har satt upp en hemsida nu, det fanns inte tidigare. Men gå in och kolla www.proudnaked.se. Tror dom drev det som HB eller ekonomisk förening eller ngt innan.

Hmm… Lite reklam tror jag faktiskt att dom gör…

4 gillningar

Bara 8 papp för ett oklart program från en firma som är nystartad och saknar verifierbar historik. Som hittat ju.

2 gillningar

Är visst lite sent på bollen här men så kan det vara ibland.

Jag har inte testat 16woh men såg tv-serien. Att kalla det “Hälsoresan” kändes ganska missvisande. Det verkade varken hälsosamt eller hållbart att hålla på så där.
All respekt till Martina Haag som vågade vägra vågen.
Min känsla är att majoriteten av deltagarna i ett sådant program släpper rutinerna ganska snart efter de 16 veckorna.

Vill man tappa mycket vikt snabbt så förordar jag Tim Ferris Slow Carb -diet .

Vill man bli stark och vältränad så spelar det nog inte så stor roll vad man gör under 16 veckor. Då behövs något kontinuerligt hållbart. Då är nog Charlie S strategi betydligt bättre i längden.

Har en del bekanta som kört programmet och det ger resultat för stunden men efter programmet så är de så less på allt så de tränar knappt och har tappat det de byggde upp. Enligt mig är det dumdristigt att kortsiktigt “gå genom helvetet” när man kan träna lagom och bra och hålla i på lång sikt. 16WOH är lite som alla som löser gymkort i början av året och tränar järnet pga nyårslöften för att efter ett litet tag ge upp eftersom det är för hårt och jobbigt osv…

2 gillningar

Finns det någon här som har gått programmet och sedan ångrat det?

Nej, jag har inte ångrat efter att gått det. @carolinebolmeson gick det nu i våras och är också nöjd. Även carolines kompis går fortsättningen vilket jag gissar att man inte gör om man inte tyckte det var bra.

Vi har plockat godbitarna och gör det vi gillar.

1 gillning

Vad innebär det?
16woh version 2?

1 gillning

Finns olika fortsättningskurser för den som vill fortsätta. Betyder ju inte nödvändigtvis att de ska vara tuffare. :wink:

Okej så dom fortsätter i samma veva ungefär?

Eller kan dom fokusera på olika träningsmoment också, ex köra muscle ups och liknande?

Vad är detta för hiiittepoo?

1 gillning

Vet inte, har ju inte gått det själv. Man kan kunde fortsätta på samma spår eller köra ett mer “normalt” program som passar i vardagen. Kör man 16woh, så är det tufft att göra andra saker jämte jobb, träning och familj då träningen tar ett par timmar per dag.

Träningens motsvarighet till aktivt förvaltade specialfonder.

Det skulle jag inte säga. Jag tror inte på 16WOH vad gäller uthållighet över tid men det kan säkert vara en kul utmaning. Långsiktigt behöver man lägga om livsstilen med kost och motion etc. Pss som att man med aktivt förvaltade specialfonder måste ha en hållbar förvaltning över tid där man ser över och byter sina innehav snarare än att köpa och glömma, det senare är då mer likt en kampanj och 16WOH.

Jag motionerar och försöker äta bra varje dag, liksom att jag ser över mina fonder och aktier nästan varje dag. Kontinuitet snarare än tillfälliga kampanjer.

2 gillningar