Oxfile eller radhusbiff?

Tänkte bara ställa en liten fråga angående era matvanor .
Är det radhusbiff eller korv och snabbmakroner som gäller för att spara så mycket som möjligt ?

Om man minimerar antalet mål per dag blir det billigt. Jag käkar bara en gång om dan.

På något vis ska du få i dig ~2000-3000 kcal om dagen oavsett hur många gånger du äter.

Medvetet eller omedvetet.

3 gillningar

Mat är viktigt för moralen, något som jag ogärna sparar in på. Lägger hellre pengar på mat än mycket annat.

10 gillningar

Nja, jag försöker deffa lite men det går att få i sig tillräckligt med energi på ett mål mat. Spana in Sten Ekberg på tuben. Bra kanal!

Länk:
https://youtube.com/@drekberg

2 gillningar

Jojo, men du sparar ju inte pengar om du äter 2000 kcal falukorv en gång om dagen eller 1000 kcal falukorv två gånger om dagen. Det kostar lika mycket.

2 gillningar

Nja, de flesta människor krånglar ju till sitt kaloriintag rätt mycket. Tänk bröd, pålägg, te, juice, grönsaker och sånt. Skippar man frukost, lunch och mellanmål behöver man färre komponenter. Med det följer lägre inkurans.

Ett tips är keso och tonfisk. Men man får se till att käka en massa vitaminer.

Ibland käkar jag vitkål. Kan bli stökigt om man måste umgås med folk dagen efter så man får planera de dagar man lever på det.

3 gillningar

Inkurans – Wikipedia :thinking:

Det du föreslår är ju då egentligen “köp billiga matvaror på bulk” inte “ät bara en gång om dagen”.

Tipsar du om keso och tonfisk, till exempel, så går det ju utmärkt att äta keso till frukost och tonfisk till lunch och middag

Inkurans, ja i brist på ett bättre ord. Om jag köper en massa mögliga ostar, exotiska burkar med växtdelar i olja osv. så brukar jag med tiden få slänga hela rasket. Bäst före avser ju obruten förpackning och jag är lite … paranoid när det gäller gammal mat.

Bättre då med tonfisk. Köper en meterstrave då och då. Håller skitlänge. Enda färskvaran som man behöver ha koll på bland biran i kylen är då keson.

Grejen med kesokombon är att keson smörjer upp så att det går att svälja eländet. Enbart tonfisk brukar fastna i halsen och övre magmunnen på mig. Kan bero på mitt magmunsbråck jag ådragit mig efter åratal av supande men keson gör i vart fall underverk. Brukar ha på Cayennepeppar och Grillkrydda så smakar det rätt gott! :+1::muscle:

1 gillning

Maten är inte så dyr så de blir å äta likadant som förut…

Klickade in på länken och såg att det fanns en video som heter “Top 10 Most HARMFUL Foods People Keep EATING” och en av livsmedlen som han avråder ifrån är tonfisk…

Jag äter nog allt det han tog upp i videon någorlunda regelbundet, jag tror på att äta så blandat jag kan, är inte så noga med detaljerna.

1 gillning

Finns mycket annat jag hellre sparar in på än mat. Dock för jag en ständig kamp mot dåligt planerande och framförhållning som kostar en hel del onödiga pengar.

Ja, jag vet. Tungmetaller och skit - men mycket protein. Har inte hittat något som kan ersätta tonfisken faktiskt. Kyckling är ett alternativ - brukar köpa dom där färdigkryddade delarna som man kör i ugnen.

Men kolla på Ekberg - jag tycker de mest intressanta videorna är de där han beskriver rent kemiskt/biologiskt hur kroppen tar upp och bränner / lagrar energi med insulin och grelin som viktiga styrmedel för hela organismen.

Han har en del om kolesterol som är rätt intressanta också.

Sen varnar han ju för allt som är gott - ölkorv tex. som jag sätter i mig rätt mycket av.

Snålar inte på mat. Lägger €500––€1000 i månaden på mat och dryck, vilket är vår största utgift efter hyran. Det mesta av det läggs på restauranger. Så länge jag kan spara halva lönen ser jag ingen större anledning att se över mina utgifter.

2 gillningar

Försöker äta som förut. Men jag köper i princip bara animaliskt protein, ost, smör, olja och frukt på erbjudande för att få matbudgeten att gå ihop. Vill inte tvingas köpa sämre råvaror, då inväntar jag hellre extrapris.

Fryser in kött och smör när det är nersatt, så det alltid finns lite redo.

Köper rejäla mängder vid fyndpris till frys och kyl. Äggen har jag i rumstemp. Nästan allt animaliskt och i rena råvaror (ej halvfabrikat) eftersom det ger mest, komplettast och biotillgängligast näring per krona. Alltid gjort så, men nu har jag ökat lagerstorleken.

Har mycket smör och salt och annat som kan användas för konservering vid längre strömbortfall. Och en rejäl grill med rök- och torkmöjlighet.

Igår blev det en rejäl picanha och lite av säsongens rotfrukter :slight_smile:

Jag äter som vanligt. Förstår faktiskt inte hur människor tänker när man sparar på maten. (Förutsatt att man har råd)

1 gillning

Det har nog aldrig varit priset som bestämmer menyn för oss. Däremot har det väl gått från att mest äta det vi gillar till att prioritera det som är nyttigt :heart::+1: Nyttigt blir ju faktiskt ofta billigare. Man måste dock jobba lite på hur det smakar :grinning:

1 gillning

Äter ganska mycket som tidigare, min fru och jag är inga storkonsumenter av kött sen tidigare så blir mycket kyckling, korv, vegetariskt mm. Det funkar även bättre med vår dotter på 1.5 :slightly_smiling_face:

Mest har vi sparat in på att inte äta utemat en gång i veckan utan istället en gång i månaden/mer sällan.

1 gillning

Vi lägger mindre pengar på mat nu än “innan allt skit”. Vi kör mycket vegetariskt till vardags, blötlägger kikärter/bönor osv. Mycket rotfrukter, billiga grönsaker. Har spenderat senaste halvåret med att samla på mig bra, roliga, enkla och nyttiga vegetariska recept. Sen på helgen blir det lite roligare

Egentligen har vi inte behövt ändra våra vanor, men jag börja bli något fundersam när matkostnaderna börja ligga på 10-12.000 kr… det har varit mer dyrt av lathet känner jag, mycket småhandlande osv. Idag äter vi bättre helt enkelt.

Yogurt/flingor är permanent utbytt mot havregrynsgröt.

Det enda som spenderas orimliga summor pengar på just nu är bröd, där har vi funderat på att man ska baka istället, men det har inte blivit så… :slight_smile:

Men nu är det snart jul, då kommer det inte sparas in något.

3 gillningar