Man kan om man vill baka mycket bröd hemma köpa en billig bakmaskin för 600-1000kr. Det kan hjälpa till så att man orkar / har tid att baka hemma varje vecka eller oftare 
Sardiner. Inte så dyrt, bra fetter, viltfångade och står långt ner i näringskedjan (mindre tungmetaller).
Ah, se där. Tack. Skall testa. Hur döljer man smaken av fisk på bästa sätt?
Mat och dryck är sådant som kan öka livskvalitén rejält. Om man inte behöver tycker jag inte man skall vara snål här.
Skulle tro att storkok är billigare än korv med makaroner, eller?
Vita bönor 5:50 burken på willys.
nyttigare än kött. ^^
Skippa all mackmat.
Röda linser 800 gram går på 25 spänn. Blir okristligt mycket. 
Gröt, vita bönor med stekt ägg och röd linsgryta är väl min basföda. Och kaffe såklart. Arvid Nordquist. Det får kosta vad det vill. ^^
Gröt är underskattat. Varmt och gott och kan varieras i oändlighet. 

Vad i all världen är radhusbiff? 
Slang för blodpudding.
P.g.a. det är billigt och i radhus bodde de med sämre ekonomisk standard.
En lång biff som du kan börja äta på flera ställen.
Haha, jag tror mer på Nightowl.
Blir lite mer fiskpinnar än tidigare. Tycker ändå man kan hitta schyssta karreer och fileer (telefonen vägrar göra axagne).
Samtidigt upptäckt att nudlar är ganska fett om man kastar i en halv näve räkor, en kycklingfilé, ganska mycket lök och vitkål, asiatiskt grytor och nudelröror är rätt billiga att göra och är perfekta matlådor.
Köper ägg för 1.25kr st, blir ganska mycket omelett, stekt, kokt, röra till frukost.
Förändring och variation är bra, det som går bort nu är väl generellt rätter med flera dyra ingredienser. Friterar väldigt sällan nu, känns som en sån waste när bara oljan kostar 130 spänn.
Pasta smakar exakt likadant från basic och eldorado som barilla, samma med ris, uncle bens är en bluff, 5 liter ris på Willys räcker länge.
Du kan ju alltid återanvända oljan. Jag filtrerar oljan genom ett kaffefilter efter varje användning och förvarar sedan i kylen i en förslutningsbar förpackning. Hettas ju ändå upp ordentligt varje gång, och jag har inte märkt av någon förändring av lukt, färg eller smak.
Jag köper 20-kg säckar med ris. 
Uncle Ben’s är ju dessutom äckligt “västerländskt” ris.
Brukar köpa storpack, helst med så lite västerländsk text som möjligt på paketet.
Sambon kom med boil in bag påsar. Lika bra att flytta ut snart
För att slippa diska? Det är väl någon typ av engångsplast, gissar jag. Man använder och slänger. Tveksamt miljöval, om du frågar mig.
Det handlar nog mer om okunskap och ovilja att vakta en gryta.
Har alltid försökt snåla när jag köper mat (radhusbiff, ja tack!). Men jag har också otroligt lite energi på kvällarna så jag måste hålla det enkelt. Några av mina knep:
- Lättmajonnäs med sriracha och/eller vitlöksklyfta. Billigare än creme fraiche och färdig bea.
- Tofu är billigt och smidigt. Idag körde jag det grovrivet, stekt och ner i en färdig pastasås.
- Pestopasta. Supersnabb mat med fyra ingredienser: Pasta, pesto, parmesan, pinjenötter (+pastavatten)
- Låter kanske lite fånigt men jag upptäckte inte riktigt matlagning i ugn förrän i 30-årsåldern. Nu är en standardrätt Garants vegoschnitzel, med ugnsrostade rotfrukter. Schnitzeln kör jag i en sån här brödform bredvid rotfrukterna (funkar även med lax, svamp, etc):

- Hitta en bra chilikrydda! Köpte chilipulver i en riktig kryddbutik som är riktigt smakrikt. Lyfter de flesta rätter.
- Havregrynsgröt till frukost. Lätt att förstärka med en skvätt olja och lite socker.
- Steker i olja, brer med smörgåsmargarin, bakar med margarin och om jag vill ha gräddig smak så köper jag Mildas matgrädde. Varken smör eller grädde är stapelvaror i mitt kök.
Klart underskattat! Tror det är en del socker i, men resten är enbart nyttigheter. Med ägg och rostbröd ![]()
Vad har du i din röda linsgryta?