Mina största utgifter är utöver nöjen & upplevelser helt klart matkostnader. En del är medvetna val då jag finner njutning i det, men jag tänker att jag borde kunna spara in en del på att de flesta rätterna är billigare.
Jag är aktiv (löpning & styrketräning) så jag behöver äta en del mat och det är fördelaktigt om den är god. När jag medvetet försöker äta billigt landar jag på runt 3000kr/mån (spaghetti och köttfärssås, kyckling och ris typ)
Kan nog spara en del på att äta mer vegetariskt, jag tycker dock att om detta ska vara gott så springer kostnaderna iväg (linsgryta t.ex).
Har ni tips på billiga maträtter som uppfyller mina önskemål, alternativt generella tips ni använt er av för att dra ned på matkostnader?
Vi är också väldigt aktiva och äter tillsammans ca 7500 kcal per dag på två vuxna. Är man inte villig att kompromissa med kvalitet är nog bästa tipset att planera och storhandla och passa på att köpa mycket när något är billigt som går att frysa in. Har man ont om frysutrymme kan inköp av extra frys löna sig skapligt snabbt.
Vill man verkligen snåla in kan man ju strunta i en del som är enbart eller nästan enbart för smaksättning, men tycker kanske inte några hundralappar per månad är värt det.
Jag har snart två i deccenium arbetat fram en kost jag presterar absolut bäst på och som jag mår bäst på. Där jag faktiskt över tid mätt det som går att mäta och skattat resten tex hur jag upplever energi och kvalitet på och under prestation och livets allra delar.
Vi har en väldigt hög matkostnad men är verkligen mående, prestation och hälsa värt att snåla in på? Min syn är att man faktiskt borde utvärdera och mäta resultaten av sin kost och optimera kosten efter det, inte den finasiella kostnaden. Du har en aktiv livsstil och vill som du säger kunna prestera bra, låt det kosta vad det kostar! Se maten som en investering.
undertian.com är min go-to när det gäller billiga recept, mycket variation. Även om det är svårt (kanske omöjligt) att äta under 10 kr/portion idag kommer det rätt nära. Hon som driver sidan är legitimerad dietist, så näringsinnehåll kan man förvänta sig också är bra.
Hur menar du att vegetarisk skulle vara dyrt? Att köpa 1 kg kyckling kostar väl mer än en hel vegetarisk maträtt idag (förutsatt att man lagar från grunden).
Köper främst torkade kikärtor/gula ärtor/bönor och kokar själv. Man kan göra jättemycket på en gång och frysa in (och man blötlägger ju bara och kokar, så ingen kärnfysik direkt). Det är nästan gratis protein, och man kan ju själv justera hur mycket man har i. Här är en guide för att koka och frysa baljväxter.
Så här efter jul kan du hitta julskinka för 20:-/kg i butikerna. Skiva upp och lägg i frysen sen har du biłligt animaliskt protein att laga grytor, pastarätter, sallader med!
Planera och storhandla är nog effektivast. Köpa varor det är säsong för tillfället.
Göra storkok och frysa ner matlådor är också ett sätt att få ner kostnaden.
Hitta ett sätt att få tag i kött/fisk på billigare än i affären. Kanske genom nån djurbonde, jägare, fiskare… Jaga/fiska själv kan vara ett alterniv men är ju dyrt att komma igång med, om man inte redan har grejer och har det som hobby.
Mat som passar bra att göra storkok på och smidigt att lagra i frysen är ju olika grytor i olika former. Går dessutom variera hut mycket som helst. Sedan bara ordna lite kolhydrater när man tar upp grytan ur frysen.
Det handlar mycket om vilka affärer du väljer, inte minst om du vill öka andelen grönsaker. Jag köper frukt och grönt på en lokal marknad där en grossist har direktförsäljning, resterande inköp sker främst på Willys och ibland Lidl. Brukar få en chock varje gång jag går med en vän för att handla och ser priserna på Coop/ICA på t.ex. svamp/grönsaker.
Mycket bönor och linser blir det, samt nötter som komplement. Lite tråkigt emellanåt, men lägger hellre pengar på resor & att äta gott ute med vänner ibland
Lite svårt att ge dig tips när man inte vet vad du tycker är gott.
Hur kan en linsgryta “springa iväg”? Eller menar du att linsgryta inte är gott, men billigt?
Mitt generella tips för att äta mer vegetariskt är att prova tofu. En del verkar ogilla det, men om man gillar det så öppnar det en dörr till många enkla, och rimligt prissatta, vegetariska rätter.
Det är nödvändigtvis inte produkterna i sig framförallt mängden.
Men mycket kycklingfile av frigående kycklingar, bär och nötter i skapligt stora mängder, när vi äter rött kött blir det oxfilé av bättre kvalitet eller vilt, vi köper oljor av lite bättre kvalitet. Frukt och grönsaker blir ganska mycket pengar med lite större variation och förutom broccoli och blomkål är jag inte särkilt förtjust i frysta grönsaker. Fisk blir lax eller torskrygg, en del skaldjur också. Ägg handlas ekologiska och frigående för 8 kronor ägget och det går åt minst 4 per dag. Keson har blivit skapligt dyr med.
Det mesta går absolut köpa billigare men märker ändå skillnad på utfall av att handla mat med lite bättre kvalitet, framförallt bär, nötter, frukt, grönsaker och oljor och så är det värderingfråga att djuren jag äter haft ett litet trevligare liv.
Vår matkostnad är och betydligt högre än den TS nämner.
Installera appen matpriskollen och lägg prisbevakningar på sånt man kan frysa: fisk, kyckling, kött, smör, bröd osv. Förutom det som redan nämnts ät mycket havregryn och potatis, nyttigt och billigt.
Jag brukar “proteinpreppa” storkok av exempelvis kyckling som jag sedan fryser ned i halvfulla matlådor. När jag tar fram lådorna från frysen kokar jag nytt ris och lägger i så är det roligare att äta. Är man trött på ris kan man koka lite pasta istället och variera samma batch kycklinggryta.
Ät mycket frysta grönsaker, speciellt på vinterhalvåret när färska är dyra och inte lika goda som de är på sommaren.
Frys in lagad mat i portioner fast varje del för sig. Ha en flock såser i kylen. Då kan man ta en i varje kategori och matcha som man vill när man ska äta.
Protein: Kyckling, köttfärs, lax, falafel, köttbullar, korvar, köttbitar av valfritt djur, mm.
Äter ca 3500-4000 kalorier om dagen, bara vegetariskt, ej vegan.
En favorit: Belugafärs med pasta.
2,5 dl belugalinser
1-2 lökar
5 dl vatten
1 klyfta vitlök
1 matsked oregano
1 grönsaksbuljong
1 frp krossade tomater
1 dl creme fraiche
2 morötter
Samt pasta
Hacka och fräs löken med lite olja.
Blanda i belugalinse, vatten, buljong, krossade tomater, creme fraiche och oregano. Riv moroten och lägg i. Låt puttra ca. 20-25min.
Svårare tillverkning och ofta kortare hållbarhet plus tillverkning i mindre skala, men mest pga marknadsföring inom hälsa där man kan ta betalt lite extra.
Om du köper mer i bulk, mer fryst, mer kål och rotfrukter och mer vegetariskt och även kompletterar med proteinpulver så gissar jag på att det blir mycket billigare?
Jag tycker att ändra sitt beteende är svårt så kanske ett bra steg är att göra exakt samma rätter du gör nu men byt ut en del av det mot det nämnt ovanför. Späd ut köttfärssåsen med morot/bönor osv. Byt kycklingen mot linser eller ha en mindre mängd.