"Struggle" meals

Om ni har haft det knapert en månad eller bara helt enkelt velat spara pengar, vad än anledningen kan vara, vad har då varit din/dina go-to “struggle” meals?

5 gillningar

Blodpudding
Ägg och havregrynsgröt
Ärtsoppa
Rotfrukter (vid säsong) och proteinpulver

6 gillningar

Mycket med malet kött. Typ griafärs. Tex köttfärssås på 500 gram kan man dryga ut till 3 middagar för runt 20- 25 kr per middag.

Bruna bönor och ärtsoppa på rulle eller vad det heter. 12 kr middagen

3 gillningar

Inspirerad av räddningsmissionen i Göteborg, var granne med verksamheten under studiettiden köpte jag en låda ärtor och gjorde soppa av den.

Fullkornsbröd med Bregott och leverpastej

Viktiga att ha en högt proteinhalt i råvarorna, så slipper man känna hunger under längre tid,

6 gillningar

Mujdarrah alla dar i veckan:

3 gillningar

Omelett eller ärtsoppa. Pannkakor.

2 gillningar

*Plus 1 på blodpudding! Med lingonsylt och riven morot
*Rotfruktsklyftor i ugn, lägg halloumiskivor ovanpå sista kvarten
*Linssoppa med goda kryddor, googla tex “Linssoppan som räddar världen”
*Gryta med kokosmjölk, garam masala, kikärter, sötpotatis och spenat. Ris till.

Hemsidan “Portionen under tian” har många bra recept, rekommenderas.

(Edit: Läste ett bra tips nånstans, kanske hos Farbror Fri, att en bra riktlinje är att tänka: “Ha en liten kyl, men stort skafferi och stor frys.” Alltså: Mejeriprodukter, färskt kött och fisk, fruktjuice osv är dyrt. Men konserver, linser, rotfrukter, frysta grönsaker osv är billigt. Lite kul tankeverktyg.)

8 gillningar

Purjolökssoppa.

Spenatsoppa med ägg.

Blodpudding.

Linssoppa.

Korvstroganoff med ris.

4 gillningar

Använda det som står längst bak i skafferiet och vara kreativ. Mat som annars skulle slängas vid nästa flytt, typ bulgur och annat man köpte för att vara nyttig men sen insåg att det inte är så gott.

7 gillningar

Blodpudding
Ärtsoppa
Löksoppa
Linsgryta
piroger med vitkål o lök
Stuvad vitkål med tomat - serverat med indiskt bröd på röda linser för proteintillskott

Till fest: långpanna med ris, burk krossade tomater, lite vatten och på toppen tunna stekta fläskkarré-skivor - folie över allt och baka i ugnen tills riset är klart

Riktig kris - potatismos på sista pulveresten och senap.
Mix av skafferiets bönor, linser, bulgur och coscus kokt i kryddat vatten serverat med sista resten ketchup

1 gillning

Nötfärs - taco, chili con carne, köttfärssås, järpar, cevapcici
Kyckling (klubbor, klubbfilé eller storpack filéer) - ceasarsallad, grytor/röror, pastasallad etc
Annars är mina främsta go-to-meal: omelett, proteinshake eller två ägg. Funkar alltid och finns alltid hemma!

2 gillningar

Å ja, omelett är världens bästa snabbmat!

5 gillningar

Vi äter mycket från undertian.com

10 gillningar

Svenska hushåll slänger otroligt mycket mat. Därför ska man alltid gå till skafferiet och frysen/kylen först. Utifrån vad du har, så gör du maträtter.

8 gillningar

Ofta nån ris eller nudel rätt.

Allt beroende på vad jag hade i frysen/skafferiet.

Vanliga snabbnudlar med lite extra kryddor från skafferiet var alltid nice. Typ chiliflakes, Gochujang, sambal med lite pressad vitlök/ingefära så slår man på varm olja och blandar ner kokta nudlar i oljan. Går även att vlanda ut med bönor från frysen eller skafferiet. Redigt gott och billigt.
Avslutar du med ett stekt eller puscherat egg på toppen så får du lite protein och en god krämighet.
Jag slänger ofta i lite hårt stekt färs idag för att få in mer goda smaker och protein.

Vill man varriera sig så går det att pickal(1-2-3 lag) de rotfrukter/lök som man har i kylen och köra en Bimbimbap på ris som kanske är lite mer volym.

Det roliga med dessa tycker jag är att dem funkar även om det inte är en struggle. De är helt enkelt jäkligt goda med mycket smak och olika texturer.
Även om jag också gillar husmanskost-basen av mat så är asiatisk mat väldigt god och ger ganska mycket för ganska lite pengar. Om man väljer att justera recepten till att inte innehålla/ersätta de dyra sakerna(ofta kött)) och vissa special saker som kimchi) som har ett premium i matbutiken.

4 gillningar

Jag har alltid torkad svamp hemma. Med det går det att göra goda enkla rätter för billig penning; omelett, paj,pasta soppa eller risotto. Går att variera i oändlighet. Braäven att dryga ut vanliga rätter med. Så mitt tips - lär dig känna till de vanliga matsvamparna som t ex trattkantarell, gul eller svart trumpetsvamp och ge dig själv lite egentid i skogen. Du kommer inte ångra dig. Som nybörjare tar du hjälp av någon erfaren i början.

4 gillningar

2-3 stekta ägg, 1/2 paket ICA Basic vita bönor i tomatsås, 1/2 paket bacon till lunch. Kostar i dag på min närmaste ICA-affär med 3 ägg ungefär 20 kr. Det här får man rejäl mättnad av och man lagar det på max 10 minuter. Sedan bör man äta det igen inom två dagar om man är ensamhushåll pga 1/2 paket.

2 gillningar

När man har haft det riktigt tufft så behövde man leva på linssoppa, rotfrukter, havregrynsgröt, bönor med ris.

1 gillning

Under studieåren blev det havregrynsgröt till frukost, nudlar (gärna spicy) till lunch och oftast nåt färsbaserat till middag (spaghetti & köttfärssås, (gles) pizza, chili con carne och ris etc). Inte konstigt jag tappade 6-7 kilo.

Nu lagar jag ofta på det som behöver gå åt, men med bättre innehåll, variation och resultat pga erfarenhet. :sweat_smile:

2 gillningar

Stekt portabello och lök, kryddad med currypasta och vitlök, med bönor och ris.
Linsgrytor i olika format.
Bönsoppa med krossad tomat som bas.
Stekt potatis, ägg och lök.

Potatis är väldigt billigt och näringsrikt, så förvånad att det inte rekommenderats mer hittills.

2 gillningar