Potatis kan vara gott och del av en “dyr” måltid. Trådens melodi verkar vara att det inte bara ska vara billigt utan det ska kännas eländigt när man äter också.
Jag har mat hemma för familjen för några veckor, som del av krisberedskap. Så jag hade kunnat äta “gratis” ett tag, eftersom jag byggt upp lagret under goda tider ![]()
Dock blir det ju lite dyrare när perioden är “över” eftersom jag skulle,behöva fylla på lagret igen.
Vi äter mycket linser, dock så får nämna att det är inte jag som lagar maten i vårt hus!
Då hade vi nog inte haft något hus!
Nej men tycker att du har fått bra råd i tråden!
Har inte behövt snåla riktigt och min hustru skulle inte vilja bara för att kunna spara men om det behövs:
Havregrynsgröt
Stekt potatis utan något till.
Pasta med chilisås.
Potatissoppa
Billig soppa, typ Varma Koppen, med lite ris eller pasta i.
Haha, många bra förslag i tråden. Bra påminnelser av en del rätter man glömt bort.
Det slår mig dock att det mesta i den här tråden äter jag året runt. Att det kallas struggle meals fascinerar mig, haha.
Sen e det ju generella råd som ät i säsong som är en klassiker.
Dessutom är ju t ex kål en sällsynt bra och nyttig ingrediens som är förhållandevis billig.
Att engagera sig i dumpstring en annan (kolla Dumpstringshandboken) eller Svinnbruket t ex.
Jag håller med. Jag har svårt att relatera till när folk nämner högprisingredienser som köttfärs – sådana måltider kostar ju mångdubbelt mer än en linsgryta med ris eller så.
Har man redan lite “buffert” kring buken så behöver man inte laga så mycket heller ![]()

Indisk mat
Jag äter extremt mycket indiska grytor med ris till och det är både gott och billigt! ![]()
2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: 500kr kvar för två veckor till mat?
Billig men god struggle meals är eggs over rice.
Gör äggröra på 2-3 ägg. Blanda med ris eller stek riset ihopa med egget. Lite grönfoder för smak som lök, minitomater osv. Sweet chili sås eller hoisan sås till. Middag för runt 15 kr.
Om man vill ta en paus från linserna kan man lyxa till det lite med lite kycklinglever emellanåt. Sett till näringsvärdet tycker jag det är ganska prisvärt.
Koka bönor o linser - olika sorter
(kan köpas när tex ÖoB har extrapris som nu - 5 st 900 g för 99 kr. Finns säkert billigare i orientaffärer men jag har ingen sådan i närheten)
Skiva rödlök, vitlök, morot tunt i en 2 liters plastlåda eller liknade
Häll på de nykokta bönorna o linserna när de blir klara - värmen slakar grönsakerna lite
Gör en dressing på rapsolja, vinäger, soya, fisksås etc och massor av kryddor - ev även i med lite vatten. Häll på bönorna o rör runt.
Låt stå minst en timme.
Förvarar i kyl och ät direkt eller värm lite (mellan rumstemperatur o varm) och ät som det är eller till andra grönsaker eller protein. Kan även fyllas i pitabröd o toppas med mayo eller vit-dressing
Vi brukar göra i 3 st 2-literbyttor när vi ändå kokar ärtorna och då köra lite olika kryddstuk på vinäger-dressingen
Nu har jag inte behövt leva supersnålt, utan facineras mest av att läsa sånahär trådar.
Men när jag läser tråden slås jag av en märklig företeelse. När folk ska föreslå billigare mat är ofta inte förslaget saker som är billigare att köpa utan att bara äta mindre av dem. Men att lura sig att man äter samma mängd genom att också dricka mycket vatten till. Och ingen protesterar mot att tricket dricka vatten inte var det som efterfrågas utan faktiskt billigare mat.
Nu skriver man inte inte tricket rakt ut utan döljer det genom att kalla det en egen maträtt. Men principen är exakt den. Häll mer vattnet på maten så räcker den längre och kalla den soppa så låter det inte som du dricker vatten. Men det är fortfarande bara mer utspädd mat. Inte billigare mat.