Det har skapats trådar och choklad och glass, så jag tänkte bidra med ytterligare en diskussion kring hur man kan få guldkant på matbordet till billig penning. Jag vill helt enkelt ha din rekommendation på matvaror som kostar mycket mindre än de smakar. En ost på Ica som slår saluhallens, choklad för 200 kr kilot som spöar fem gånger så dyra varianter, eller vad det nu är som genererar “billigaste varan bäst i test” rubriker i ditt eget personliga tidningsuppslag. Ett matbröd på Lidl som slår bagarens bästa eller en billig pinnglass i 20-pack som smakar som något som en småskalig producent med ekologiska ambitioner producerat. Var har ni att komma med?
Mitt eget bidrag i diskussionen kommer lite senare i tråden.
Har nämnt Lidls Fairglobe Organic Finest Dark Chocolate 70% i en annan tråd. Ett riktigt fynd för 20 kr!
Vill även slå ett slag för Fontanas Äkta grekisk yoghurt 10% upplever den som mycket godare än de andra “grekiska” eller “turkiska” yoghurtarna i samma prisklass. Vill man ha vanlig yoghurt är Arlas Eko mild yoghurt naturell 3,8-4,5% också väldigt bra. Fett gör skillnad i yoghurt! Frysta croissanter, t.ex. Coops egna märke eller Hattings, tycker jag ofta är bättre än svenska bagerivarianter…
Kanske börjar bli premium nu, men Solanias hela tomater San Marzano i konservburk för c:a 25 kr har HELT annan smak än tiokronorsvarianterna. Går att använda utan att tillaga på t.ex. pizza eftersom den inte alls är lika sur/besk som billiga burktomater. Slutligen kanske jag borde slå ett slag för fryst torskrygg, tycker särskilt Coop Änglamarks och Favorits MSC (samma producent) ofta håller mycket bra kvalitet!
När det kommer till chark tycker jag man kan få rätt bra saker på både Willys och Lidl till en mindre peng än exempelvis Ica. De har förstås ingen “riktig” bemannad delikatess men det som finns tycker jag ofta är lika bra eller bättre än motsvarande dyra variant på Ica.
När det kommer till kött så tycker jag generellt att kycklinglårfile är underskattat, speciellt för grytor eller att grilla. Bättre kött samt oftast billigare än kycklingfilé.
Man kan ofta också få tag på fläsklägg som passar bra för att göra exempelvis pulled pork.
För nötkött tycker jag att oxbringa är super om man får för sig att laga exempelvis Pho. Annars tycker jag flankstek eller liknande ger ganska mycket för pengarna.
Enig om fläsklägg och flankstek. Väldigt prisvärda. Även kycklingklubba. Godare och billigare än bröstfilén. Fläskkarré är också prisvärt.
Rotfrukter är ju fånigt billiga.
Tjeckisk och tysk pilsner är ju rätt prisvärt också. De är bra på den typen av öl och brygger mycket av den. Gouden Carolus Christmas Beer var en sån där worst kept secret innan. Fånigt billig på bolaget. Tyvärr har priset gått upp den dess så nu kan man inte hoarda på samma sätt.
Kronfågels Kycklingsteak. En urbenad klubba, riktigt saftig. Ser inte mycket ut för världen men marinera den så blir den toppen i stekpannan eller på grillen.
Eldorados lättmajonnäs. Stapelvara som bas i kalla såser. Blir godare än de flesta färdigsåser och mycket billigare.
Till nyår lagade jag kycklingsteak med ugnsrostade rotfrukter och en kall sås på lättmajonnäs och srirachasås. Hemlagat vitlökssmör där jag hade i lite frusen persilja för färgen. Blev väldigt lyckat.
Allt som allt kostade det ca 60 kr per portion, inklusive sallad och bröd.
Flera nämner olycka typer av kycklingdelar. Då måste väl rimligen hel kyckling också nämnas?
Utan att gå in i djurhållningsdiskussionen (är själv vegetarian) så är svensk kyckling extremt billigt och ganska lätthanterat. Brukar klippa upp den i två halvor och steka i ugnen åt mina två karnivor-barn. Barnen uppskattar det och kan verkligen frossa i kött så att de inte blir lika anemiska som sin far!
Är man ute efter en lagrad svensk ost av Västerbotten-karaktär, så ska man hålla utkik efter det som kallas Norrlandsost, som de facto är en andrasortering av just Västerbotten. Coop brukar vara duktiga på att ta in den när den finns, men finns det större partier (1–2 ggr/år) går den att finna i alla butiker. Brukar gå för kring 60-90kr/kg.
Eldorados snabbkaffe, bästa jag provat.
Eldorados kalamata oliver.
Många Eldoradoprodukter verkar numera vara exakt samma som främst dyrare garantprodukter. Jämfört ibland på affären och upplever att ofta skiljer bara etiketten (burk, vikt, energiinnehåll, ingredienser och ursprung kan va identiskt). Priset är dock ofta lägre och man får böja sig ner eller sträcka sig upp lite mer.
Bra tråd. Jag vill tipsa om A ship full of IPA som finns i 12-pack (12x33cl burk) i Systembolagets beställningssortiment. Styckpriset per burk är 14,90 vilket i IPA-genren är billigt. Det finns några andra sorter i samma prisklass som i mitt tycke är sämre.
Ölen i fråga kommer från ”Brutal Brewing” som är en pseudonym för Spendrups. Den är ett exempel på det fenomen som kallas craftwashing.
Den här ölen är inte bäst men mest prisvärd i sin genre. Skulle den kosta runt 20 kr skulle priset vara mer i linje med kvaliteten. Det känns också bra att välja svensk öl hellre än utländska alternativ av miljöskäl.