Lidl har mycket nötter till hyfsade prisr. 250g Pistagenötter för 29k t ex. Sen kollar vi alltid “kort datum hyllan”. Antingen äter vi det samma dag eller fryser in. Sen tror jag generellt folk slänger för mycket mat. Sänk kylen till två grader,placera känslig mat längst in så håller maten längre. Creme Fraiche håller t ex en månad efter bäst före utan problem. Lukta, titta och smaka!
Även skinkan! Skiva upp och frys sen har man det på pizza, mackan, sallad etc.
Gillar Matsmart.se också men tycker inte de har så mycket mat längre, mest godis.
Sen något jag älskar att göra är Gnocchi a la kroppkakor. Stek Gnoochi med lök och bacon, servera med lingonsylt eller brynt smör. Löjligt gott.
Lidl brukar regelbundet ha olika tyska specialiteter i sitt sortiment. De finns inte där hela tiden utan mer på kampanjbasis. Jag tycker de generellt har varit bra. De verkar dessutom inte vara så populära och säljs därför ofta ut till nedsatt pris. Jag tänker nu på sådant som spätzle och leberkäse.
Om man inte ska vara i Lysekil, var där på dykresa och deras kranvatten var så vidrigt så jag köpte flaskvatten för första gången i mitt liv.
Lagring! Jag skulle säga det där med att lagra ost, men det var redan taget
Säger det igen i alla fall, för det är så bra tips. Lagra enkel ost (typ hushåll), helst inte för mager. Glöm bort i kylskåpet i originalförpackningen som inte får vara skadad. Nåt år efter bästföre = hur gott som helst!
Man kan även lagra vin i garderoben (eller vinlagringskylen, men då tillkommer ju en “liten” summa, garderob funkar bra). Idag uppdaterad artikel i “Vinbanken” om några viner som kan passa att lagra. Blir i alla fall en förhöjd smakupplevelse och har man ett gäng av samma sort så är det kul att följa med vinet under några år och se hur det utvecklas.
Fermentering av grönsaker = billigt, blir så gott och så är det ju extra nyttigt med. Och så håller det länge i kylen. Blanda med Hellmans majo för extra guldkant 
Glöm inte att vända osten ibland. När jag provade detta, vände jag osten en gång per vecka.
Vegetarisk mat med baljväxter är billigt. Att köpa torkade kikärter, koka själv och frysa in ger väldigt lågt kilopris. Det är bra att ha en låda i frysen. När man ska laga något hackar man av ett lämpligt stycke och stoppar direkt i grytan.
Smör säljs ofta till nedsatt pris och går utmärkt att frysa in.
Bageribakat bröd kan man köpa till bra pris via Karma och sedan frysa in. Det är fint med färskt bröd på morgonen. Bakmaskin är också en underskattad grej. Jag har en och har gjort några försök. Resultatet blev ok men jag har också provat mer kunniga personers bröd som blev riktigt bra. Det går alltså att få till bra bröd med bakmaskin.
Vi styckfryser kikärterna innan vi lägger dom i vanliga fryspåsar och då slipper vi hacka loss dom. Bara att hälla ut så många man vill ha. Som du skriver, så blir dom väldigt mycket billigare än färdigkokta, men framför allt mycket godare.
Själva hackandet är inte ett så stort problem. Det går smidigt. Min modell är bra när man lagar den här typen av mat sällan. Då är det bra att enkelt kunna hitta lådan. Jag var vegetarian tidigare i sju år. Det var rätt länge sedan nu. Skulle jag vara vegetarian idag så vore det nog mer praktiskt att frysa in kikärtorna portionsvis.
Tips på torkade ärtor? Vi köper alltid i tetra men tycker 10kr är dyrt för vad man får.
Torkade baljväxter är en sådan produkt som man i första hand köper i invandrarbutiker. Det kan säkert finnas på typ ICA Maxi också men är billigast på typ Orientlivs. Hållbarheten är lång så det går att köpa ett större parti och lägga på lager.
Kryddor av olika slag säljs ofta i storpack i invandrarbutiker. Även frukt och grönt finns där men det förutsätter att man bor rimligt nära. För kryddor kan man köpa påsar på typ 100-200 gram för betydligt lägre kilopris än i vanliga svenska butiker. Dessa kryddor är helt normala och inte sämre på något sätt.
På Willys säljer de en iransk kryddmix. Jag brukar använda den för att göra klyftpotatis. Den är alltså inte tänkt för det men det blir bra. Eftersom man behöver en rätt rejäl mängd för att få smak är det bra med en billig volymkrydda, snarare än typ basilika.
Grova pengar att tjäna här
Lägg aldrig pengar på frasvåffelmix igen! Egen frasig smet är busenkel att komma ihåg, man vet exakt vad man stoppar i sig och man sparar miljön från onödiga förpackningar i sitt våffelfrosseri:
1 dl kallt vatten
1 dl mjöl
1 dl vispad grädde (Du skulle väl vispa grädde ändå att ha till eller hur? Vispa mer bara)
(ca 4 våfflor)
Färska blåmusslor (finns på vanliga affärer även om man inte bor vid kusten). Vinkokta typ Moules mariniere. Sjukt gott tycker jag och mkt billigare än olika lyxiga fiskar.
Detta skall testas
1 dl vispad eller ovispad grädde?
Om man gillar starka smaker är det här mitt bästa tips:
Köp en halvbillig ost, gärna en på rea/kort datum. Vakuumförpackad.
Kan vara såndär smaklös Gouda eller hushållsost, men funkar allra bäst med exempelvis Grevé eller Herrgård.
Lägg den i kylskåpet och glöm bort den. 3 månader är bra, 6 månader perfekt, två år eller mer om du vill vara experimentell.
En vakuumförpackad ost möglar aldrig, däremot mognar den och blir mycket stark i smaken med tiden. Bästföre-datumet är endast en indikation på att osten EFTER det datumet kommer börja utveckla smak. Rätt logiskt egentligen: Står det att osten är olagrad så blir ju det defacto inkorrekt om den ligger på lager två månader hos Ica. På samma sätt är 6-månaders-osten du köper för 150 kr/kg alltså endast lagrad, vanlig ost.
Förefaller väl förvisso självklart, men har man minsta intresse av självhushåll så är ovan ett extremt lätt sätt att spara pengar, få godare mat och ha ett kul projekt igång med nära noll arbetsinsats. Man kan hålla på och vända på ostarna, men det är absolut inte nödvändigt.
Jag vet att folk i allmänhet har lågt intresse när det kommer till saker som tar tid. Men ur mitt perspektiv tar det här ingen tid alls. Köp två ostar, öppna den ena om en eller två månader, se hur smaken utvecklats, öppna den andra om ett halvår. Har du konstant två-tre ostar på lagring så har du alltid en kul och intressant smakupplevelse att se fram emot.
Osten är enligt min erfarenhet ALLTID ätbar. Vid ett par tillfällen, när jag köpt en fransk ost som redan vid köptillfället är lagrad kanske 12 månader, så har smaken blivit väldigt intensiv efter min lagring. Absolut ätbar, och inte dålig på något sätt, men knappast något man tar en tjock skiva av på frukostmackan.
Man kan även se på detta som ett allmänt sätt att spara pengar. Precis som att man kan köpa kött när det är på extrapris och frysa in, så kan man köpa på sig 8 ostar när det är extrapris och lägga dem på lagring. Om man gillar lagrad ost är det riskfritt. De kommer inte bli dåliga.
Ärligt talat behövs inte ens kylskåpet. De kan ligga i rumstemperatur, men lagringen går då mycket snabbare och smaken utvecklas inte lika bra. Den går åt det bittra istället för starka hållet.
Jag tror en sval källare kan vara perfekt, då slipper man ha kylskåpet fullt med ost.
Ja gör’t! 1dl vispad vispelivispgrädde ska det va! Ibland gör jag dubbel sats men då får man verkligen svulla våfflor om man bara är en
.
Gräv upp en deciliter av det fluffiga goda vita ur vispskålen och blanda försiktigt ner i vatten&mjölblandningen som man förslagsvis blandat ihop först. (Jag inbillar mig att luften i den vispade grädden bidrar till fras, och därför vill man inte slå ihjäl luftbubblorna med för våldsamt blandande. En nypa salt skadar inte tycker jag. Sen kan man alltid från gång till gång experimentera med proportionerna något hit och dit för att uppnå rätt frasissimo. För mig verkar det luta åt en aaaning mer vatten och grädde i förhållande till mjöl för att öka frasheten. Grädda med hett järn och förhållandevis lite smet.

Den bär också vara vakuumpackad. Jag bryter en Billingen inköpt och lagd i extrakylen i Juni 2019 nu. Jag köper ostar som är vakuumpackade och på superpris max 49kr/kilo. Har galler i kylen, sen roterar jag dom vartannan/tredje vecka så att inte en sida ständigt ligger nedåt. Läste det någonstans.
Grannen kör annorlunda. Han lägger sin hushållsost tre veckor på kylen så att den får mogna varmt, innan den åker i kylen några dagar innan öppning. Så tuff och modig är inte jag.
Det är superroligt, ju. Att man blir så glad när det både är extrapris OCH pga. att det är kort bäst föredatum så man tjänar några månaders lagring 
Vet du, att jag har en hushållsost från 2012 i kylen, som först lagrades i rumstemp som din granne gör. När brorsan till osten sprängdes i skåpet, åkte denna in i kylan och har suttit där sen dess
Och nu vågar jag inte öppna den 
Kan inte slänga heller. Kanske kan sälja den som en raritet på Bukowskis
Närå, men runt nåt års lagring, eller lite drygt, blir ju supergottigt 
Lättöl. Alkoholskatten som kickar in vid 3,5 gör att det helt enkelt inte går att motivera 3,5 över 2,8. Tror de flesta skulle ha mycket svårt att känna skillnad på sista 0,7% och priset är ofta halva.