Billighetsmat - vilka erfarenheter finns?

På senare år har det varit mycket fokus på höga matpriser. Det finns olika sätt att försöka hålla nere de egna matkostnaderna. Några exempel är dessa:

1. Köpa vanlig mat på extrapris (samma mat som vanligt, bara billigare)
  2. Köpa mat i storpack (vanliga varor som ofta finns på stormarknader)
  3. Öka andelen vegetarisk mat eller råvaror (särskilt baljväxter)
  4. Köpa mat i invandrarbutiker eller i torghandel (främst frukt och grönt)
  5. Handla varor med kort datum på t.ex. Matsmart

Jag tänker att en ytterligare genre som inte uppmärksammas lika ofta är vad vi kan kalla för billighetsmat. Det handlar om matvaror som ofta inte säljs i vanliga butiker och anses “mindre fina”. Några exempel kan vara:

1. Inälvsmat
  2. Färsk svensk insjöfisk
  3. Fryst höna (istället för kyckling)

Detta var nu tre exempel på färskvaror som ofta finns att köpa i invandrarbutiker. Varorna behöver inte vara importerade och inte heller ha kort datum. Det är bara varor med lågt kilopris som också har låg efterfrågan. I fallet med svensk insjöfisk kan det tyvärr ha samband med föroreningar. De andra två exemplen är mer neutrala. Är det någon som brukar köpa varor i den här genren? Jag tänker nu både på mina exempelvaror men också på eventuella andra varor i samma genre.

Jag har inte behovet av att snåla, förutom att jag gärna vill spara mer pengar.

Om jag hade det behovet skulle jag hellre dra in på andra saker, t.ex. dricka mindre alkohol, än att ändra mina matvanor.

Inälvsmat skulle jag inte köpa för att spara pengar men kycklinglever är ganska gott. Höna skulle jag nog kunna tänka mig att köpa men köper väldigt sällan fryst kyckling.

2 gillningar

Köper så mycket det går när något vi kommer använda är rejält nedsatt, t ex hade maxi grillkorv (härryda, 85%) för 10 spänn paketet häromveckan. Julskinka efter nyår är en klassikter, blev ca 15kg i år. Perfekt att röka och ha som smörgåspålägg, på pizza, i pastarätter, med sallad osv.

6 gillningar

Jag äter frusna grönsaker, svarta bönor och avokado med en skvätt olivolja till lunch var dag. Snabbare måltid finns nog inte. :grinning:

Jag ska börja köpa svensk fryst kyckling istället för lågprismärket(dansk) för svensk kyckling har mindre antibiotika i sig har jag läst.

Jag känner mer energi sen jag började med min vegitariska lunch. Sen älskar jag kött så till middag blir det kyckling eller lax med grönsaker och pasta. Alaska pollock är förvisso billigare än lax fast nästan ingen näring i det så det får bli lax varannan dag.

Pasta i pinnar är mycket billigare än krullig pasta av olika slag. 11 kr och blir ~22 portioner.

Jag försöker äta billigt och nyttigt. Fryst avokado som tinar blir helt nyskuren färsk, perfekt avokado. Bästa frukten att frysa.

Ägg är billig mat i förhållande till näringsvärde. Tränar lätt 2 ggr om dan så käkar 4 ägg per dag. Det är fett i äggulan men det må vara hänt för där finns nyttiga saker också.

Nån dietist här i forumet får gärna rätta mig om jag har fel. :blush:

Räknas kycklinghjärtan till inälvsmat? Jag tänkte prova det. Verkar gott. Hjärtat är ju en ren muskel ju.

2 gillningar

Vet du om det finns pasta i pinnar med ägg? Jag tycker att pasta med ägg i är godast men ibland passar pasta i pinnar bättre än krullig pasta men jag har inte hittat pasta i pinnar med ägg i.

Förut brukade vi köpa Barillas tagliatelle, alltså krullig pasta, men nu har de inte längre ägg i den.

Tyvärr, har ingen aning fast det låter väldigt gott. Ska själv hålla utkik efter det. :blush:

1 gillning

Ja, man ska inte äta för mycket insjöfisk, p g a olika föroreningar, men ett par ggr/månad bör vara OK i alla fall (sålänge du inte är barn eller gravid). Detsamma gäller f ö östersjön.

Men. Vilken fisk, och var hittar du den billigt?

(Gös och abborre t ex, har en tendens att vara väldigt gott, tar det framför odlad lax utan att tveka. Men det brukar inte vara billigt alls…)

1 gillning

Det jag främst tänker på är braxen som jag ofta hittat till bra pris. Jag har köpt det och varit nöjd med den. Sedan har det även förekommit andra fiskar men främst då sådana som inte skulle efterfrågas av mer köpstarka konsumenter.

Jag tycker att braxen är en helt ok fisk allmänt men den har en del ben. De andra fiskarna har jag inte provat men de går säkert också att tillaga på bra sätt.

Poängen är inte att ”snåla”. Det är bara så att det finns uppfattningar om vilken mat som är fin och mindre fin. Det har ingenting med kvaliteten på maten att göra. Detta styr dock i hög grad vilka varor som erbjuds i butiker där ”fina” människor handlar, typ ICA Maxi.

Om man tittar på utbudet i invandrarbutiker hittar man en hel del matvaror som det inte är något fel på och som var helt normala att ställa på bordet på typ 60-talet, när Sverige hade en enklare standard än idag. Dessa har lägre pris och köps främst av invandrare.

Jag har köpt sådant som lever och hjärta på restaurang utomlands och det har varit bra rätter. Dessa produkter kan man köpa i svenska invandrarbutiker också. I butiker som riktar sig till etniskt svenskar brukar de inte vara lika vanliga. När de finns kostar de betydligt mer. På båda ställena handlar det om färska varor från Sverige som har reko datum.

Jag har köpt bra lax i ”invandrarbutik” till betydligt lägre kilopris - skillnaden var att jag behövde bena ur den själv. Så liknande princip som hel kyckling vs filéer + ben.

Sist jag var och handlade på helt vanliga ICA så fanns det laxsida till samma kilopris som fryst lax, då blir det ju självklart vilken man köper även om man måste gå hela vägen tillbaka till fiskdisken och hämta.

Det brukar finnas åtminstone lever på ICA Maxi, och går man till City Gross så finns det ofta även hjärta och tunga, har till och med sett lunga och hjärna ibland. Köp och njut!

Fryst skaldjursmix och ev. crabsticks är bra pris per gram protein, om man satsar på makronäringsämnen.

Detta är en standardgrej. Istället för laxsida köper du hel lax (av mindre storlek) till lägre kilopris. Dessutom brukar detta vara en kampanjvara.

Utbudet varierar nog med det lokala kundunderlaget. Just lever har jag tittat på särskilt och där var prisskillnaden stor. Någon skillnad i vad man fick kunde jag inte se. Att köpa svenskt istället för importerat kött känns ändå som en rimlig prioritering.

Att varorna finns hela tiden är för mig också en poäng. I just invandrarbutiker brukar sådant här finnas alltid. I vanliga butiker är det lite mer varierat.

Eftersom du skrev om höga matpriser och billighetsmat så antog jag att tråden handlade om att köpa annan mat för att den var billigare.

Om man köper t.ex. inälvsmat för att man tycker att det är godare så blir det förstås en annan fråga men jag förstod inte att det var det du frågade om.

Men nu har vi en högre standard och då blir det inte normalt på samma sätt.

Jag tycker att människor får äta vad de vill men jag skulle inte äta viss inälvsmat, insekter, hund etc. bara för att det finns andra länder där det är normalt.

1 gillning

Speciellt när det kommer till mat, åtminstone i Sverige, finns det vissa stereotyper. Jag har undrat att till exempel våra grannar inte ens tänker på att köpa “något annat” eller “alternativ” till vad de brukar köpa.

En av våra grannar “stalkade” oss en gång och handlade i en butik samtidigt som vi (jag hade tidigare berättat för honom vår metod till sparsamhetsinköp). Jag kunde förstå att han inte var speciellt imponerad av vad han hade sparat, om han hade sparat något alls. Jag kunde förstå att han hade köpt det han brukar köpa, men inte i den vanliga butiken.

När vi jämförde visade det sig att han hade “förbisett” allt som var billigt och som han inte hade på sin inköpslista, antingen för att han och hans fru inte äter den sortens mat, ett specifikt varumärke eller för att behovet inte fanns just den dagen.

Just den dagen rabatterades Felix potatismos med 33 %, varav vi köpte åtta paket (25 kr/paket sparad).

Det som troligen är lättast att spara in på utan att sänka kvalitén är att ha ordning i sitt kylskåp/skafferi och se till att äta upp saker innan det blir dåligt.

Om man använder recept så överväg om du ska ha i alla ingredienser eller det blir lika bra utan den där specialkryddan/såsen.

Lär dig laga lagom mängd så att man efter att packat lunchlådan inte slänger färdiglagad mat så som ris/pasta etc.

5 gillningar

Jag vet inte om inälvsmat är så radikalt. Nu pratar vi främst “normala” typer av inälvsmat såsom lever, hjärta och liknande. Handlar det om mer skumma saker så passar jag.

Insekter och maskar har jag tänkt att jag ska prova men de behöver inte sälja dem på ICA. Det är roligt när man besöker udda platser att göra olika galna saker. Det är roligt att t.ex. lägga upp sådant på Facebook. Att ha sådana saker i Sverige också är liksom inte nödvändigt.

Just sådan potatismos innehåller en massa natriumglutamat om jag förstått saken rätt. Min sambo har bestämt att sådant ska vi inte köpa.

1 gillning

Jag gillar inälvsmat och är överlag inte så petig. Många saker går att laga till så att de blir goda, även om det kanske kräver lång koktid, särskilda kryddor osv. Att köpa något “sunkigt” för att spara pengar känns inte som någon vettig idé. Däremot kan jag tänka mig lära mig nya recept, just för att kunna laga till någon mindre vanlig råvara så att den också blir god. Det är ändå tillgång och efterfrågan som styr priserna. Bara för att något är lite udda behöver det inte vara dåligt.