Billighetsmat - vilka erfarenheter finns?

Intressant reaktion.

1 gillning

Jag köper regelbundet lever och tillagar. Köper även både lever och kycklinghjärta och maler ner, fryser in i småportioner och blandar sedan med när jag lagar olika köttfärsrätter. Bra sätt att öka näring och sänka pris.

Under budet av recept för inälvsmat är tyvärr fortfarande väldigt begränsat i min erfarenhet men jag experimenterar ibland.

Inälvor är inte alls dåligt, men tyvärr är det inte lika billigt längre som det brukade vara. För recept är det nog en bra idé att titta på det slaviska köket, där slaktbiprodukter ofta används i t.ex. soppor och läggs till matpannkakor.

Vad som är vad av olika E-nummer vet inte jag. Tydligen ska pulvermos vara onyttigt som kategori. Jag tror inte att det har med fabrikatet att göra.

1 gillning

Så kan det säkert vara. Kycklinghjärtan och liknande som säljs i vanliga butiker har gått upp i pris rejält. Jag har inte kollat läget i invandrarbutikerna men tidigare har prisskillnaden varit stor.

Kycklinglever tycker jag, som jag redan har sagt, är gott och “vanlig” (är det kanske kalv då?) gräddstuvad lever tycker jag också är gott. Kalvbräss kan jag säkert ha ätit på någon bättre restaurang men jag skulle aldrig köpa och tillaga det själv.

Helt rätt.

Generellt sett, om någon produkt innehåller en massa olika ingredienser så är det oftast inte särskilt bra för kroppen.

Fokuserar man på varor som innehåller 1 ingrediens, med ett fåtal undantag(exempelvis creme fraiche), så kommer man ofta rätt långt med hälsan!

Angående trådens ämne, pengar, så är mitt tips att småhandla ofta snarare än att storhandla. På så sätt har man större chans att hitta extrapris att slå till stort på.

Natriumglutamat = E621.

Det kan mycket väl vara så att det är “onyttigt”, men då ska man verkligen inte börja prata om pris och billighet. Mat som inte har fuskats med är sällan lika billig.

1 gillning

Känns lite som hela poängen med guldgubbens historia försvann. Poängen var ju att kunna anpassa sina inköp sin matlagning efter vad som vad rabatterat för dagen och kanske vara lite flexibel med vad man tillagar. Handlar man bara det man alltid handlar och inte tänker utan för boxen så blir de ju ingen större besparing tyvärr.

1 gillning

Natriumglutamat kan man, för att anknyta till trådens ämne, hitta på många asiatbutiker (ofta under det japanska namnet ajinomoto), och det är ett billigt alternativ till i Sverige mer traditionella smakförstärkare som fonder och buljonger. Det får, i min erfarenhet, den mesta maten att smaka bättre.

1 gillning

City Gross annonserar att de stycker kött själva. För många år sedan när vi började leta efter slaktbiprodukter tyckte vi att det var konstigt att City Gross aldrig hade det i kyldisken. Vi frågade om vi kunde köpa slaktbiprodukter från dem, och de blev något förvånade. Det visade sig att det inte fanns någon efterfrågan på slaktbiprodukter (hjärta, lungor etc) så det slängdes. Vi sa åt dem att lägga något åt ​​sidan och vi fick det som fanns tillgängligt för 5 kr för allt. Tyvärr är det priset inte längre fallet.

1 gillning

Det där var en konstig synpunkt. Enkla råvaror brukar ofta vara billiga och de är normalt fria från konstigheter.

Det är så det ser ut generellt i Sverige. Prisnivån är för låg för att sådan hantering ska vara lönsam.

Så var prisbilden här i södra Sverige för 10-15 år sedan. Under tiden kommer priset för t.ex. hjärtan har ökat till mellan 79-99 kr/kg, vilket i vissa fall är samma pris som importerat fläskfärs.

Enkla råvaror kan vara billiga, som kött och fisk, just för att de fuskas med.

Det finns några invandrarbutiker som jag undviker som pesten. Det är svårt att verkligen bedöma hur gammal råvaran är och med erfarenhet från Östeuropa vet jag att man optiskt kan förlänga livslängden på färska råvaror.

Men, jag kan förstå att det inte passar med ett svenskt narrativ, så låt oss bara lämna det där.

Att det kan fuskas med saker i en del butiker är helt säkert sant. Mycket av köttet i invandrarbutiker brukar vara importerat. Just inälvsmaten har jag dock noterat brukar komma från Sverige.

För att citera Uncle Roger.
“MSG is like salt on crack”.

Har ingen som helst negativ påverkan så länge man följer RDI. Det höjer verkligen smaken och finns naturligt i en massa saker, det är inte syntetiskt.

1 gillning

Jag menar att det generellt slängs mycket av enklare köttråvara. En kompis har en fårfarm. Jag frågade honom vad inälvsmaten skulle kosta. Det visste han inte. De har ett avtal om att få de dyrare bitarna levererade och resten slängs. För att få något ytterligare levererat skulle de behöva ändra avtalet med slakteriet.

Slakterier exporterar slaktbiprodukter till andra länder, eftersom efterfrågan är stor i Östeuropa och Asien. Det som inte efterfrågas blandas i hund- och kattmat och annat djurfoder.

Ja, att det blir djurfoder är jag med på.