Billighetsmat - vilka erfarenheter finns?

Förresten, fårtarm används för att göra de bästa korvarna. Om din vän har många får bör han ändra kontraktet (om det löner sig)

Absolut inte​:roll_eyes: just “höna” gör mig så ledsen. Hönan har plågats i åratal för äggens skull och sedan dödar man henne, säljer hennes kropp för att tjäna ett par kronor till​:broken_heart::broken_heart::broken_heart:

För att få matkontot att gå ihop hjälper följande:

Köp bönor, linser, ris, mjöl och övriga torrvaror i invandrarbutiker och i storpack. Kilopriset skiljer sig enormt mot att köpa 500gr på Coop, Ica och liknande.

Handla på förmiddagen, här kan man ofta få to-good-to-go-kassar grönt eller gårdagens bröd (funkar finfint att frysa in).

Planera efter extrapriser

Gå och fiska själv

Om du känner att du villhöver kött så kolla med en lokal bonde. Oftast har de gårdsförsäljning/ bonden har jakträtt och får därmed viltköttandelar.

Mycket bättre än importerad skit och kostar mindre. Även om kilopriset är högre är det inte fullsprutat med vatten.

1 gillning

Det där verkar ju rejält snurrigt. Hönor har ju levt någon sorts liv. När de blir äldre slaktas de och blir till livsmedel.

Vanliga kycklingar är genmanipulerade till max och proppas fulla med sojabönor från skövlad regnskog. Sedan blir de en sorts vandrande köttpaket med olika skador på grund av sin groteska övervikt. Vad är det rimliga med den här ordningen?

Citat

E-nummer framställs ofta okunnigt som något dåligt, när det vad jag förstår står för att det är EU kontrollerat. Dvs godkänt och testat av myndigheter med forskning i ryggen.

3 gillningar

Angående invandrarbutiker så har Orienthuset Gamlestan en riktigt bra köttbutik med rejält lägre priser, där de skär upp och maler direkt över disk. Oklart hur mkt som är svenskt dock. Kvaliten har alltid varit bra enligt min erfarenhet.

1 gillning

E-nummer kan vara allt möjligt. Att påstå att de mer generellt skulle vara dåliga är inte korrekt. Däremot är natriumglutamat och liknande inte bra.

Blir det inte en hel del spill som höjer nettopriset?

Går ju att få ner sin kostnad markant men då får man också vara beredd på att blötlägga bönor/gula ärtor/ kikärtor. Röda linser slipper man blötlägga kostar ungefär 32 kr / kg. Går att göra både bolognese, lasagne eller vad man nu vill göra. Man kan också göra sin egen falafel med kikärtor eller gula ärtor som man blötlagt.

Köper du färdigkokta bönor, så kommer du inte spara så mycket. De är just när du köper torrvaror som du kommer se den stora besparingen. Tex 1kg gula ärtor för under 20 kr. I princip alla bönor, ärtor, kikärtor, linser innehåller 20-25 % protein (köpta torra givetvis inge tetrapack!)

Så nu inväntar jag alla fördomar vi har mot vegetarianer och hur dålig vår kost är :slight_smile: Ha en trevlig dag!

3 gillningar

Visst är det så men jämfört med normalpris på ICA är det en bra grej. Man kan också använda huvudet till soppa. Det säljs separata huvuden på sina håll. Det minskar spillet.

Att ha några burkar med egenkokta kikärter, kidneybönor eller annat liknande i frysen är en väldigt bra grej. De är nyttiga, mat till mycket och kostar nästan ingenting.

1 gillning

I Noll stjärnor på femman fick man lite mattips idag.

En “mjältmacka” eller grillade tarmar i Palermo kan kanske vara ett tips till semestern?

Allt går att äta och om man är nyfiken, varför inte?

Jag testade Mondongo i Colombia, en soppa gjord på tarmar. Ingen höjdare tycker jag, men man kan ju alltid prova åtminstone en gång, så man vet.

Ja, sådan mer exotisk mat är ju kul att prova.