Dina matvanor när du blir fattigare

Finns ju en tråd om: “Dina matvanor när du blir rikare”, så jag tänkte nu när allt blir dyrare och en del blir fattigare, så undrar jag om du som känner dig fattigare har ändrat dina matvanor?

2 gillningar

Inga förändringar. Baserar maten på enkla råvaror, helst helt utan innehållsförteckning. Inte mycket att göra där.

3 gillningar

Fattigare vet jag inte då… De är mer att vissa matvaror blivit dyra då…
Vi har flera år haft 4.000 kr i månaden insatt på ica kortet å dom pengarna räcker fortfarande…
Å skulle de inte räcka som får vi sätta in mer…

1 gillning

Det som skiljer för mig är, i kombination med mer hemarbete, att alla rester äts upp. Det blir alltid lite ris, potatis eller pasta över. Igår åt jag till exempel chicken nuggets med schnitzel, ris, bea och sweet chilisås. Detta då det var äldst i kylskåpet. Känns riktigt bra! Åt jag ute 4 gånger i veckan förut blir det nog bara 2 eller 3 gånger nu.

4 gillningar

För min del så fortsätter mina matvanor som under min studietid, som nu fast jag har fått högre inkomst :confused:

Har en tendens att ha låg utgifter på mat och fokusera på andra utgifter som exempelvis inredning, bilvård osv.

Upptäckt att vita bönor i tomatsås med stekta ägg och peppar på är en bra, hyfsat nyttig och snabb lunch. kostar väl 12 spänn.

4 gillningar

Att baka sitt eget bröd kan man spara in en del på, speciellt nu när de färdigskivade bröden börjar närma sig 40kr/st i butik.

Vetemjölet har också gått upp i pris, men man kan ändå spara en del om man köper på extrapris.

Börja baka för hand, och om man fortfarande bakar regelbundet efter ungefär 1-2år så kan det vara värt att investera i en köksassistent. Begagnade electrolux-assistenter kan man hitta för runt 500kr och de är i grunden samma modell som moderna ankarsrum.

2 gillningar

Dessutom så mycket godare och nyttigare.

Nu har inte detta bara med kostnad att göra, men jag har i större utsträckning gått över till lakto-ovovegetariskt. Linser och bönor är sjukt billigt, och gott!

2 gillningar

Jag har alltid lagat mat från grunden, storkok, fokusera på kilopris och ha koll på erbjudande i mattafären och handla efter det. Sen unnar jag mig saker ibland såklart men maten är ett område där det går att göra underverk med en låg budget.

Finns en fantastiskt konto på instagram, portionenundertian, som också har skrivit en bok om billiga recepter.

4 gillningar

Är det av medicinska skäl? De allra flesta människor mår bäst av en allsidig kost, tror jag. Sen går det trender i alla möjliga dieter som det är lätt att haka på. Med eventuell risk för brist av något ämne. Nu senast visade det sig att järnet i vegobiffar inte kan tas upp av kroppen, trots att järninnehållet är högt.

Egentligen tror jag att nästan alla kan äta nästan allt.

Nej det är av ideologiska och miljömässiga skäl. Jag var vegetarian i sju år så har rätt bra koll på hur/vad jag behöver äta men äter ju också kött nu.

1 gillning

Blir mer grytor och storkok för våran del, tycker det är mycket lättare att byta ut proteinet (kött) i dessa. Mer linser & bönor vilka har lägre kilopris än kött.
Tidigare så köpte vi lite “finare” basvaror så som pasta, krossade tomater etc. Märker dock att det gör ingen större skillnad i smak, så kör på med de billigare märkena på dessa varor.

I princip slutat helt med dricka, helt onödigt - dels från ett kostnadsperspektiv, men också p.g.a. att det är rena sockerbomben. Svårt i början, efter ett tag funkar det alldeles utmärkt. Ett stort glas med iskallt vatten släcker snabbt suget efter dricka.

Mvh,

2 gillningar

Jo, jag har slutat med oxfilé, entrecote osv samt grönsallad (med sallad, paprika och små tomater) till fördel för kyckling, köttfärs och vitkålssallad. Köper lax när det är extraerbjudande på en sida, delar och fryser in i portionsförpackningar. Lite mer storkok.

Erbjudanden tittade jag på redan innan, dessutom att alla rester blir matlådor som fryses in.

2 gillningar

Är skuldfri och lever precis samma liv som tidigare.

1 gillning

Fytinsyra är ett problem i köttsubstitut av soja och ärtprotein. Precis som du säger är halvfabrikat inte nåt man bör bygga en hel kosthållning kring. Dessutom är det dyrt. Blötläggning och kokning minskar antinutrienterna i torra bönor, linser.

Skulle säga vi köper betydligt mindre sallader och spenat på påse, isbergssallad och frysta bär, av kostnadsmässiga skäl. Det är ersatt av vitkål eller rödkål, gärna grönkål, morötter, svenska äpplen och annat i säsong.

Detta är matens Rolls-Royce. Och otroligt nog bland det billigaste du kan äta. Dessutom miljövänligt och gott.

3 gillningar