I denna tråd kan vi väl dela med oss av våra bästa “hacks” när det kommer till matkostnader.
Har ni några riktigt goda och billiga recept för matlådan?
Hur mycket pengar lägger ni på mat i månaden? Är det viktigt för dig att äta god och “lyxig” mat eller ser du det som ett område där du kan skära ner på kostnaderna?
Sedan 2015 har vår hushållsbudget legat på 3 500 kronor per månad för två personer. Det inkluderar mat, städmaterial, toalettartiklar och andra småsaker för det dagliga hushållet. Innan dess var hushållsbudgeten 3 000 kronor i månaden sedan 2006.
Vi har två kylar, tre frysar och ett skafferi. Vi äter god och varierad husmanskost med variationer. Det är verkligen sällan vi äter ute, fast mest när vi är på semester en gång om året.
Vi lägger 4.000 varje månad på ica kontot, gjort de i flera år… Vi är 2 vuxna å vi lagar all mat från grunden å de är mest husmankost å nästan aldrig hel eller halvfabrikat…
Ärtsoppa. Gula ärter för 20kr kilot på willys. Lite bröd till det. Ca 5 kronor per måltid.
Jag lägger ungefär 2500 på mat per månad varav 1000 är hämtmat. Egentligen så har jag försökt få ner hämtmatsposten lite, men det har inte gått så bra.
Vi är två vuxna och tre barn mellan 3-10, och lägger ca 9 - 10.000 kr i månaden på mat (inklusive lite städ och hygien). Vi veckohandlar på Willys och försöker balansera olika prioriteringar:
Hålla nere kostnaderna.
Det är en ganska tuff budget för oss, sett till hur vi vill prioritera. Vi hade nog klarat oss bättre om vi kollade olika butiker etc, men prioriterar inte det tidsmässigt.
Halvfabrikat max två måltider i veckan.
Försöker alltid hitta alternativ utan tillsatt socker, vilket alltid är det dyraste alternativet (om det ens finns)
Fisk/skaldjur minst 1 gång i veckan.
Borde vara två gånger men svårt att lösa något som barnen gillar tillräckligt mycket.
Vegetariskt minst 2 gånger i veckan.
Nötkött minst 2-3 gånger.
Vi tycker detta är viktigt ur näringssynpunkt. Just nu kör vi på en 10kg nötbox från Gröna Gårdar varje/varannan månad. Detta gör vår budget något tajt, men gör det etiskt möjligt för oss att äta mycket nöt.
EDIT: Här är vårt mål. Vi missar alltid målet i nån aspekt; för mycket halvfabrikat, spenderar för mycket, för lite veg etc etc.
Bland de billigaste maträtterna jag lagar är paj och omelett baserad på egenplockad svamp. Lär dig hur t ex trattkantareller ser ut så kan du plocka kassvis under senhösten. Lägg svampen att torka så håller den flera år och tar minimalt med plats. Jag drygar ofta ut kött/kycklinggrytor med mycket svamp.
Lök är också tacksamt att använda. Klassisk fransk löksoppa är jättegott, lökpaj är en annan goding. Tar lite tid att laga men gör en rejäl laddning så du har till flera måltider.
Kikärtor är också bra att dryga ut maträtter med. Köp torkade och blötlägg och koka själv så har du ett billigare alternativ än köpa de färdigkokta “på burk”.
Vi gör ofta soppa eller grytor med säsongens råvaror. Göra stora grytor så att det räcker till många portioner. Varierar sedan kolhydraterna till detta.
Men vi är rätt kassa överlag på hålla nere matkostnaderna. Lägger ca 8k i månaden för 2 vuxna och ett småbarn.
Som redan sagts så är storkok och frys din bästa vän vi lägger 6000 i månaden. Två vuxna 3 barn. Om man lägger ner lite tid och planerar veckorna efter erbjudanden så blir det pengar över.
Jag slutade äta på jobbet för många år sedan och frugan är på god väg också. Aldrig räknat på det men jag kan inte äta lika mycket 1 gång om dagen som 3
Jag gör det dock av hälsoskäl och för att slippa allt vad matlådor innebär
Mycket vegetariskt är generellt billigt, t.ex. pasta med grönkål eller tomatsås, quinoa med grönsaksfräs, grön ärtsoppa. De flesta soppor förresten. Ugnspannkaka. Och att laga saker på torrvaror som linser, bönor etc med bra hållbarhet.
Lagar det mesta hemma från grunden. Är dock mycket pasta så det blir att man köper färsk pasta en del av tidsskäl. Men på helgerna åker valsen fram. Beställer mjöl å ost på online-saluhall så får man finare grejer till bättre pris och större förpackningar än på mataffären. Har oftast matlådor till jobbet men vi fryser inte mat för det blir så tråkig smak och konsistens.
Ett hack är att gå till pizzerian och bara köpa deg. Här tar de bara 15kr/deg fortfarande fastän färdiga pizzorna gått upp hutlöst i pris. De har tydligen glömt justera priset på degen, vilket får mig att ifrågasätta om de har några kostnadsökningar öht. Det är ju degen som är hantverket och tiden liksom.
Befriande att höra någon mer som lägger / behöver lägga mer pengar på mat!
För egen del lägger jag också relativt mycket på mat eftersom det är en viktig del i min träning. Runt 3500-4000 i mån (själv) och då äter jag i stort sett alltid hemmalagat!
Skulle säga följande delar har störst påverkan på kostnaden:
Vad du köper. Minska ned på kött o fisk, även mejeriprodukter har blivit rejält dyra om du vill äta billigt. Baljväxter och grönsaker i säsong kostar en bråkdel av vad annat kostar.
Storkok och planering med rätter där du har mat hemma dvs inget svinn och där du vet maten håller och är god och billig. Vi har lagat en hel del från portionen under tian.
Vilken affär du väljer o vilka märken du köper. Skulle gissa att det skiljer 10-50 % på liknande varor beroende på vart du köper och vilken vara/storlek av förpackning mm.
Handla inte det du är sugen på oavsett pris utan utgå från kampanjer och vad som är i säsong. Köp mycket av det som är biliigt och håller sig. Jag köper aldrig tex toapapper, smör, lax frusen, ost och kaffe till ordinarie pris utan nästan alltid med 20-40 % rabatt. Gör en del skillnad över tid.
Skapa en Receptbank med rätter som innebär en varierad kost, billiga ingredienser och som ni gillar.
Går ju såklart att följa något av tipsen ovan och ändå spara en del. I vår familj sparar vi enormt med tid på att inte laga mat och diska inför varje måltid då vi ofta lager 6-8 portioner samtidigt för vardagsmat. Ligger runt 3500 per månad nu för 2 vuxna och ett barn med ersättning exkl utemat.
För mig är det viktigt att vi äter god och näringsrik mat, även om den kanske inte skulle ses som lyxig av andra. En grönsakssoppa kan vara grymt god, men kanske inte så lyxig.
Mina tips:
Laga mer vegetarisk mat. Äter man varierat behöver man inte vara orolig för att inte få i sig tillräckligt med protein. Speciellt inte om man använder ägg, mjölkprodukter eller baljväxter. Varje måltid måste heller inte innehålla fullvärdigt protein. Kroppen fixar att kombinera aminosyror från olika måltider till fullvärdigt protein.
Potatis, rotfrukter och vitkål är billigt, näringsrikt, mättande och gott.
Använd rester till nya måltider. En linssoppa kan bli till en vegetarisk lasagne nästa dag. Överbliven pasta kan bli en makaronilåda. Kokt ris kan omvandlas till bollar eller biffar. Lite av varje kan kastas ner i en omelett. Osv…
Att koka torkade bönor istället för att köpa på tetra är lite mer hardcore. Koka en hel förpackning torkade bönor på en gång och frys in i zip-påsar. En tetra innehåller 230 g bönor (utan vätskan) så att portionera likadant gör det lätt att följa recept.
Som fler har skrivit; baka eget bröd. Baka en gång i veckan och frys in. Hembakt blir snabbt torrt.
Gör egen pizza. Receptet på pizzadeg som finns bak på torrjästpåsen är toppen. Köp inte riven ost, utan riv själv.
Utnyttja frysen. Jag köper gärna 5 mozzarella-ostar på erbjudande. Går utmärkt att frysa. Ost, smör, grädde, färska örter som riskerar att bli dassiga, rivna rotfrukter, frukt till smoothie eller paj kan frysas mm… Så utnyttja erbjudanden och se till att saker inte blir dåliga i kylen.
Det är bara inför speciella tillfällen som jag handlar till vad vi ska äta i veckan. Annars lagar jag mat från skafferi och frys och handlar för att fylla på dessa med matvaror jag vet vi använder.
Vad gäller pizzadeg så finns det ju lite olika skolor på hur man vill ha degen. Även youtube är fullt med bra vägledning för hur man tex kalljäser och bakar ut en deg. Det är tillfredsställande när man blir lite Flink på det hela. Men man behöver åtminstone köpa sig en pizzaspade för att hanteringen inte ska bli kaos.
Hack #1
Jag håller på med periodisk fasta sen flera år. För mig innebär det att jag äter både mindre men också alltid hemlagat. Jag gör det för min hälsas skull och det passar förstås inte alla men jag uppskattar den ekonomiska uppsidan.
Hack #2
Gamifya handlandet. För mig har det blivit en sport att ha ordentlig koll på butikernas priser och jaga bra deals och extrapriser.
Hack #3
Laga och improvisera rätter efter det som är billigast just nu istället för att vara låst vid vad recepten säger.
Hack #4
Släng inte mat och köp inte mer än man hinner äta äta upp. Varje procent svinn har ju samma effekt för min ekonomi som butikernas prishöjning.
Hack #5
Det går bra att köpa varor med kort/utgånget datum. Man får lära sig vilka varor som är lämpliga.