Era bästa billiga rätter?!

Jag älskar att laga en god billig måltid. Det känns som fusk. Vi äter mycket fisk, som blivit rätt dyrt nuförtiden, så att rotera in billiga, men också relativt nyttiga rätter känns alltid toppen. Några favoriter som går under hundringen för att mata oss båda, ibland med matlåda över, är korvstroganoff, fläskpannkaka med keso och lingon eller ärtsoppa med ägg :slight_smile:

Vad är era go to billiga favoriter?

En god köttfärssås är oslagbar kostnadsmässigt relativt till smak tycker jag! Går ju att variera oändligt och ha i mycket billigare råvaror som “utfyllnad” som bönor och linser och grönsaker, och endast använda en liten del köttfärs eller vegofärs.

9 gillningar

Finns massor av bra snålmat! Makaronilåda är en favorit. Potatis är billig bukfylla, man kan göra potatisgratäng eller potatissoppa för variation. Baka eget bröd är ju ett bra sätt att förverkliga sig själv och spara pengar samtidigt, eller med begagnad brödmaskin från Marketplace.

Det finns massor av lite billigare styckdetaljer som man kan äta för att få i sig protein. Tänker främst på inälvsmat, lunga, hjärna och lever som kan ligga och locka med sina kort-datum-klisterlappar.

3 gillningar

Det här tycker både jag och frugan (kräsna barn not so much) är löjligt gott och känns som nyttig sammanättning. Brukar köra kycklingfärs istället, och hackade jordnötter till.

7 gillningar

Raggmunk med fläsk och rårörda lingon är också en riktig höjdare, fast kanske mer på smak- än nyttighetsskalan…

5 gillningar

För mig som dykt mycket i svenska vatten i drygt 25 år och sett förändringen i våra hav så är jag bara glad om folk äter mindre fisk/skaldjur-framför allt odlad lax som är värsta miljöboven av de alla.

Fransk löksoppa, potatis/purjolökssoppa, varma mackor (i klämjärn), krögarpytt (färdigmat) m stekt ägg, indisk linssoppa, isterband med sallad, ramen, färdiga pizzakit med olika fyllningar kan varieras i oändlighet, pastasås med färska körsbärstomater/vitt vin och bacon, potatisbullar med lingonsylt och bacon, dandannudlar, kycklingwok (m vegetarisk “ostronsås” gjord på svamp, bättre än originalet) kan varieras på många olika sätt, pasta carbonara, grekisk omelett (fetaost, körsbärstomater, rödlök)… Tror nog jag vet mina fler, men det här är några exempel på våra standardrätter som håller nere våra matkostnader, och dessutom är enkla att laga när man inte har mycket energi.

6 gillningar

Spenatsoppa med kokt ägg och ostsmörgås till. Har man möjlighet så är soppa på brännässlor ett billigare alternativ.

3 gillningar

Ärtsoppa lagad på hemkokt rimmad hel fläsklägg och sedan blötlagda gula ärtor som måste kokas i fläskspadet för att bli en god soppa.

Blir oslagbart gott, räcker till ett kompani och kan frysas i matlådor och är dessutom riktigt billigt. I synnerhet efter jul/nyårshelgerna när den rimmade läggen efter alla julskinkor reas ut för ofta max 20:-/kg :+1:

7 gillningar

Hembakade baguetter är rätt billiga och inget går upp mot färskt bröd. Jag kan äta en hel längd efter den kallnat lite, antingen med smör eller olivolja på. Fast en “rätt” är det väl inte.

Jag ska precis göra pulled pork i röken, en hel grisaxel (“bogbladsstek” tror jag är den korrekta svenska benämningen) är inte speciellt dyr och det blir mer än ett kilo kött i slutänden. Fast då räknar jag inte investeringskostnaden, man måste ju ha nåt att röka den i.

2 gillningar

Stekt kryddad köttfärs med grekisk yoghurt.

Jag gillar när det är enkelt.

2 gillningar

Hemmagjord ärtsoppa är gött!

1 gillning

Ja! Tog en lov runt huset idag och kokade oss sen en nässelsoppa :slight_smile: I med lite lök, kokt ägg och restgräddfil och lite bacon från frysen. Prima primavera.

6 gillningar

Kyckling, grönsaker, ris eller potatis och sås/dressing. Alternativt göra en wok eller gryta istället för sås/dressing. Går att variera smaksättning i oändlighet. Vår standardmatlåda och det kan göras för 30 kronor matlådan utan problem! Med de billigare frusna kycklingmärkena och frusna grönsaker ska man nog kunna klättra ner mot 20 kr portionen.
Enkelt att få in alla makronutrienter och de viktigaste mikronutrienterna utan behöva lägga så mycket energi.

1 gillning

Min favorit: detta recept på en böngryta som omedelbart blev ett stående inslag på menyn när jag hittade det för ett antal år sen. Enkel att göra, väldigt billig (särskilt höst och vinter) och väldigt god. Servera med en klick crème fraiche för att lyxa till det lite.

2 gillningar

Daal. Är inte vegan eller vegetarian så det kan slinka med lite köttråvara ibland.

2 gillningar

Hemlagat. De flesta rätter för mig landar på cirka 25-30kr per portion.

Smyger med en del halvfabrikat, då främst mejeri, fish and crisp och garants eko köttbullar.

Bakar mycket bröd och hamburgerbröd själv, blir godare och billigare.

Brukar bunkra svensk eko nötfärs, färsk kyckling och köpa en färsk laxsida när det är rea. Laxen är smidig att köra på låg temp i ugnen och sen frysa in portioner.

5 gillningar
  1. Makaroner och maletkött ihopblandat.. jag vet inte, det är billigt och det är fan så gott. Bättre än makaronilåda.

2. Potatis och maletkött med en smör/mjöl sås, skitbra!

3. Ris + currysås och så matar man in en hel kyckling i ugnen, verii najs!

4. De flesta soppor. Ärtsoppa, siskonkorvsoppa, maletköttssoppa, med bitar kostar det en förmögenhet.

5. Iallafall här har de en app så får man hämta rester från restauranger billigt, ofta kanske nåt saknas men de har man ju basingredienser till hemma.

Några exempel, kostar inte många. Det är inget extra men alltså, konstigt bra!

1 gillning

Tänkt glömma sallad, brukar köra samma sallad om och om igen och bara byta ut annanas till typ persika, vattenmelon eller nåt liknande.

Sallad, gurka, gul paprika och ananas eller annan valfri liknande produkt.

Säger man malet kött i Finland och inte bara färs? Jag minns den enda gången jag var där, i en svensktalande del. Jag slogs av hur episkt gammeldags allt var skrivet. Ibland lite medeltida och förvirrande, som matbutikens ”extrapris”, vilket presenteras som ”Mer än förmånligt!”

1 gillning

Bönor och ris är en god klassiker.

https://www.allrecipes.com/recipe/15559/black-beans-and-rice/

1 gillning