Vad blir det för mat?

Ja, vad blir det egentligen för mat idag?

Har noterat att det pratas en del mat i chatten så tänkte att det var läge för en tråd istället. Blir det spaghetti och köttfärssås eller blir det Pizza frutti di mare? Eller något annat gott? Eller mindre gott?

Dela med dig så kanske vi kan inspirera varandra att utöka vår arsenal med maträtter. Både till vardags och till fest. :slight_smile:

Mat är ju dessutom en av de större utgifterna för många varje månad så det är ju även kopplat till ekonomin :slight_smile:

9 gillningar

Idag lagade jag smörstekt torskrygg (egenfångad i vintras), serveras med färskpotatis (egenodlad) och en kall sås bestående av majonäs, gräddfil, gurka, dill (egenodlad), gullök, skånsk senap, dijonsenap, salt och peppar.

Igår blev det färdiga dumplings med kycklingfyllning. Dippade i sweetchili-sås. Enkelt men gott.

10 gillningar

Jag står i kvalet idag, men lutar nog åt att latmasken kommer att vinna. Så blir nog att beställa hem en tonfiskpizza.

4 gillningar

Såklart ska latmasken få vinna också ibland :slight_smile: Jag älskar pizza och äter det gärna ett par gånger i månaden. Men jag har aldrig testat tonfisk på pizzan…

2 gillningar

Ikväll blir det varmrökt lax på grovbröd, ägg och romsås till.

4 gillningar

Det lät ruggigt gott! Röker du laxen själv till och med? Jag gillar lax på alla vis som går :slight_smile:

1 gillning

Nej rökeriet lämnar jag över till Vägga rökeri i Karlshamn :sweat_smile:

2 gillningar

Så varmt så matlusten är låg. Men har en hel del egenodlad sparris som behöver ätas. Så kokt sparris med smör blir det i alla fall. :yum:

4 gillningar

Rester från studentfirande här, således plockmat och vin.

2 gillningar

Faktiskt Vesuvio… :sweat_smile:

3 gillningar

Jag förväntar mig detta svar från flera FIRE sparare: “Havregrynsgröt 2kr ink socker”

7 gillningar

Fusillipasta med salami- och paprikaostsås.

2 gillningar

Fast det där är frukost… och ska ätas utan socker. :sweat_smile:

3 gillningar

I så fall med mjölk ? Men då är vi nog uppe och nosar på 3 SEK. Helt rakt av Havregrynsgröt vettefasen.

Funkar nog till middag också.

2 gillningar

Blir lite välmarinerad kyckling att grilla, smörstekt sparris och potatisklyftor med en enkel sallad till.

Efterrätt för kvällen får bli lite pannkaka, nyplockade jordgubbar och lite hemgjord glass!

3 gillningar

Ja, med mjölk. Men då med kort datum i sann Mårderanda. :sweat_smile:

4 gillningar

Här lagas något liknande.
Fyller år på lördag och har firarmiddag ikväll med kidsen. Min nyblivne (kock-)student står således i köket och finhackar schalottenlök, morot, selleri, tomat, röd paprika, röd o grön chili o ska snart påbörja någon salsiccia-sås med pasta. Kommer bli löjligt gott, det vet jag redan, då allt han gör med pasta blir löjligt gott.
Det vattnas redan i munnen!

8 gillningar

Låter väldigt smarrigt!

1 gillning

Makaroner. Falukorv. Sauce rouge.

2 gillningar

Grillad bläckfisk som jag just nu förkokar. En bunt lokala grekiska jätteräkor ska vi också grilla. Någon sorts stekta små fiskar står också på menyn. Diverse grillade grönsaker och sallad till det. Hoppas att det här ska bli reko.

Att ha en egen robust grill med på semestern är bra. Vi provade det förra året och det var en klart vinnande modell.

4 gillningar