Har noterat att det pratas en del mat i chatten så tänkte att det var läge för en tråd istället. Blir det spaghetti och köttfärssås eller blir det Pizza frutti di mare? Eller något annat gott? Eller mindre gott?
Dela med dig så kanske vi kan inspirera varandra att utöka vår arsenal med maträtter. Både till vardags och till fest.
Mat är ju dessutom en av de större utgifterna för många varje månad så det är ju även kopplat till ekonomin
Idag lagade jag smörstekt torskrygg (egenfångad i vintras), serveras med färskpotatis (egenodlad) och en kall sås bestående av majonäs, gräddfil, gurka, dill (egenodlad), gullök, skånsk senap, dijonsenap, salt och peppar.
Igår blev det färdiga dumplings med kycklingfyllning. Dippade i sweetchili-sås. Enkelt men gott.
Här lagas något liknande.
Fyller år på lördag och har firarmiddag ikväll med kidsen. Min nyblivne (kock-)student står således i köket och finhackar schalottenlök, morot, selleri, tomat, röd paprika, röd o grön chili o ska snart påbörja någon salsiccia-sås med pasta. Kommer bli löjligt gott, det vet jag redan, då allt han gör med pasta blir löjligt gott.
Det vattnas redan i munnen!
Grillad bläckfisk som jag just nu förkokar. En bunt lokala grekiska jätteräkor ska vi också grilla. Någon sorts stekta små fiskar står också på menyn. Diverse grillade grönsaker och sallad till det. Hoppas att det här ska bli reko.
Att ha en egen robust grill med på semestern är bra. Vi provade det förra året och det var en klart vinnande modell.