Vilken pizza? Hjälp!

Jag tänkte beställa pizza men min kreativitet är helt borta, vad ska jag välja för något?

1 gillning

Ooni Koda 16

1 gillning

Jag kör alltid Margherita som första pizza om det är ett nytt ställe. Det är en bra kvalitetsmarkör. Är Margheritan kass så är resten med all säkerhet också kass.

Men ska du beställa så är det antagligen svennepizzan på hörnet du syftar på.

Kör en funghi med kebabsås. Gärna stark sås.

5 gillningar

Jag funderar på att skaffa en sådan eller liknande, värt det?

Ja den har varit grym. Testat 12an med men tyckte den blev för tajt.

Blir pizza 1-2 gånger i veckan. :slight_smile:

Rekommenderar att använda deras app med för att göra degen.

Väldigt sant, det är ett mer av ett svennebananpizzaställe, men har aldrig testat kebabsås på en funghi pizza dock. :thinking: Tack för tipset!

En med skinka, köttfärssås, lök, vitlök och cayennepeppar. Sen en vit sås bredvid att doppa i.

1 gillning

Ooo, får nog bli ett sommarprojekt här! Har gjort lite deg och sånt själv innan men blir ju som sagt lite flaskhals när en vanlig ugn inte blir så varm.

Ja vanlig ugn är för varma mackor. Kommer inte i närheten av de temperaturer som behövs. Stål och att tajma när grill funktionen kickar igång tar det närmare men inte hela vägen.

Det finns ett mellansteg om du inte vill gå all-in. Ett bakstål i hemmaugnen gör enorm skillnad.
Inte alls samma som en dedikerad pizzaugn men en jätteskillnad mot att grädda på vanlig plåt.

Hur står sig en pizzaplåt mot en pizzasten?

D.v.s har kört med en pizzasten

I hemmaugn så är pizzastål överlägset.
I pizzaugn som kommer upp över 400°C så är det biscotti-sten som är king. Har jag hört. Men @zervez kanske kan berätta mer om det.

1 gillning

Pizza stål är typ 1cm stålplatta som du lägger in i ugnen. Sen kör du på grill i 30-40 minuter för att värma upp den och sen in med pizzan. Blir okej men inte neapolitanskt.

Pizza sten har inte tillräckligt hög värmekapacitet och ger inte av värme tillräckligt snabbt i en ugn

Tvärtom får du som det har nämnts här med en grill, tänk kamado eller en klassisk weber. Där behöver du ha en saktare överföring för att få topp klar men inte botten bränd. Så då är biscotti sten överlägset.

En Ooni är ett mellanting. Så länge som du inte byter ut gasregulatorn från en 30mbar till kanske 150mbar (försäkringsbolag är inte specielt glada för detta) så är den stenen som finns i bra och anpassad. Kör du på högre tryck så kan en biscotti vara bra men vi snackar rätt långt ner i nörderiet nu. :slight_smile:

Allmänt rekommenderar jag Lilla Napoli om ni vill köpa bra kvalitets tillbehör samt toppings/mjöl. https://shop.lillanapoli.se/

3 gillningar

Gyrospizza eller en pizza med parmaskinka, ruccolasallad, valnötter, honung… :yum:

2 gillningar

Sant. Napolitansk pizza blir det ju inte i hemmaugnen.
Men ett stål i ugnen ger bra förutsättningar för att göra väldigt bra pizzor hemma.

2 gillningar

Eller så går man bara till kvarterskrogen och tar en ”Hawaii med banan”

Job done.

3 gillningar

Sverige Sverige älskade vän, italianorna skäms,
jag vet hur det känns…
Pizzabakningen har blivit ett skämt,
när bananen läggs med curry på degen

Välkommen välkommen hit,
vem du än är var du än är…

(melodi: Kent, ”Sverige”)

3 gillningar

Haha :joy:

Jag är inte kräsen. Ibland njuter jag av en makkarakeitto som frugan lagar :wink:

1 gillning

Jag älskar Hawaii och gärna med banan! :blush:

Sött+salt+kolhydrater=win! :revolving_hearts:

Sen ska det vara mycket pizzasallad till, jag älskar det nästan lika mycket som pizza! :star_struck:

Men curry gör mig sjuk, så skippar det. :nauseated_face:

Men gillar också hemmagjord köttfärspizza, gärna med både riven ost och mozarella! Nostalgi på hög nivå! :pizza:

Skulle gärna äga en Ooniugn, har en kompis med en sån och jag är allt lite avis. :yum:

3 gillningar