Vad blir det för mat?

Får man fråga vilken grill ni använder? :nerd_face:

Här grillas det korv.

2 gillningar

Grillad bläckfisk är så gott! Med vitlök, chili och citron! Mums!

1 gillning

Elektrisk weber-grill. Inhandlad begagnad i Sverige. Just nu i Halkidiki.

3 gillningar

Mmmm, gott med oliver också! :sweat_smile::+1:

2 gillningar

Mjölk i gröten är bara lyx som svenskar håller på med (så jag med).

5 gillningar

Haha ja här blev det både kulinarisk och energirik kvällsmat :sweat_smile: 1 piggelin, 1 godisrem, 1 cheeseburgare från mcd och citronkladdkaka + vanlig kladdkaka. för varmt för att äta :crazy_face:

4 gillningar

Här blev det en rejäl bit entrecote med parmesan, benmärg och talg (OMAD Carnivore).
Mums fillibabba! :drooling_face:

3 gillningar

Berätta gärna mer. Vad betyder OMAD?

1 gillning

Grillade Presa idag, med hemmagjord mangosalsa, majskolv på grill och grillad sötpotatis.
Inte så dumt. Tyvärr är köttbiten lika dyr som en bättre oxfilé men å andra sidan minst lika grym om man grillar.

3 gillningar

Det blev makaroner och köttbullar för 13kr inklusive ketchup.

4 gillningar

OMAD = One meal a day.
Alltså stort fokus på periodisk fasta.

Har ett jobb där tiderna varierar kraftigt så denna måltiden blir ibland på morgon, ibland kväll, ibland mitt på dagen och funkar därför utmärkt för mig.
Ibland händer det att det blir två måltider om jag är extra hungrig.

3 gillningar

Ah… okej. Tack för svar.
Men du skrev benmärg. Hur tillagar du den så att den blir ”mums fillibabba”? :face_with_raised_eyebrow:

1 gillning

Jag brukar koka benen en kort stund för att döda bakterier och sedan gröpa ur benmärgen.
Försöker låta insidan förbli så rå som möjligt.
Ibland slänger jag in benen en kort stund i ugnen istället, metoderna ger olika konsistens och smak

3 gillningar

Jag har kör Linas Matkasse i veckorna och på helgen äter jag det som handlarna har baserat på säsong.

Just nu mycket tidig skörd av exempelvis nypotatis, kronärtskocka, fänkål, rabarber, jordgubbar etc.

Som protein får man höra vid disken vad som bjuds.

3 gillningar

Ikväll blir det utemat.

Annars gör jag oftast storkok. Det vi äter av nu är kyckling med rödcurry (och grönsaker i), först ris till och sedan äggnudlar. Sedan sallad till av olika slag. Tomat/gurka + sallad från trädgården eller pizzasallad.

Sedan ska jag laga etiopisk lammgryta med chapati (indiskt bröd), rotsaker i ugn då det var dåligt med grönsaker i grytan + pizzasallad eller annan sallad. Egentligen ska det vara injera till grytan, men min sambo gillar inte det.

jag gillar att laga mat och prova nya saker

4 gillningar

Idag blir det något med räkor, köpte frysta i lösvikt igår som ligger och tinar i kylen.

Kanske en räkmacka eller skagenröra med lite grönt i ett pitabröd. :heart:

2 gillningar

Det är ju bra att bli av med de ytliga mikroorganismerna men det gäller ju verkligen att ha koll på vad man gör om man ska gegga i sig rå benmärg. Tänker jag.

1 gillning

Det har du helt rätt i.
Har levt så här i över fyra år nu och mår fantastiskt och är knappt sjuk alls längre.
Människan har ett inbyggt sätt att hitta parasiter och annat som gör oss sjuka, nämligen näsan.
Luktar det motbjudande så är det oftast bäst att undvika, här finns såklart undantag så som fermenterad mat under kontrollerade former.

Jag är mycket noga med kvalitén på köttet och hyginenen omkring matlagningen

1 gillning

Jättebra ide, mat är energi! Vår filosofi är att laga mycket från grunden ( jag har tid) och jag tycker det dessutom är kul. Ytterligare en filosofi är att laga sånt vi tycker om, så det får kosta. Då slipper vi rester som lite slentrian kan åka i sopen…

När jag lagar nytt så gör jag det i volym så det även räcker till ytterligare middag för två och det går sedan lätt att värma de dagar jag jobbar (då jag har mindre med tid och ork över).

Den här helgen är gubben på bilträff och då passar jag på att äta mycket skaldjur som jag älskar…

3 gillningar

Idag blir det spaghetti och köttbullar i tomatsås

3 gillningar