Den del av ekonomin jag har sämst koll på och är mest slösaktig med är maten tyvärr. För dåliga rutiner gör att jag köper lite för mkt mat ute och inte storhandlar som jag kanske borde. Jag har rätt bra koll på allt annat i ekonomin men maten är det tyvärr lite sämre med. Jag tränar regelbundet och är därför noga med att få i mig bra mat och tillräckligt med protein och vitaminer osv från maten. Jag tänkte dock ta tag i detta med maten och få till bättre rutiner framöver.
Känns som många är prismedvetna och lagar storkok här på forumet (?). Därför tänkte jag gärna starta en tråd (om det inte finns några redan, jag har sökt utan svar) där vi kan tipsa om recept som är både goda, billiga och nyttiga. Gärna som man kan göra i storkok och ha i matlådor.
Ett personligt tips är att köpa kött på kampanj och tillaga sådant som man kan portionera och frysa in. Jag köpte nyligen 2kg fläskkarre för 120kr och gjorde pulled pork. Fick 11 portioner på 160 gram, frös in 9. Med kryddorna blir det typ alltså 11kr per portion plus några kroner för padtan/tortillan/riset eller vad du nu vill äta till.