Inspiration matsedel för de kommande fyra veckorna

Brukar kolla på veckans erbjudande och sedan göra storkok beroende på vad som finns. Fläskkarré/picnicbog blir oftast till pulled pork och ibland gyros.
En hel färska kyckling är ett utav det billigaste köttet du kan köpa (oavsett erbjudande eller inte). Är extremt mångsidigt. Antingen kan du med lite övning stycka upp den till de mer vanliga styckningsdetaljerna som lår, bröstfilé osv. Finns massa bra youtube videos på det.

Min favorit är dock att grilla den hel i ugnen som en ”beer can chicken”. Både jag och mina föräldrar har denna hållare som är helt perfekt. Kanske lite dyr men så värt det i mitt tycke.

Du fyller helt enkelt urgröpningen i mitt med valfri dryck (har kört både öl och apelsin juice), gnider in kycklingen i valfri rubb (brukar köra grillkrydda, vitlökspulver, lökpullver, timjan, cayennepeppar och svartpeppar), trär på kycklingen över ställningen, sätter i pluggen i öppningen, ginder/penslar hela kycklingen med olivolja för att få ett krispig skinn, och sedan in i ugnen på 150 c i dryga 1h.

I fatet under kycklingen samlas alla goda köttsafter som kan användas till en grym sås med lite créme fraîches/grädde, kinesisk soja och färsk pressad apelsin. Kycklingen kan man sedan käka tillsammans med såsen och ris. Jag som bor själv brukar dock tranchera upp den och endast äta låren/vingarna med ris och sedan ha kvar brösten till någon salad. Skrovet och alla benen som blir över brukar jag frysa in för att vid senare tillfälle koka buljong på med alla grönsaksrester som jag också brukar spara.

Insåg att det blev ett väldigt långt inlägg om bara hel färsk kyckling men gillar verkligen matlagning så kan prata ännu mer om mat i fall någon är intresserad?

11 gillningar