Erfarenheter av att ”leva billigt”

När det gäller tipset om att ”semestra i en post-sovjetisk skurkstat” så vill jag bara förtydliga att tipset inte handlade om ett specifikt land och egentligen inte heller om att ”turista”.

För min del har hela utgångspunkten för att resa österut varit att jag lärt mig ryska. Utan ryska hade det kanske varit ”spännande och exotiskt” men absolut inte någon plats att återvända till.
För den som kan andra språk finns motsvarande möjligheter i helt andra länder.

Av de kanske 30 resor jag gjort till Belarus har egentligen bara en handlat om att turista, i meningen resa runt och titta på kända platser, äta på restaurang och betala för boende. Alla andra resor dit har varit äventyrsresor som handlat om att resa runt, träffa folk och lära sig om hur saker fungerar i landet.

Att ”turista” i den här typen av land är väl ingen riktig hit direkt. Många saker håller tyvärr låg nivå och det gör turistande lite trist. Om du besöker en ”turistplats” och väljer att äta på restaurangen intill så är den ofta rätt kass. Allting som handlar om service ligger ofta på en låg nivå. Undantag finns förstås men de där pärlorna hittar man främst via lokala kontakter. Som turist brukar man inte ha sådana.

Utöver att kunna ryska så var utgångspunkten för de här resorna att jag reste själv. Det hade inte funkat att resa ”med en kompis”, om det inte möjligen handlat om någon annan språkkunnig nörd.

De bästa upplevelserna jag hade under de här resorna var i nedslitna industristäder där det inte fanns några sevärdheter att tala om. Där blev jag som regel välkomnad och inbjuden till alla möjliga sammanhang.

Rekommendationen handlar alltså om att välja bort turistande och prova äventyrsresande istället. Välj ett land eller område (vilket som helst) där du kan språket och där antalet utländska besökare är relativt få. Läs på om landet i fråga och lägg upp en rutt. Boka boende via Couchsurfing eller Hospitality club med lokala personer. Får du inte napp på en viss ort justerar du rutten. Åk dit och satsa på att umgås med de du bor hos. Var medvetet generös om att berätta om Sverige men håll tillbaka med berättelser som gör ekonomiska skillnader tydliga. Bygg på det som är gemensamt. Häng med på allt som föreslås, som att lifta till sevärdheter eller åka med till udda platser.

Rekommendationen här riktar sig inte så mycket till familjer utan det bästa är att vara själv och gärna vara relativt ung. Det är egentligen inget måste men det blir mer naturligt att hänga med lokala personer om man kan ”passera för ung”. Det kan man nog ofta göra upp till 35-40 iallafall, om man har en hyggligt ungdomlig livsstil.

1 gillning

Att kunna klara sig själv är ju generellt inte så knepigt. När jag precis hade köpt hus gjorde jag några försök att göra renovering på egen hand. Det blev inte direkt dåligt men inte bra heller. Nivån blev sämre än om något proffs gjort jobbet. Numera köper vi allt sådant jobb och det blir bra då. Vi har skaffat oss fasta kontakter som vi använder för olika typer av jobb. Det handlar alltså inte om några “främmande människor” utan det är samma personer som återkommer.

Sedan finns det ju en väldig massa “fix” kopplat till att laga trasiga prylar, byta ut komponenter, ställa in olika grejer osv. Sådant brukar jag alltid göra själv och gärna läsa på ordentligt. Det är bra kunskaper att ha. Man får en förståelse för hur saker fungerar på en mer principiell nivå.

Ni som har hittat bra ekonomiska system gällande att frysa in varor, är det specifikt kött det handlar om eller även annat? Jag funderar på hur ett motsvarande system skulle kunna byggas med familj. Man kanske ändå skulle dela upp all fryst mat i “enheter” och sedan använda en eller flera enheter, beroende på hur många som ska äta.

Jag har haft som vana att koka egna baljväxter och laga olika saker med dem. Det är ju ett väldigt billigt sätt att leva men om man inte ska välja vego-linjen är det ju bra att kombinera med andra saker också.

En vanlig rekommendation man kan läsa sig till är att köpa fryst kyckling istället för färsk. Jag uppfattar det som mycket tveksamt eftersom den frysta kycklingen är uppblåst med vatten. Det lägre kilopriset kan rent matematiskt förklaras av att 15% /(eller något sådant) av vikten är vatten. Däremot har jag inte provat att frysa in färsk kyckling. Blir den försämrad då så att det ändå skulle finnas en poäng med frysta alternativ?

Ingen aning om skillnaderna mellan färdigfryst och frysa in färskt, men vi fryser ofta in färsk kyckling (färdigfryst kött existerar i princip inte här) som vi köpt på nedsatt pris, inga problem med det vad jag märkt.

1 gillning

Det låter bra. Mycket av den frysta kycklingen, inte all dock, är ju importerad från skumma länder och därför billig. Det känns ju bättre att köpa färsk svensk kyckling med kort datum och frysa in ett antal paket.

1 gillning

Jag känner ingen städare eller liknande (vilket var sammanhanget för främmande människor), så har ingen jag känner som kan utföra såna sysslor. Vill inte heller att personer jag känner ska städa i mitt hem heller men mer för att det känns skumt att dessa skulle typ skrubba min toalett, så den dörren är stängd oavsett.

Men då är du ju inte en person som lejer bort alla möjliga tjänster helt enkelt.

Jag lejer bort allting som är tidskrävande och där resultatet av mina egna åtgärder blir tydligt sämre än om någon yrkeskunnig utför arbetet.

Vi bor inte i någon “pursvensk villamatta” utan tvärtom nära områden med väldigt varierad socioekonomisk nivå. Det gör också att personer som kan utföra olika enklare sysslor bor i närheten. De behöver inte resa långt. Sedan pratar vi ryska hemma och det underlättar mycket. Det är främst min sambo som sköter om “rekryteringen”. Ofta handlar det om personer som olika kompisar känner som är bra och pålitliga. Det har ju kommit väldigt många från Ukraina nyligen till exempel.

Fryser in stora delar av höstskörden inklusive självplockade bär. I fjol var jag lat så stödköpte 20l lingon för 500 kr och 10 l blåbär för 350 kr via Facebook.

Sen på senhösten åker jag upp och fiskar Sik en helg så är behovet av fisk och löjrom fixat :man_shrugging:.

Vi brukar förresten köpa glas i september/oktober när man har utförsäljning med 50% rabatt…

En grej jag brukade göra tidigare var att fiska strömming. Det fanns iallafall tidigare några ställen i Stockholm där man kunde fiska strömming på enkelt sätt. Det blev snabbt jättemassor så att fånga själv och frysa in var helt klart en lönsam modell, även om man tar i beaktande att strömming i butiken iallafall tidigare inte kostade så mycket.

Kött man köper med väldigt kort datum, typ 1-2 dagar kvar. Funkar det bra att frysa in det - och hur länge kan man ha det fryst och det smakar bra när man tinar upp det och tillagar?

Jag uppfattar också den här frågan som intressant. När det gäller hur länge olika varor håller i frysen så finns det generella riktlinjer. Just kött är känsligt så där är det viktigt att hålla koll på tiden. Det kan också vara ett problem med eventuella strömavbrott eller om dörren till frysen inte stängs ordentligt. Sådant påverkar hållbarheten väldigt mycket.

Köttfärs har jag själv fryst in sedan länge och det fungerar bra. Förutsättningen är normalt att jag sedan steker den direkt utan att tina den först. Julskinka är en annan grej som är bra att frysa in. Den är bra att göra pytt i panna av. Den bör alltså tärnas före infrysning.

När det gäller köttbitar, stekar och liknande har jag ingen riktig erfarenhet av den här modellen. Är tricket att förvandla allting till grytbitar eller brukar ni tina köttet? Jag uppfattar att tiningen kan vara känslig. Det bästa skulle rimligen vara att antingen steka upp köttet direkt från frysen (köttfärs) eller lägga den frysta klumpen i en slowcooker eller multikokare. Där kan lite tid läggas till för tining utan att det gör så mycket.

Fast här går ju också få olika mycket för pengarna. T.ex. när vi åker på skidsemester kan det nästan löna sig att ha stugan mitt i backen för att man då kan käka lunch där och slippa de hutlösa lunchpriserna på after ski.

I städer väljer jag också 10 gånger av 10 att försöka hyra en lägenhet eller liknande istället för hotell. Oftast bättre på alla sätt, samt att man sparar pengar för att kanske lägga på en frukost ute istället för den hemska hotellfrukosten som jag tycker är omåttligt överskattad av de flesta, jämfört med en riktig frukostrestaurang med a la carte.

Om man äter kött så är det ju där den stora kostnaden kommer vara, och på det tycker jag att man ska använda frysen så mycket det går. Köp mycket när det finns extrapris och frys in. Både skönt att ha hemma och blir betydligt billigare i längden.

Hotellfrukost utomlands är väldigt sällan värt pengarna så det brukar vi sällan betala för, det enda undantaget jag kan komma på är på Scandic i Oslo.

Det mesta av vårt kött köper min hustru på jobbet för mindre än halva priset jämfört med i butik. Bara svenskt kött.

Bra grej att tänka på är att tina upp köttet i kylen. Man tar upp köttet från frysen en/två dagar tidigare, lägger in i någon behållare för att ev. vatten ska inte rinna ut på andra varor. Då kommer oftast kylen inte dra någon ström på flera timmar. Väl sparade pengar med tanke på dagens elpris :grinning:

Förutom att jag också fryser in färsk kyckling så har jag även börjat stycka hela kycklingar själv. Bra mycket billigare kilopris och inte så svårt eller tidskrävande när man fått in snittsen. Kan nog stycka en kyckling på 10 min.

Vill man öva på att stycka så är det lättare att börja med en hel grillad/ugnsbakad (“Beer can chicken” är ett enkelt sätt att tillaga en hel kyckling). Då kan man lättare hitta vart de olika musklerna/lederna sitter och separera dem.

Här kommer länkar två inlägg jag gjort i en annan tråd om billig mat

”Recept” på beer can chicken

Matlagningsfilosofi

Så… Jag vet inte om jag hittar några tips i tråden för mig själv direkt.

1. Köp bulk, köp snart utgången.
    Funkar och vi gör det, men vi lyckas knappt övertyga barnen att äta något annat än barnmat. Tror nog vår last är snacks och godis.
  2. Hemestrer: Vi har hemestrat ganska billigt de senare åren.
  3. Bil: bilen kostar oss 4000-5000 tkr i månaden totalt, inklusive värdeminskning och bränsle. Tar vi bort den så får jag 2h längre till jobbet då det går knappt att åka tvärs över i Stockholm. Samt så kommer vi aldrig kunna hälsa på resten av familjen, för att ingen bor där det är enkelt att ta sig. 3 byten med barn och 3.5h restid istället för 1.15 känns som att säga adjö till resten av familjen.
  4. Boende : hur gör ni som är minst 4 med boende? Vi har 12k i boende utgifter utan amortering och bor då på 165kvm. Vi har inga gymkort utan har hemmagym, ett hemma kontor, och varsitt rum ditt barnen. Väldigt stort, men lgh på 120 kvm har i princip samma hyra här.

Om jag inte bodde i Stockholm så tror jag nog att jag kunnat hitta billigare boende, men det är väl en del av att bo här att boende är dyrt. Jag skulle vilja flytta till sollentuna till en villa så jag kan cykla till jobbet iaf, och få det närmare till centrala delen av stan. Men med dagens räntor och priser, så blir väl inget boende “billigt” för en familj?

Hur bor andra 2 barnfamiljer “billigt” här i Stockholm, kanske även centralt så ni inte behöver bil? Alla lgh som man kan köa till man är intresserad av, de kräver 25 års kötid. Och köper du något med dagens ränta, då finns det inget billigt.

Jag bor i radhus i Stockholm och har samma storlek på boendet som du. Har gångavstånd till spårbunden kollektivtrafik. Brukar cykla till stan under stora delar av året. Jag bor just nu utomlands så mina dagsaktuella förhållanden är lite annorlunda än normalt. När vi kommer hem är tanken att inte ha bil under en period. Min månadskostnad för boendet exkl. amortering är typ 5 tkr eller något sådant.

Jag tror det finns en hel del möjligheter i Stockholm men att en nyckelparameter är att titta bortom “traditionellt fina” områden. Jag menar då inte att bo i t.ex. Rinkeby utan mer i olika halvanonyma områden som inte är kända för sina många dyra villor med sjöutsikt. Det finns en hel del sådana.
En annan nyckelparameter är sådant som uppvärmningssätt. Här finns dock en betydande risk kopplad till förändrade villkor. Jag kan själv komma att få en väsentlig kostnadsökning på sikt. En tredje grej är att bo i samfällighet där olika tjänster är kollektiva och därför billigare än om man ska ha egna abonnemang för saker. Att skippa objekt med tomträttsavgäld är en annan viktig fråga.

Tar tacksamt emot tips på “anonyma” platser och vad det innebär. Vi bor i bostadsrätt, så 9000 kr är hyra+varmgarage. Vad jag kan se kostar radhus runt hela Stockholm från drygt 4 miljoner, och då är det inte möjligt att komma ner i 5000 kr.

Jag antar att din kostnad är kopplad till 1 % ränta samt att ni har betalt av stora delar av huset redan?

Cykelbart avstånd är något jag drömmer om, men som det är nu är det 2 mil+ till jobbet/stan vilket inte direkt är praktiskt görbart i vardagen.

Att jag har låg boendekostnad är kopplat till låg belåningsgrad. Jag har annars rörlig ränta. Nu när räntan går upp ökar det förstås men det är hanterbart. Att man skulle kunna uppnå låg boendekostnad med typ 85% belåningsgrad är en illusion.

Jag tror inte på att 4 mkr skulle vara något sorts prisgolv för radhus. Tidigare var det kanske 3,5 mkr och nu kan det nog närma sig 3 mkr. För det priset handlar det förstås om ett mindre radhus.

Det finns många mer anonyma områden typ Tumba eller Högdalen. Jag menar då områden som inte främst kopplas till höga inkomster.