Hur min livsstil ser ut ur kostnadsperspektiv

Vi har många trådar med spridda tips om att göra saker smart på olika sätt för att minska kostnader. I den här tråden är tanken istället för “maxat antal tips om stort och smått” att “sammanfatta den egna livsstilen ur kostnadsperspektiv”. Poängen är alltså att ange vad du “gör på smart sätt” och hur du gör det och vad du istället “låter kosta pengar” eller “unnar dig” och kanske hur eller varför om det inte är självklart. Jag tänker i första hand på de större grejerna “som märks” både gällande livsstil och ekonomi. Att jag odlar egen chili i en blomkruka är väl trevligt men det påverkar inte ekonomin eller livet så mycket. Min egen livsstil är i dagsläget starkt påverkad av att jag bor utomlands.

De saker som varken är särskilt “snåla/billiga” eller “påkostade/dyra” lämnar jag utanför listan nedan. I mitt eget fall handlar det t.ex. om boende på semestern. Vi snålar inte där men håller oss på en lagom nivå. Det skulle gå att välja mycket dyrare alternativ. Jag utelämnar också saker kopplade till hobbies som jag tänker skulle kunna strykas helt och hållet utan att det skulle göra så mycket. Undantag är förstås om de är kopplade till livsstilen på något mer direkt sätt.

Det jag sparar in på

1. Kläder
    Jag köper allt jag kan begagnat och mycket på Sellpy. Nästan allt går att köpa där och det är billigt. Det är inte svårt att hitta fina saker i storlekar för vuxna eller större barn. Däremot är det lite pyssligt att hantera men jag tycker det är ok. Besparingen är så pass stor att det överväger.

2. Abonnemang på digitala tjänster
    Jag har sagt upp alla abonnemang vi har haft och använder uteslutande gratisalternativ för musik, böcker och film. Med två små barn med i bilden har jag ändå inte så mycket tid att använda dessa tjänster. När barnen blir äldre lär den nuvarande modellen inte hålla längre.

3. Internationella resor
    Jag reser främst med bil i närområdet, avståndsmässigt motsvarande inrikes resor i Sverige. Eftersom jag har ett särskilt kort som ger skattefri bensin är det inte så dyrt att åka bil. Bilen är så pass bränslesnål att jag kan åka på en normal tripp utomlands och tillbaka igen utan att behöva tanka längs vägen.

4. Lokaltrafik
    Jag undviker att åka buss. Det är inte dyrt med buss men det känns onödigt. Jag har 35 minuters promenad till centrum och jobbet. Normalt promenerar jag den sträckan. I rusningstrafik är det så mycket köer att man ofta ändå inte sparar någon väsentlig tid på att ta bussen.

5. Banktjänster och kort
    Jag har valt gratisalternativ med minimerade avgifter för allting. Jag saknar inget och har tjänster av fullgod klass men olika leverantörer för varje grej. Eftersom jag bor utomlands är kort utan valutapåslag och uttagsavgifter viktiga parametrar. Jag har skaffat Revolut och ska börja använda gratisalternativet där också.

Det jag låter kosta pengar

1. Restaurangbesök
    Det är relativt billigt med restaurangbesök på Balkan. Utbudet är väl inte i världsklass precis men det finns en hel del reko ställen, särskilt gällande mer traditionell mat. Vin är inte heller dyrt och det är faktiskt riktigt bra, särskilt de lite dyrare sorterna (som ändå inte är så dyra).

2. Barnpassning
    Vi har en barnflicka anställd på halvtid som vi betalar för själva. Det skulle kännas orimligt dyrt i Sverige eller i något annat land med högre/normal kostnadsnivå.

3. Hemstädning
    Vi har hemstädning varje vecka. I Sverige hade vi också hemstädning men varannan vecka istället. Med två små barn blir det snabbt rätt grisigt, ärligt talat.

4. Bil
    Vi har en dyrare bil än vi egentligen behöver. När jag tittar runt på gatorna på Balkan ser jag många “kvalitetsbilar” av äldre årsmodell. Jag menar nu inga vrak utan mer fina premiumbilar som är kanske 10-15 år gamla. De underhålls väl och ser justa ut. En smartare modell hade varit att köpa en äldre premiumbil. Att underhålla en en sådan bil är billigare här än i Sverige så den är relativt sett mer prisvärd att äga här.

5. Renoveringar
    Jag köper in alla renoveringar hemma. Jag bor i hus i Sverige och hade från början ambitionen att lära mig att göra saker själv. En del enklare saker jag gör jag förstås men allt som är mer omfattande köper jag in. Det känns som en vettig modell generellt. Bättre att göra en fullgod renovering som kostar lite än någon halvmesyr som jag försökt få till på egen hand.

3 gillningar

Det jag sparar in på

1. Bil
    En post som jag tror att jag sparar in väldigt mycket pengar på i jämförelse med folk omkring mig. Gör väldigt mycket research för att hitta en driftsäker modell med få problem. Japanskt, gärna kamkedja, manuell låda. Försöker undvika att betala för funktioner och extrautrustning som jag inte behöver. Min nuvarande bil är drygt 10 år gammal, kostade mig 65.000 att köpa och stillastående kostar den mig 351kr/mån (skatt och försäkring). Jag gör själv en årlig service med byte av olja, oljefilter och kontroll/byte av de andra vätskorna samt kupéluftfilter och motorfilter till en mycket längre kostnad än på verkstad. Dessutom vet jag att det görs ordentligt. Byter belägg och bromsskivor själv. Anlitar verkstad om någon större service eller åtgärd måste göras. Eftersom bilen är så pass “gammal” så har jag inga garantier som villkoras på att jag servar på verkstad och jag tror inte att jag tappar många tusenlappar vid försäljning på att ha servat själv. Speciellt inte eftersom att jag håller bilen i mycket bra skick överlag. Håller en egen digital “servicebok” som är mer detaljrik än några stämplar. Kombinationen av driftsäkerhet, generell problemfrihet och att jag gör en ansträngning för att vårda bilen både exteriört och interiört gör att jag ibland kan sitta i någon annans två år gamla leasingbil som stillastående kostar 6000kr/mån och lite självgott känna att jag är glad att jag får 90% av den produkten till typ 5% av kostnaden.

2. Boende
    Bor lagom stort en bit utanför stadskärnan. Fokuserat på amortering. Nästan skuldfri.

3. Kläder
    Köper det mesta relativt billigt och tar hand om grejerna. Hängtorkar istället för att torktumla vilket jag fått för mig sliter mycket mindre på plaggen.

Det jag låter kosta pengar

1. Resor
    Mitt yngre jag snålade ofta på resor. Inte boendet, men själva resan. Nu spenderar jag gärna lite mer för att slippa layovers, att resa mitt i natten eller trängas i en lite för liten hyrbil.

2. Hemstädning
    Även där har jag sedan en viss tid ändrat mig från hur jag tänkte länge sedan. Har väl fortfarande nån slags tanke i bakhuvudet om att nånting är fel om man inte har tiden att ta hand om sitt eget hem, men så som vardagen ser ut idag så måste jag erkänna att det är väl värt pengarna i alla fall.

3. Mat från Sverige
    Överlag spenderar jag rätt lite pengar på mat, men besparingen kommer ifrån planering, storköp och att jag inte är så intresserad av många av de råvaror/produkter som har ett högt pris. Däremot lägger jag alltid pengar på svenskt om det finns.

Min syn på pengar börjar dock långsamt förändras lite. Efter att ha kört ganska hårt (dock inte extremt) på en billig livsstil i snart 20 år går tankarna just nu på vilka livskvalitetshöjande åtgärder mitt kapital skulle kunna finansiera. Går än så länge rätt trögt då jag fortfarande rätt starkt kopplar pengar till trygghet och inte konsumtion. Men spännande är det. :slight_smile:

1 gillning