Strävat inför FI i flera år och kapat i princip allt som kostar pengar utöver överlevnad.
Det märkliga e att jag saknar inte något och jag har inget jag vill spendera på. Allt jag tänker på är att maxa mina besparingar… Men vet inte vad jag ska göra med alla pengar heller förutom att vara FI.
Vad Spenderar ni pengar på? eller planerar att spendera på längre fram i livet?
Jag älskar att resa och uppleva saker. Hade jag haft mycket pengar hade jag lagt betydligt mycket mer där. Även restaurang hade jag gärna lagt mer på. Saker kan ju vara kul också men gör varken till eller från i det stora hela. Statusprylar känns helt meningslöst.
Jag/vi spenderar ganska mycket på mat och träning, blir ca 12 pass i veckan mestadels gym och kampsport och lite lättare cardio utöver det. Utöver den kostnaden lägger vi ca 11000 på mat per månad för 2 vuxna då det krävs rätt stora mängder för att hålla den aktivitetsnivån. Vi är mycket ute i naturen och vandrar etc vilket kostar lite med men inte så farligt när tält och övrig utrustning redan är inköpt.
Blir utöver det en resa per år ibland två och kanske 1000 lapp i månaden på tv och brädspel och böcker i snitt.
Beror vãl på hur gammal man är och hur många intressen i livet man har?
Är man 20 och har 0 intressen är det väl bättre att spara, men då finns det väl en risk att man sparar tills man är 80…
Har valt att resa även under Covid för att stötta resebranschen, det har kostat mig i form av mindre portfölbyggande men skitsamma då jag jobbat hemma så mycket att jag nog skulle fått en lätt psykiskt störning om jag inte fått resa och se världen. Vilket i sin tur gjorde att jag vill investera ännu mer.
Vi köper ju lite dyrare mat än nödvändigt( för de flesta), kött där vi vet att djur och miljö blir bättre behandlade och ofta utanför traditionella matbutiker tex. Sen äter jag ca 4500-5000kcal per dag vilket blir stora mängder mat . Lite kosttillskott är en del av matbudgeten också. För vår del skulle det vara svårt att minska på matbudgeten och hålla kvalitén på vår träning och fysisk samt hålla den standarden vi känner att vi vill hålla på matkvalitén och produktionen av den.
Det är ju FI som är den största utgiften (beroende på antal år iofs ). Efter det valde vi en extra fastighet utomlands. Privat skola för barn kan va en rätt dyr sak också om man vill ha det. Bilar och båtar kan kosta en del med. Hur långt är ett snöre
Har inga dyra vanor. Är fysiskt aktiv så det blir ju en del på medlemskort på Friskis, träningskläder, löparskor etc. Sliter ut ett par löparskor per år ungefär, springer varje dag, så det blir inte så dyrt per månad. Nöter ut träningskläder också som måste ersättas, kanske blir ett par tusen per år i snitt.
Sen är det ju fasta kostnader för boende, bil (om jag ska ha den kvar), en del resor inom Sverige (samåker oftast) och hotellövernattning ibland för en del fritidsintressen. Utlandsresor lockar inte, det har inte hänt speciellt många gånger.
Läser mycket böcker, det mesta går att låna gratis på bibblan. Har en del prenumerationer också för tv, Internet, telefon, musik, tv, böcker, molnlagring m.m. Sammantaget c:a 2000 kr/månad allt och då har jag inte snålat.
Testade ett alternativt sätt att räkna ut hur mycket jag spenderar kontra vad jag lägger på sparande. Jag kollade saldot på lönekontot kring varje lönutbetalning ett år bakåt, drog bort det jag sparat (gör detta manuellt då jag stoppar undan överskottet löpande) och därmed har jag kunnat läsa av vilka totala utgifter jag har. Senaste året spenderade jag ungefär 1/3 av nettolönen, 2/3 hamnade på sparande inklusive löneväxling, och utan att jag upplever att jag snålat med något.
I praktiken innebär det att med samma leverne skulle jag kunna nöja mig med 1/3 av dagens nettolön vid FIRE och det skulle jag uppfylla med råge (i alla fall minst dubbelt upp) om jag kliver av i morgon, utan att behöva ta av privat sparande. Varför gör jag det inte då? Ja det är en fråga som ligger i bakgrunden och snurrar. Men det är inte ekonomin som begränsar i alla fall. Flexpension/deltidspension kan vara ett alternativ.
Gillar man röra på sig så finns det många roliga resor att göra. Skidresor, träningsläger, resa till olika tävlingsevenemang, både när man själv deltar eller tittar på. Då kan man få uppleva vacker natur, komma i kontakt med andra som delar samma intressen och umgås med familjen (i de fall man tar med dem)
Största problemet är att man har för få semesterdagar
Det problemet har jag aldrig haft. Har 50 sparade dagar. Det är max vad man får spara, annars hade jag nog haft fler. Blir ju en extra “buffert” när man går i pension.
Jag gillar att vandra, klättra och bestiga berg. Nu gillar jag mest att vandra. Sen gillar jag också att fotografera vackra landskap i soluppgång/nedgång, ljuset i vissa delar av världen är fantastiskt häftigt. Så jag vill uppleva mera sådana. Se vackra landskap, känna nya dofter, nya ljud, osv. Så det är det jag vill se och uppleva.
I bucketlistan finns nu en vandringsresa till Nepal, Patagonien, köra längs Nya Zeeland med en campervan, en roadtrip i Skotland och vandra Jämtlandstriangeln. Sen älskar jag Mellanöstern, så jag brukar ta en stopover där varje gång jag är på väg till/från Asien så det blir ett besök i Qatar säkert i år.
Har testat det mesta och mäter min träning och prestation som om jag vore aktiv elitidrottare. När det gäller kosttillskott så inhandlas bara proteinpulver för bekvämlighet ibland, kreatin, koffein och betanalin för egen pwo ibland, d vitamin på vintern, samt ashgwanda,gaba och magnesium jag tydligt märker påverkar sömnen positivt. De få saker som faktiskt är vetenskapligt bevisat fungerar alltså. Har precis fyllt 40 tränar nästan 2 pass om dagen i snitt vilket enbart fungerar för att jag inte arbetar, väger 95kg i mycket bra form på 186cm vilket blir svårare och svårare att hålla med åren och tränat i hela mitt liv. Elitsatsatsat i yngre dagar men skulle säga att jag aldrig skött träningen så bra som nu. Mäter allt noga och vill helt enkelt maximera min fysiska prestation så långt det går utan riskera hälsan i övrigt Har studerat biomekanik, biokemi,näringslära och en del annat som rör träning. Med hundpromenader har jag 4-6 timmar fysisk aktivitet per dag.
Min definering av hård träning och bra form skiljer sig naturligvis från den genomsnittliga personen och jag vet att jag lägger mycket energi och pengar på några få extra procents reslutat. Men ränta på ränta fungerar inte bara ekonomiskt 1-2 procent extra avkastning per år ger ju enorm skillnad på sikt och jag skulle säga att jag nog krämar ut åtminstonde 5 extra procent på de sista slantarna och extra tiden jag lägger.
Arbetar som sagt inte längre och någonstans ska ju tiden och pengarna läggas. Vi har även lite framtidsmål ihop tex bestiga Mount Everest tillsammans vilket ju underlättar att göra om jag tar hand om mig.
Ifall det har tolkats så kan jag säga att vi inte äter carnivore eller någon annan modediet. Mycket protein, fett och kolhydrater men av hög kvalitet och inte alla varianter av dom till vardags.
Tävlar ibland i BJJ med och sugen på att åtminstonde gå en match i MMA som jag tänkt få avklarat i år.