Vad spenderar ni pengar på?

Avkomman kostar en hel del, och blir inte billigare med åren har jag märkt. Men det är förhoppningsvis övergående.

Annars blir det väl mest ledighet (men där är väl spendera fel ord, snarare frånvaro av inkomst) och friluftsaktiviteter som dränerar kassan. Extremt enkla vanor i övrigt.

5 gillningar

Vi var så förr. Ute några gånger på ett år :grinning: men det är något vi nu tar igen ordentligt. Nu är det 1-2 ggr per vecka för middag. Dock inte mycket lunchande. Helt klart en underskattad hobby om det finns bra alternativ i närheten.

1 gillning

Ja, jag har varit där 3 gånger redan och vandrat och klättrat ganska mycket i olika område. Hade en resa planerat för November 2020 som inte blev av pga covid så nu vill jag genomföra det. Jag funderar på att kombinera det med en resa+vandring i Bhutan men kanske blir det för tight så jag får åka igen en gång till (vilket gör inget då jag verkligen älskar Nepal).

En sak jag har också börjat unna mig är business/firstclass biljetter om flygresan resan är längre än 4-5 timmar och om det är nattflyg. Man kan köpa en vanlig Economy och sen uppgradera enbart den sträcka som känns jobbigare och det totala blir mycket billigare än att köpa First/Business från början. Kanske är jag äldre nu men det gör en stor skillnad att komma utvilad till resmålet och att ha ätit som om man hade varit på bröllop eller något.

Jag skulle säga att vi spenderar inom ett flertal områden, så där lite lagom. Vi köper det vi vill ha inom rimliga gränser oavsett om det gäller mat, kläder eller utflykter.

Historiskt har vi lagt vansinnigt mycket pengar på renoveringar av vårt boende. Även nu om det är något som kostar mycket så har det oftast med boendet att göra. Som nu senast en ny värmepanna.

En annan stor “utgiftspost” har varit föräldraledighet/vab/deltidsarbete under barnens uppväxt.

Framåt önskar vi lägga mer pengar på upplevelser och resor.

Åh, planer är ju halva nöjet!

Jag hoppas på tågluff i sommar med barnen, ska bara få in i logistiken. Jag vill att de ska uppleva Europa, med tåg. Hade tänkt Östeuropa men får nog tänka om med anledning av kriget i Ukraina.
Annars står en citytur med min åldrande mamma på tur, medan hon orkar. Eventuellt blir det New York eller London. Mest för att jag vill uppleva saker med henne så länge hon orkar.
Annars är det inom en femårsperiod: Japan med barnen, älskar landet och vill att de ska få uppleva det, och safari. Planer, planer, planer…

6 gillningar

Just nu mycket renovering, då jag bygger ett garage, men även transporter, el, försäkringar osv för boendet, samt att jag lägger en del pengar på min hobbybil och motorcyklar.

Barnen körkort börjar kosta lite också, även om vi kommer att göra all övningskörning själva.

Just nu mest sparande till barnen, och buffert, inte så mycket långsiktigt.

Vinylskivor :smiley:

5 gillningar

Låter ganska tråkigt helt ärligt.

Saker jag/vi lägger pengar på:

• Tre barn
  • Hälsa (hemmagym, PT, mat och liknande)
  • En jävla massa hobbies
  • Resor
  • Jobba mindre

Jag sparar också en del, men absolut inte så mycket som jag kunde, men jag tänker iaf inte bara på att spara pengar.

Kör man eget räknas semester som en period då man inte kan fakturera :smiley:

1 gillning

Tycker du borde skapa en tråd om resande i så fall, kanske på ett annat forum?
När man var 20 åkte man gärna i träbåt och bodde i en skokartong bara det fanns billig sprit och snygga tjejer…

Idag åker vi bara business class eller first class och - Testa att boka en first class på Emirates, Singapore Airlines mm där du kan sova tillsammans med din kära på 10.000 meters höjd för att sen ta en dusch ombord på Emirates A380. Sen kan du komma tillbaka och säga att du upplevt allt.

Där ryker förresten 100.000 SEK om du åker lite längre och inte använder en massa poäng.

3 gillningar

Mat. Tror vi ligger på en 12000 per månad i mat i en familj med två vuxna och en tvååring :joy:

Det tar emot att äta ute ofta när ett glas enkelt vin kostar runt 130 kronor. Vi skulle ha råd men jag kan inte tycka att det är värt det!

Förutom löpande utgifter (hyra, mat mm), sällanköpsvaror (bil, boende) så lägger jag mest på hälsa och utbildning, vilket också är det som får mig att öka min livskvalitet.

Nej men jag håller med på det. Vi gör inte detta när vi är i Sverige. Just prislappen var anledningen till att vi inte gjorde det så mycket tidigare heller när vi var mer i landet. Man känner sig dum som betalar när det är så. :grinning:

Vi fick även en mindre chock av notan i US nyligen. Turist tätt ställe men ändå rätt sjuka inflationspriser.

2 gillningar

Som livet ser ut just nu så spenderar jag pengar på träning och på resor. Är i Costa Rica nu. :blush:

4 gillningar

Vissa samlar på upplevelser andra på prylar…
Jag har massor av dyra hobbies, och gillar prylar …

Bilar, motorcyklar, flugfiske, jakt, elgitarrer, 3D-skrivare, snickerisaker (e.g. trä, epoxy) auktioner och loppisar, whisky och vin, matlagning … För att nämna några.

• Detta har givit mig både sinnesro & förtjänst samt huvudvärk och buffertätande…

Tycker att balansen vissa stunder kan vara … framåtlutad… men vågskålen har som sagt vägt åt båda håll.

Om man kan komma överens med sig själv så tycker jag att -jag- skall ha möjlighet att köpa det jag har studerat ut, om jag vill, när jag vill. Då är jag nöjd…

Och resonerar typ såhär:

Jag kan spendera X antal kronor från konto A om jag kan spara ihop X på Y månader alt. finansiera det med vinst eller andra pengar som inte tär på något annat än konto A (periodiserade-utgifter-kontot) …
En form av lekhink?

Märk väl, har i tillägg även ett “vet-inte-när-jag-skall-använda-pengarna”-spar …

Vissa saker måste man bara ha, andra saker kan man köpa på spekulation … :wink:
Lycka till, hitta din diciplin och dina regler.

2 gillningar

Spenderar på allt möjligt men primärt resor och hemelektronik (är tekniknörd). Sparar, absolut, men har inget FIRE/FI mål, visst det hade varit trevligt, men jag får sannolikt en hjärtinfarkt/hjärnblödning innan jag kan njuta av det, så lever hellre i nuet/närtid med en lagom ekonomisk buffert.

5 gillningar

Vi vill helst spendera på sånt som hela familjen kan ha glädje av och gärna sånt som består. Vi har byggt en pool som alla har glädje av. Satsade på en lite dyrare kvalitetspool så förhoppningsvis kan även framtida barnbarn nyttja den. Annars upplevelser som skapar minnen som består. Just nu är vi 2 veckor i Florida och har passat på att hyra ett lite större och lyxigare hus och bil än vi normalt hade behövt för att uppleva “the american dream” (enligt oss) vilket vi förhoppningsvis ska minnas länge. Annars teknikprylar till barnen förutsatt att de inte bara använder det till gaming. Sponsrar gärna när de vill lära sig videoredigering, streaming, programmering etc.

3 gillningar

Säkert dum fråga men vad är FI?