Det har dykt upp i podden nu flera gånger att många sparar för mycket, att man ska leva i nuet och spendera sina pengar också på sådant som ger en energi. Jag älskar själv citatet, spendera extravagant på det som ger dig energi, spara lika brutalt på det som inte ger dig någon energi.
Detta låter väldigt fint teoretiskt men som så mycket annat svårare i praktiken tycker jag. För alla som är i fasen get rich tror jag iaf detta är ganska klurigt. Alla som hävdar motsatsen tror jag faktiskt ljuger lite. De flesta tror jag iaf hade sparat mindre och spenderat mer om de redan var ekonomiskt oberoende. Så det är ju då ett tecken på att man redan nu borde spendera lite mer…men hur mkt mer innan det bli onödigt slösaktigt?
Har ni några egna “regler” eller tankar kring detta? T.ex. aldrig spara mer än x % av min nettolön, inte spara mer än x kr i månaden?
Det jag ofta hör som riktmärke är cirka 10% av sin inkomst.
Jag siktar på det i alla fall, rent praktiskt så är 10% lite mycket för min del, då jag har små marginaler. Men har hittat sätt att få in lite extra pengar varje månad som går till mitt långsiktiga sparande och investerande. Så når upp till den % ändå.
När jag räknar på vad jag behöver till min pension, så borde 10% räcka, om avkastningen håller sig mellan 5-10% långsiktigt.
Sparar också till ett annat projekt mer kortsiktigt, 2-3 år, men den hinken får pengar som blir över efter att mitt pensionssparande fått sitt.
Men den % man själv väljer beror nog slutligen på vilka mål man har och vilken livsstil och inkomst man har att förhålla sig till.
Ska och ska, alla är olika. Fundera ut vad Du behöver och bry dig inte om vad andra säger att man “ska” göra.
Jag är billig i drift och med tiden har jag även tröttnat på att köpa dyra prylar, ganska snabbt blir de liggande. Resor klarar jag mig utan också, inget jag direkt längtar till. Inte heller dyra restaurangbesök eller dyra kläder. Så jag sparar överskottet utan att öronmärka pengar eller känner att jag måste bränna pengarna för att få energi.
Men pengar ger valfrihet, jag vet ju inte vilka behov jag har i framtiden. Att ha gott om pengar när man slutat arbeta är ju också bra, att inte behöva snåla även om jag kanske skulle göra det ändå då det ligger i min natur att vara sparsam (uppväxt under enklare förhållanden där sparsamhet var en dygd). Valfriheten ger mig trygghet även om jag inte väljer att bränna alla pengar valfriheten medger.
Procentsatser är inget jag bryr mig alls om. Det jag inte behöver spendera sparar jag.
Jag ångrar idag att jag inte sparade mycket mer som ung. Men gjorde jag fel? Nej det är inte säkert. All konsumtion är inte onödig lyx, det har givit upplevelser och minnen. Om jag sparat mycket mer som ung hade jag kanske ångrat det idag istället.
Tänk efter vad som gör dig lycklig och köp det. Eftersom du hänger här kommer du säkert spara tillräckligt ändå.
Tycker procentsatser och fasta summor ofta blir missvisande, då det är väldigt olika vad en person klarar av, samt hur mycket pengar de behöver för att må bra.
Tror det bästa är att prova sig fram. Prova nya saker (eller eliminera kända besvär) och se om man gillar det eller om de ger en energi. Tror gränsen går någonstans där man börjar spendera pengar på saker som man klarar sig lika bra utan.
Själv klarar jag mig på 10.000 i utgifter, utan att offra något jag gillar, så min sparkvot kan vara mycket hög. Dock inkluderar det en “utforska nya grejer” summa, som jag tycker är bra och rekommenderar. Jag kan klara mig utan den men jag tycker det är värt det att kanske hitta något roligt.
Optimala sparkvoten, för varje person ligger mellan vad man behöver spara för att uppnå sina mål, och inkomst minus det man klarar sig på utan att göra uppoffringar. Resten är upp till ens preferenser.
Vet ej om svaret bidrog till något annat än att säga än en gång “Det beror på”
Om man är ekonomiskt oberoende så blir väl det extra värdet, emotionellt, av en extra sparad krona mindre än om man inte är ekonomiskt oberoende, tänker jag.
Därför kanske man inte borde spendera mer trots att man om man vore ekonomiskt oberoende skulle göra det. Varje sparad krona blir på något sätt värd mera fram till att man är ekonomiskt oberoende.
Allt som jag inte behöver för att leva som jag vill till vardags kan jag spara. Jag vill inte spara så mycket så att jag behöver snåla, där går min gräns.
Balans i livet är viktigt . Gäller att hitta en för sig, lagom nivå av sparandet. Man behöver inte vara manisk. Prioritera vad som är viktigt i livet för just dig och sätt sedan undan det som blir över. Vi själva sparar ungefär 20% av våran inkomst varje månad.
Jag har inte satt igång med sparandet ordentligt förrän efter 40 (3 år sen), men innan dess har pengarna haft bättre användning på annat håll.
Sparkvoten kan ju inte heller vara konstant genom livet, skulle jag lagt undan 10% under studietiden så skulle jag behövt dra in på allt socialt liv under studietiden
Resultatet av det sparandet hade hade med ränta på ränta resulterat i ungefär 120kkr idag. En ansenlig summa, men samtidigt kan jag utan problem spara ihop samma summa på två månader idag.
Så jag är rätt glad att jag levde studentlivet utan att spara de där 10% då.
Jag ångrar också att jag inte sparade mera som ung. Gjorde jag fel? Ja, ibland.
De gånger jag drack några öl eller drinkar ute utan att jag egentligen kände att det gav mitt liv ett mervärde gjorde jag fel. De gångerna borde jag istället ha sparat pengarna .
Get rich innebär för mig att man i princip börjar med noll spänn och ska jobba ihop allt själv. Då finns det inga genvägar.
Rik är svårt att bli. Är man vanlig anställd är det hårt sparande som gäller för att bli FI, FIRE, kaffe-FIRE eller vad som nu är målbilden. Åtminstone 40 procent av nettolönen, helst 50 procent. VARJE månad. Ju tidigare man börjar, desto snabbare går man i mål.
Ett riktmärke för mig är 10 milj (1 milj US dollar). Då kan man börja tänka på annat.
Jo exakt håller med, men det är ju detta som ändå skapar mentala lyxproblem för mig. Jag har turen att tjäna ganska bra utan familj så detta skapar en del mentala problem för mig. Hur mycket ska man spendera, hur mkt ska man spara?
Drar man ut snittet över ett år så tjänar jag kanske ca 80 tkr i månaden. Sambo, inga barn, bostadsrätt. Fasta kostnader på 8 tkr/ månad. Får ut ca 50 tkr snitt per månad under ett år. Sparar förra året snitt 20 tkr per månad, spenderar ca 30 tkr per månad alltså. Jag gillar resor, mat, kläder, träning. Hade jag haft mkt mer pengar skulle jag lätt spenderat mer inom dessa områden. Men samtidigt har jag också ett mål med att bli ekonomiskt fri och nå 10 mkr på avanza inom de närmsta 10-15 åren.
Som jag skrev ovan, jag tycker det är lite klurigt när man vill två olika motstridiga saker. Dels nå ett kapitalmål, dels njuta av livet samtidigt!
Till och börja med så vänd på det. Får du ut så mycket som 50.000 kr netto varje månad så spara 30.000 kr och spendera 20.000 kr. Få har så höga löner.
Det är 360.000 kr varje år rätt in på ISK:t. Räkna i sparkaklylatorerna så ser du hur snabbt det går.
För mig är detta fascinerande och intressant. Känns som många på detta forumet är ganska lik dig, eller har jag fel kanske? Billig i drift, längtar inte efter dyra prylar, gillar inte resor, inte heller dyra restaurangbesök. För mig hade ett sådant liv känts väldigt fattigt, men det är just det som är fantastiskt att vi är så olika. Jag gillar vackra saker, inredning, kläder, att resa och upptäcka nya saker, vackra instrument, härliga restaurangupplevelser, vackra tavlor. Hade jag haft mycket pengar skulle jag utan problem lägga 10 ggr så mkt pengar som jag idag gör på ovanstående. Det kanske går över en dag, eller jag vet inte, är drygt 35 år idag, och känt likadant sen jag var ung så jag tvivlar att det går över.
Men då kommer vi ju in på balansen…jag tycker kanske inte riktigt det är värt att spara så mkt…för då skulle jag ju inte kunna göra de resorna jag gör, inte köpa de sakerna som jag gör…livet skulle väl kännas tråkigare tycker jag att snåla med en bra lön, för vem vet vad som händer i framtiden? men som sagt, jag tycker det är svårt att hitta en bra balans. För mig blir det lätt att antingen känner jag mig snål och sparar för mkt, andra gången känner jag mig slösaktig och spenderar för mkt. Klurigt att hitta en balans.
Jo absolut, sparkalkylatorn är inget direkt nytt för mig.
Jag har som sparmål på avanza att nå målet inom ett visst antal år, närmare bestämt om ca 15 år…men denna tråd var mer tankar kring att balans i sparandet är den svåraste delen av sparandet tycker jag. För mig är det inte svart eller vitt.
Kan även tillägga en sak till ovan där någon tyckte jag skulle tvärtom spara mer än vad jag redan gör. Jag jobbar i en bransch där många har rolexklockor och dyra bilar, och bor i dyra nyrenoverade lägenheter i sthlm…jag sticker ut med billig klocka och bor i förorten redan som det är. Tror omedvetet det spelar roll hur man tvingas umgås på jobbet.